Denne artikkelen er skrevet ut fra Handikapnytt.no. Der finner du mer spennende innhold som dette. Artikkelen er opphavsrettslig beskyttet og må ikke viderepubliseres uten avtale.
– Ladeselskapene er på ballen
Rekken av ladeutfordringer for funksjonshemmede elbilsjåfører er mange. Men noe er i ferd med å skje.
– Vansker med å nå ladepunkter fra rullestolen, ledninger som krever ekstra muskelkraft, værmessige forhold som er krevende, spesielt på vinterstid, rekken av ladeutfordringer for sjåfører med funksjonsnedsettelser er mange. Men nå rulles universelt utformede ladestasjoner ut på løpende bånd, sier styreleder i Norges Handikapforbund (NHF) Agder, Freddy Ulvseth.
– Jeg opplever at ladeselskapene er veldig opptatt av å sikre at ladestasjoner for elbiler er universelt utformet og at de er interessert i et samarbeid med brukerorganisasjonene. Som NHFs representant i Standard Norges arbeid med å utforme en nasjonal ladestrategi, føler jeg at jeg har en hånd på rattet, smiler Freddy Ulvseth.
Lading under tak
– Allerede i dag er det plenty av ladesteder som har muligheter til å lade bil med henger tilkoblet, og flere kommer. Det betyr at du fint kan ha bil med ladeport bak, og komme ut med heisen, eller rampen bak. Jeg må også legge til at økningen av egne HC-tilpassede ladepunkter på ladestasjonene er et lyspunkt. For eksempel kan det være stasjoner som har HC-lading under tak, så man ikke trenger å bli våt når man skal lade. Det kreves kanskje litt ekstra tid for rullestolbrukere å koble seg til og fra ladepunktet, når man skal ut og inn av bilen med en rullestol. Denne problemstillingen vil aktualiseres når man får el-biler i gruppe 2, der sjåførene gjerne bruker elektrisk rullestol, med rampe bak eller heis, sier han, og legger til:
– Men det skjer positive ting. Der finnes allerede i dag eksempler på ladestasjoner der du via en skjerm blir guidet til den rette ladeplassen, og der du også kan lade under tak.
LES OGSÅ: Vil inkluderes i det grønne skiftet (lenke).