Nyhetsbrev
Søk
Alle saker

Søket må inneholde minst 3 tegn.

Denne artikkelen er skrevet ut fra Handikapnytt.no. Der finner du mer spennende innhold som dette. Artikkelen er opphavsrettslig beskyttet og må ikke viderepubliseres uten avtale.

Kolbotn stasjon
OPPGRADERES: Ombyggingen av Kolbotn stasjon er i gang. (Foto: Helge Olav Haneseth Ramstad)

Her vil ikke Bane Nor ha heis

Kolbotn stasjon står foran en oppgradering som er ment å gi universell utforming. Men heis til perrongen er ikke med i planene. Både funksjonshemmede og kommunen reagerer.

Helge Olav Haneseth Ramstad
Publisert 30.04.2025 13:46

«Nordre Follo kommune ønsker at det blir anlagt heiser til begge perronger for å sikre at stasjonen blir godt universelt utformet for alle våre innbyggere.» Dette vedtok kommunestyret i Nordre Follo 26. mars.

Arbeidene med å bygge om Kolbotn stasjon er i gang, for å tilrettelegge for lengre lokaltog, øke passasjerkapasiteten og samtidig bedre komforten for de som reiser med toget. Universelt utformet skal stasjonen også bli, i hvert fall slik samferdselsministeren formulerte det i desember i fjor og Bane Nor gjentok på et folkemøte ti dager senere.

Kaller Kolbotn en verstingstasjon

«Kravene er konkretisert i reguleringsplanen for ombyggingen av stasjonen og er i tråd med gjeldende regelverk og Bane NORs stasjonshåndbok. Reguleringsplanen ble vedtatt i desember 2020 og beskriver løsninger for en ny og oppgradert to-spors stasjon med universell utforming, med ny stasjonsundergang og ramper som knytter sammen stasjonssidene og bysentrum», skrev samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.

Hva med heis – sier ikke stasjonshåndboka noe om det?

Ifølge interpellasjonen som Nicholas Wilkinson (SV) sendte til kommunestyret i Nordre Follo, står det: «Det skal installeres heis på stasjon med to etasjer eller mer».

Kolbotn stasjon vil få en kulvert under perrongene, som gjør at den defineres som stasjon med to etasjer.

Trapp med bratt sykkelrampe på Kolbotn stasjon

TRAPP: I dag er dette eneste vei opp til perrongen for sørgående tog på Kolbotn stasjon.
(Foto: Helge Olav Haneseth Ramstad)

– Kolbotn har vært en verstingstasjon for rullestolbrukere. For meg har løsningen vært å ta toget til ski og bytte der hvis jeg kommer fra Oslo, sier Magnhild Sørbotten.

Hun er nestleder og leder samferdselsnettverket i Norges Handikapforbund.

LES OGSÅ: Uenige om de var enige (lenke).

– Det ligger an til at Kolbotn blir en versting blant nye stasjoner også. Med lange ramper blir det betydelige rulledistanser. Det er greit for elektriske rullestoler, men ikke for folk med kort gangevne, de som bruker rullator eller manuell rullestol.

Langt å gå

Magnhild Sørbotten reagerer også på plasseringen av HC-parkeringsplassene. Ifølge henne blir det 170 meter fra HC-parkeringen til starten på rampen, mens noen av sykkelplassene står helt inntil rampen.

– I flere kommuner får du ikke en gang HC-kort hvis du kan gå den distansen. Jeg frykter at lang avstand til HC-parkeringen kan gjøre at de som reiser med mye bagasje, heller vil velge bilen.

Roald Haarstad bor på Kolbotn og viste Jonas Gahr Støre utilgjengeligheten på Kolbotn stasjon for mer enn fire år siden. Når stasjonen er ferdig ombygget, kan han endelig bruke den for å ta toget i begge retninger, for han bruker elektrisk rullestol.

– Men jeg tenker på alle de andre og synes stasjonen er helt elendig utformet, med en lang bakke uten tak over. På vinteren går ikke den an å bruke med rullator, sier han.

– Jeg ville bygget stasjonen helt annerledes, men vi blir informert først når de har kommet veldig langt i byggeprosessen.

– Når det brukes 1,3 milliarder på å oppgradere stasjonen, må de i det minste sørge for at stasjonen blir tilrettelagt for alle, sier Nordre Follos ordfører Cecilie Pind, med henvisning til bevilgningen i revidert nasjonalbudsjett i fjor.

26. mars var hun selv med på å vedta et ønske om heis til perrongene på Kolbotn stasjon.

Hun beskriver stasjonen som en «tragedie helt siden den ble bygget».

– Har ikke kommunen hatt mulighet til å kreve heis tidligere?

– Det kan godt være, men husk at dette er et vedtak fra 2020, og Bane Nor brukte en veileder vi mente hadde et godt detaljnivå. Kommunen la til grunn at Bane Nor ville velge en løsning som var i tråd med veilederen.

Cecilie Pind foran Nordre Follo rådhus

ØNSKER HEIS: – Når det brukes 1,3 milliarder på å oppgradere stasjonen, må de i det minste sørge for at stasjonen blir tilrettelagt for alle, sier Nordre Follos ordfører Cecilie Pind. (Foto: Lill Karin Saltermark/Nordre Follo kommune)

Heiskrav tatt ut av stasjonshåndboka

Bane Nor Eiendoms direktør for fag og utvikling, Sjur Helseth, sier at det er i henhold til reguleringsplanen fra 2020 å bygge Kolbotn stasjon med trapper og ramper.

– Den siste tiden har det kommet inn ønske om at det skal bygges heis på stasjonen, men dette kan Bane NOR dessverre ikke etterkomme, sier han, og legger til at Bane Nor anser gangrampe og heis som likeverdige løsninger i universelt utformede stasjoner.

– For oss er universell utforming et viktig område, og vi jobber systematisk og målrettet for at togstasjoner skal bli universelt utformet. På noen stasjoner betyr dette at høydeforskjeller utlignes med trapp og gangrampe, på andre stasjoner trapp og heis. Vi velger heis eller gangrampe ut fra forholdet til drift, gangavstander og tilgjengelig areal.

Sjur Helseth

SIER NEI: Bane Nors fagdirektør for eiendom og utvikling, Sjur Helseth, opplyser at kravet om heis er fjernet fra stasjonshåndboka.
(Foto: Aksel Jermstad/Bane Nor)

Sjur Helseth opplyser at kravet om heis er fjernet fra stasjonshåndboka, selv om det er et krav i Tek17.

– Tek17 er ikke direkte overførbar til en togstasjon, fordi det der er mulighet til å etablere gangrampe. I et bygg er det kun heis som er alternativ til trapp.

Om HC-parkeringsplasser sier Sjur Helseth at Bane Nor er i dialog med Nordre Follo kommune om å flytte dem nærmere rampene. Både rampene, trappene og plattformene vil være snø- og isfrie på vinteren, ved hjelp av et snøsmelteanlegg.

Videre beskriver direktøren for fag og utvikling at interesserte har hatt mulighet til å få informasjon og gi innspill gjennom hele planprosessen for Kolbotn stasjon.

Kjære leser 🙂

Når du er her, vil vi be deg om en liten tjeneste.

Handikapnytt.no er Norges eneste redaksjonelt uavhengige nettavis om funksjonshemmedes rettigheter, levekår og likestilling.
Vi mottar ingen pressestøtte. Og for at flest mulig skal få lese det vi skriver, har vi heller ingen betalingsmur.

Hvis du vil støtte journalistikken vår, kan du sende for eksempel 25 kroner eller et annet beløp på Vipps. Nummeret er:
526030
Du kan også bruke bankkontonummer:
8200 02 03277
Husk å merke overføringen med «Støtte til Handikapnytt».

Din støtte gjør det mulig for Norges Handikapforbund å utgi Handikapnytt fortsatt.

Tusen takk for ditt bidrag!


Norges Handikapforbund
Pressens Faglige Utvalg
Fagpressen

Hei. Takk for at du besøker Handikapnytt.no. Det er annonsene på siden som gjør det mulig å drive nettstedet. Derfor må du slå av adblock-funksjonen din for å få se innholdet. Takk for forståelsen og ha en fin leseopplevelse.