Denne artikkelen er skrevet ut fra Handikapnytt.no. Der finner du mer spennende innhold som dette. Artikkelen er opphavsrettslig beskyttet og må ikke viderepubliseres uten avtale.
Klagestorm mot TT-tjenesten
Grensen er passert, sier Magnhild Sørbotten, leder i Norges Handikapforbund region Oslo.
Passasjerer skader seg ved at rullestoler velter på grunn av manglende sikring. Timelange telefonkøer og barn som blir levert feil sted og overlatt til seg selv. Sjåfører som opptrer arrogant og bruker fysisk makt.
Det er bare noen eksempler på klagene som Ruter har fått det siste halvåret etter at de overtok ansvaret for TT-tjenestene i Oslo, skriver Aftenposten.
Avvik, feil og sikkerhetsbrudd
Tilrettelagt transport (TT) er et tilbud til personer som har nedsatt funksjonsevne og ikke kan bruke ordinær kollektivtransport på egen hånd.
Fra oktober fikk underleverandøren Minibuss 24–7 ansvaret for selve kjøringen, og da fikk Ruter inn over 100 klager på avvik, feil, sikkerhetsbrudd og mangler bare i løpet av de tre første ukene.
Sjåførenes opplæring viste seg å ha grunnleggende mangler.
Blant annet hadde ikke alle sjåfører fått tilstrekkelig opplæring i hvordan å kjøre og sikre personer i elektriske rullestoler.
I tillegg har selskapet for få sjåfører.
Med tanke på at en stor andel av kundegruppen er særlig sårbare, er det med klar margin passert grensen for hva som er akseptabelt.
Ikke aksepteabelt
– Med tanke på at en stor andel av kundegruppen er særlig sårbare, er det med klar margin passert grensen for hva som er akseptabelt, sier Magnhild Sørbotten.
Hun er leder i Norges Handikapforbund region Oslo.
Markedsdirektør Ellen Rogde i Ruter sier til avisen at det nå er satt i gang en tiltaksplan for å sikre tilstrekkelig opplæring.
(©NTB)