Denne artikkelen er skrevet ut fra Handikapnytt.no. Der finner du mer spennende innhold som dette. Artikkelen er opphavsrettslig beskyttet og må ikke viderepubliseres uten avtale.
Mekka for bilinteresserte
Bil- og utstyrsprodusenter, bilbrukere, fagpersoner fra trafikkstasjoner, NAV, Vegdirektoratet og kjøreskoler fikk en inspirerende opplevelse på Etacs årlige kjøredag på Gardermoen Raceway onsdag 29. mai. Kjøredagen viser til fulle mulighetene som ligger i å skreddersy løsninger for trygge og gode kjøreopplevelser.
Demobiler med spesialstyring og elektronisk gass/brems, sofistikerte styrings- og docking-løsninger, heiser, kjøre-selv biler og påsitter-biler. Her var alt samlet på ett brett. Det positive med kjøredagen, er at den ikke bare retter seg mot fagpersoner, men er åpen for bilinteresserte som trenger tilpassede løsninger. Under kjøredagen kunne de selv få inputs om tilgjengelige løsninger. Det er brukermedvirkning i praksis.
Docking fra Dahl
En av dem som var møtt opp med egen bil, var Stein Vidar Joramo. Han viste stolt frem sin stylede VW Caravelle, som hadde fått et personlig utrykk.
– Du tar ikke bilde uten at du får med felgene, humrer han, mens vi tok en nærmere kikk på bilens løsninger tilpasset førerposisjonen. Stein Vidar har en muskelsykdom som gjør at han ikke kan bevege armene. Likevel er han en habil sjåfør. Det kan for en stor grad tilskrives avanserte løsninger for styring, og brems og sekundærfunksjoner som bruk av blinklys, hovedlys, vindusviskere og døråpnere.
– Jeg har trolig den mest avanserte bilen her i dag. Det er ikke fake news. Jeg styrer alt med bena. Man må bare venne seg til kjørestilen og bruke rolige bevegelser, så går det bra. Men jeg liker også å utfordre meg litt. Jeg har en fetish for å rygge med henger, det er topp å få til det, sier den tidligere yrkessjåføren. Han har også fartid fra Telenor, der han jobber med sikkerhetssystemer. Det kan kanskje forklare noe av interessen for teknologi-løsninger i bilen.
Bilutstilling – ikke alt er tilgjengelig
Billeverandøren Harald A. Møller stilte med den elektriske VW ID Buzz, Bertel O. Steen med MB Vito facelift og Sprinter, og ASG Group med Ford Tourneo med diverse utstyr. Etac bil stilte med VW Crafter med løsninger for innredninger. Dessverre er ikke alle modellene tilgjengelige for brukerne på den nåværende NAV-bilavtalen. Det blir spennende å se hva den neste NAV-avtalen vil kunne by på av modeller, spesielt innen feltet el. bil. Men løsningene som ble presentert i bilene er absolutt tilgjengelig, også for andre bilmodeller.
Nærmere brukerne
Blant fagpersoner som møtte opp, var inntrykket gjennomgående positivt. Elin Eskildsen fra NAV Bilsenter Østlandet synes det var fint å sjekke løsninger fysisk.
– Det var veldig nyttig å prøve mange tekniske løsninger. Jeg jobber mye med vedtak og synes det er bra å komme nærmere det tekniske. Spesielt rattstyringssystemer var veldig interessant å kunne prøve ut.
Klikk på bildene nedenfor for å lese mer: