Denne artikkelen er skrevet ut fra Handikapnytt.no. Der finner du mer spennende innhold som dette. Artikkelen er opphavsrettslig beskyttet og må ikke viderepubliseres uten avtale.
Nav: – Ikke aktuelt å samle inn hjelpemidler når garantien har gått ut
Det skriver direktør i Nav Hjelpemidler og tilrettelegging, Liv Welde Johansen, i en e-post til Handikapnytt etter hendelsen der Gry Tofte Haugen ble skadet for livet fordi et eldre gåbord kollapset under henne.
Det var et gåbord av typen «Minior» som kollapset slik at Haugen falt og slo hodet.
Noe som førte til at hun ble blind på det ene øyet og 40 prosent ufør.
Les mer om denne saken her: BLE SKADET FOR LIVET AV ØDELAGT HJELPEMIDDEL –FÅR IKKE ERSTATNING
— Vi har for øyeblikket mer enn 13 000 gåbord på utlån, og dette er første gang vi hører om at et ben har sviktet som følge av materialtretthet, skriver direktør Liv Welde Johansen i e-posten til Handikapnytt.
Tror ikke utskiftning vil bedre sikkerheten
Nav kommer derfor ikke til å bytte ut hjelpemidler på grunn av at de har vært mange år i bruk.
— Det er ikke aktuelt å be om at denne type hjelpemidler blir samlet inn og destruert når garantien har gått ut i henhold til produktansvarsloven, da det er svært lite sannsynlig at dette vil ha noen som helst effekt på sikkerheten, skriver Johansen.
Direktøren for Nav Hjelpemidler og tilrettelegging peker på at feilen på Haugens gåbord var vanskelig å oppdage.
Dette er en veldig trist sak og vi er veldig lei oss for de skadene som brukeren fikk som følge av uhellet.
– Dette er en veldig trist sak og vi er veldig lei oss for de skadene som brukeren fikk som følge av uhellet. Retten har sagt at svakheten i benet neppe ville blitt oppdaget ved en vanlig visuell kontroll. Derfor var det vanskelig å forutse at skaden skulle skje.
Så etter feil
Tingretten skriver det samme i dommen: at det var en feil som trolig ikke ville blitt oppdaget:
«Retten legger til grunn at Haugen selv jevnlig så over gåbordet, og sjekket at skruer var stramme og at det ikke var synlig eller merkbare feil ved det. Videre legger retten til grunn at det ikke ble gjort noe vedlikehold eller ettersyn av gåbordet fra Hjelpemiddelsentralens side. Heller ikke kommunen, som etter det seg er opplyst for retten har ansvaret for å følge opp den enkelte bruker, har ført noen kontroll med gåbordet. Retten understreker imidlertid at svekkelsen som førte til bruddet uansett neppe ville blitt oppdaget ved en vanlig visuell kontroll.»
— Ingen garanti
Selv om et hjelpemiddel er av svært god kvalitet og oppfyller sikkerhetskravene, har man ingen full garanti for at uhell ikke skjer, skriver Johansen.
Dersom noen er usikre på om hjelpemiddelet de har fått låne fortsatt er trygt, kan de kontakte hjelpemiddelsentralen for å få vurdert om det bør byttes ut.
Direktøren understreker at alle skal føle seg trygge på hjelpemidlene de bruker og at de kan ta kontakt med Nav dersom de ikke føler seg trygge.
— Det skal være trygt å bruke hjelpemidler fra Nav. Vi er svært opptatt av både kvalitet og sikkerhet når vi gjør avtaler om innkjøp og det vil vi fortsette med å være. Men dersom noen er usikre på om hjelpemiddelet de har fått låne fortsatt er trygt, kan de kontakte hjelpemiddelsentralen for å få vurdert om det bør byttes ut.