Denne artikkelen er skrevet ut fra Handikapnytt.no. Der finner du mer spennende innhold som dette. Artikkelen er opphavsrettslig beskyttet og må ikke viderepubliseres uten avtale.
– Nav mister kontakten med folk
Noen risikerer å måtte betale en høy pris for at Nav sluser bilsøknader og stadig flere andre henvendelser inn i nettbaserte, digitale løsninger, advarer nestleder Handikapforbundet, Toril Heggen Munk.
Denne måneden lanserte Nav sin nye, nettbaserte løsning for å søke om bilstønad. Målet er å få flest mulig av de 5000 årlige søknadene om bil og biltilpasning inn i den nye, digitale og automatiserte kanalen.
LES MER OM NAVS NYE BILSØKNADSLØSNING HER: NÅ KAN DU SØKE OM BIL PÅ NETTET
Men ikke alle er like begeistret for utviklingen. Med stadig mer digitalisering og sentralisering mister Nav kontakten med menneskene de skal betjene, frykter nestleder i Norges Handikapforbund, Toril Heggen Munk.
– Digitalisering av søknadsprosedyrer gir muligheter for mange oppegående folk. Men jeg tror også noen blir liggende igjen som tapere i en slik utvikling, advarer Munk.
Hva med de uerfarne?
Hun mener de mest sårbare brukerne, og de med de mest kompliserte og nyanserte sakene, risikerer å måtte betale en høy pris for den nettbaserte effektiviteten.
– Superbrukerne vil fint klare å pløye seg gjennom den marken som et slikt nettbasert bilsøknadsskjema er. De kjenner fallgruvene og vet hva Nav ser etter. Men hva med den uerfarne som kan trenge en hånd å holde i? spør Toril Heggen Munk.
Hun er også regionleder i NHF Innlandet og har bistått i utallige bilsaker. Det har gitt henne grunnlag for å mene:
– Skjemaer du fyller ut på nettet, fanger ikke opp de nyansene som kan tale til søkerens fordel. Det handler ikke om å lyve, men om å vite hva Nav spør etter og hva de legger vekt på når de skal behandle en søknad.
Avstanden øker
Hun er kritisk til Navs erklærte mål om å få flest mulig søknader inn digitalt og sentralt.
– Bilsøknadene er bare ett eksempel. Generelt er jeg bekymret for Navs intense ønske om ikke å ha noe med brukerne sine å gjøre. Jeg er redd de glorifiserer hvordan alt skal kunne løses på nettet.
At Nav presiserer at det fortsatt skal være mulig å få svar på spørsmål og veiledning underveis, beroliger ikke NHF-nestlederen. Hun viser til at avstandene stadig øker mellom brukeren og den som skal fatte beslutningene. Og ofte vil heller ikke den som skal svare på et direkte spørsmål, vite noe mer om den som spør enn navn og personnummer.
– Hvor blir det av kunnskapen om hvordan brukerne egentlig har det når Nav aldri ser dem? spør Munk.