Denne artikkelen er skrevet ut fra Handikapnytt.no. Der finner du mer spennende innhold som dette. Artikkelen er opphavsrettslig beskyttet og må ikke viderepubliseres uten avtale.
Nye flytog med bedre tilgjengelighet for rullestolbrukere
De nye flytogsettene som skal ta passasjerer til og fra Oslo Lufthavn på Gardermoen, er oppgradert også når det kommer til universell utforming.
(NTB og Handikapnytt:) Denne uken har Flytoget presentert åtte nye togsett som skal settes i drift på strekningen til og fra Oslo Lufthavn i tillegg til de eksisterende 16.
De nye togene skal ifølge Flytoget AS være langt bedre på universell utforming enn de gamle.
Hvert togsett består av fire vogner. Den ene er en lavgulvsvogn, slik at rullestolbrukere kan trille hindringsfritt i vognen.
Av de 236 setene er det to rullestolplasser med dedikerte ledsagerplasser. Det ene av de to toalettene om bord er tilrettelagt for personer med redusert bevegelighet.
Økt kapasitet
Flytoget inngikk kontrakt med den spanske togprodusenten CAF om leveringen av togsettene i 2015. Dermed får Flytoget i alt 24 togsett og øker kapasiteten med 50 prosent.
For øvrig skal CAF også levere nye trikker til Oslo.
Kommunikasjonssjef Ida Marie Fottland i Flytoget AS opplyser til Handikapnytt at en egen brukergruppe har vært konsultert underveis i planleggingen for å sikre best mulig tilgjengelighet på de nye togene.
Se bilder fra det nye flytoget. Klikk på bildene i galleriet for å forstørre dem:
Trinnfritt
Lavgulvsvognen, der rullestolplassene og de tilhørende ledsagerplassene befinner seg, vil ha trinnfri inngang fra togplattformen – forutsatt at togplattformen har riktig høyde.
Om plattformhøyden ikke korrespnderer, etableres en trinnfri inngang i lavgulvsvognen med mobil rampe av personellet om bord i toget, skriver Fottland i en e-post til Handikapnytt.
Men også de øvrige vognene vil være enklere å ta seg fram i enn de gamle togsettene. Passasjen mellom vognene vil være trinnfri, og det skal være trappefri inngang.
Derimot kommer det ifølge Fottland til å være tre trinn mellom lavgulsvognen og gulvnivået på de øvrige tre vognene.
- Flytoget har bestilt 8 nye togsett fra den spanske produsenten CAF.
- Togene har gjennomgått et omfattende testprogram i flere land før det i tiden fremover skal testes på norske skinner.
- Hvert togsett har fire vogner, er 102 meter langt, 4,4 meter høyt, 3,3 meter bredt og veier 236 tonn.
Se hvor det er plass
Flytogets administrerende direktør Philipp Engedal sier at det nye toget er bygget på samme lest som de forrige, men har i tillegg mindre støy, bredere seter, strømuttak, USB-tilgang, koppholdere ved alle stoler og bedre plass til bagasje.
– Togene blir også de første i Norge hvor man vil kunne se i hvilken vogn det er mest ledige plasser før man går inn, sier Engedal.
Klare for testing
Flytogene godkjennes for største hastighet som er 245 kilometer i timen, og testes i hastigheter opp til 270 kilometer i timen. Foreløpig er det bare lov til å kjøre i 210 kilometer i timen til og fra Oslo lufthavn.
Det kommende året skal de nye togene testes på norske skinner og det skal gjennomføres nødvendig opplæring før de settes i drift i begynnelsen av neste år.
(©NTB)