Nyhetsbrev
Søk
Alle saker

Søket må inneholde minst 3 tegn.

Denne artikkelen er skrevet ut fra Handikapnytt.no. Der finner du mer spennende innhold som dette. Artikkelen er opphavsrettslig beskyttet og må ikke viderepubliseres uten avtale.

Tegning av de nye togsettene, sett forfra.
PASSER IKKE: De nye togene har lave gulv og brede dører, men på storparten av stasjonene må de likevel bruke heis for å ta om bord rullestolbrukere. (Illustrasjon: Alstom)

Nye, rullestolvennlige tog passer ikke til plattformene

Bevegelseshemmede kommer ikke rett inn på nye tog fordi stasjonene har for lave plattformer. Det blir i hvert fall ikke rettet opp de første ti–femten årene.

Georg Mathisen
Publisert 14.02.2022 07:00

«Togene har universell utforming med lavgulv ved alle inngangspartier, som gjør at alle passasjerer kan gå rett inn på toget.»

Det skriver Norske tog i pressemeldingen sin om de 30 nye lokaltogene som kjøpes inn til Østfoldbanen.

Den beskrivelsen er rett og slett ikke riktig. På fire av fem stasjoner er plattformene for lave til å passe sammen med de nye togene.

Jernbanedirektoratet regner med i hvert fall ti år til med feil plattformhøyder.

Lavgulv er for høyt

De 30 togene til Østfoldbanen er de første av 200 som Norske tog skal kjøpe inn.

– De har lavgulv, to tilrettelagte plasser for rullestol i vognen med handikaptoalett og to plasser til i en annen vogn.

Det fortalte administrerende direktør Øystein Risan i Norske tog til Handikapnytt da innkjøpet ble kjent.

Les mer: NYE LOKALTOG FÅR FLATT GULV OG BEDRE PLASS TIL RULLESTOLER

Lavgulv, det betyr at det går an å gå eller rulle rett om bord på dem uten trinn, rampe eller heis når plattformen på stasjonen er 76 centimeter høy.

Det er ikke plattformen på stasjonen.

Av de 24 stasjonene fra og med Oslo S til og med Halden er det bare Holmlia, Greverud, Ski og Råde som har så høye plattformer.

I tillegg får Moss det før de nye togene kommer i 2025.

– Skal vær enkelt

– Vi må huske på det utstyret som disse togsettene er utstyrt med. Det skal være enkelt å komme seg inn med rullestol når man bruker påkjøringsrampene, sier Britt-Johanne Wang.

Hun er kommunikasjonsansvarlig for område Øst i Bane Nor.

Mens det er Norske tog som kjøper togene, er det et annet selskap – Bane Nor – som står for stasjonene og plattformene.

Når hun blir spurt om Bane Nor er tilfredse med høydeforskjellene mellom tog og plattformer, spiller hun ballen videre til en tredje enhet i Jernbane-Norge:

– Det kan jeg egentlig ikke uttale meg om. Dette er en ting som tilhører planarbeidet, og vi får bestillingene fra Jernbanedirektoratet, sier hun.

Eldre stasjoner, lavere plattform

I Jernbanedirektoratet peker seksjonssjef Sefrid Jakobsen på at kravet om 76 centimeter høye plattformer er ganske nytt, mens de fleste stasjonene er gamle.

– Det er eldre stasjoner som har lavere plattform, sier hun.

Jakobsen vil ikke være med på at Norske Tog, Bane Nor og Jernbanedirektoratet ikke har snakket godt nok sammen:

– Det har vært og er god kommunikasjon. De nye togene er bygd etter de siste kravene. Det er lenge siden vi besluttet at høyden skal være 76 centimeter, sier hun.

60 prosent i 2033

Etter hvert skal alle plattformene der det er mulig, bli 76 centimeter høye slik at de tilfredsstiller kravene. Men det tar tid.

Stortingsvedtaket om at universell utforming skal være målet i all transportplanlegging for å oppnå et universelt utformet Norge innen 2035, blir neppe virkelighet med den framdriften arbeidet har i dag.

– Det vil skje mye positivt fremover. Ved inngangen til 2022 var om lag 17 prosent av alle av- og påstigninger fra en universelt utformet stasjon. I Nasjonal transportplan er det rom for å øke andelen til om lag 60 prosent innen 2033, sier Jakobsen i Jernbanedirektoratet.

– De nye togene er et stort skritt i riktig retning. Det er en kjempefordel at togene er universelt utformet. Samtidig er det viktig å få bygd om gammel infrastruktur. Vi i sektoren er opptatt av det og det er godt samarbeid med organisasjonene for å få det til, sier Sefrid Jakobsen.

Det er en kjempefordel at togene er universelt utformet. Samtidig er det viktig å få bygd om gammel infrastruktur.

(Artikkelen fortsetter.)

Kjære leser 🙂

Når du er her, vil vi be deg om en liten tjeneste.

Handikapnytt.no er Norges eneste redaksjonelt uavhengige nettavis om funksjonshemmedes rettigheter, levekår og likestilling.
Vi mottar ingen pressestøtte. Og for at flest mulig skal få lese det vi skriver, har vi heller ingen betalingsmur.

Hvis du vil støtte journalistikken vår, kan du sende for eksempel 25 kroner eller et annet beløp på Vipps. Nummeret er:
526030
Du kan også bruke bankkontonummer:
8200 02 03277
Husk å merke overføringen med «Støtte til Handikapnytt».

Din støtte gjør det mulig for Norges Handikapforbund å utgi Handikapnytt fortsatt.

Tusen takk for ditt bidrag!

– Går ut over bærekraft

– Planene for oppgradering av stasjoner er ikke kjempeambisiøse. Det er egentlig bare én ting å gjøre: De må få bevilget penger, sier Magnhild Sørbotten. Nestlederen i Handikapforbundet leder også organisasjonens samferdselsnettverk.

– Vi vet jo at det er store mangler på universell utforming av togstasjoner. Vi har tatt det opp hvert år med samferdselsministeren og i transport- og kommunikasjonskomitéen på Stortinget, forteller hun.

Sørbotten mener at den manglende satsingen på universell utforming av stasjonene går på bærekraften løs.

– Det er et kraftig signal om at man ikke tar bærekraftsmålene skikkelig på alvor, sier hun.

Følger Støre opp?

Hun åpner for at det må gå an å begynne med billigere, provisoriske løsninger for å gjøre det enklere å komme av og på togene. Kanskje legge på litt betong for å få plattformene høyere. Raske løsninger som virker, selv om de ikke ser så lekre ut.

– Kravet vårt er at man må få skikkelig fortgang i dette. Jonas Gahr Støre har vært på tur med noen av våre medlemmer og sett hvor ille det faktisk er. Det blir interessant å se om Støre følger opp uttalelsene sine fra den gangen, sier Magnhild Sørbotten.


Norges Handikapforbund
Pressens Faglige Utvalg
Fagpressen

Hei. Takk for at du besøker Handikapnytt.no. Det er annonsene på siden som gjør det mulig å drive nettstedet. Derfor må du slå av adblock-funksjonen din for å få se innholdet. Takk for forståelsen og ha en fin leseopplevelse.