Nyhetsbrev
Søk
Alle saker

Søket må inneholde minst 3 tegn.

Denne artikkelen er skrevet ut fra Handikapnytt.no. Der finner du mer spennende innhold som dette. Artikkelen er opphavsrettslig beskyttet og må ikke viderepubliseres uten avtale.

Skisse fra innsiden av de nye togene, der en rullestolbruker og en annen passasjer sitter og snakker sammen.
FLEKSIBELT: Eksempel på hvordan en rullestolplass vil kunne se ut i de nye togsettene. (Illustrasjon: Astom)

Nye lokaltog får flatt gulv og bedre plass til rullestoler

Når toget er bedre for bevegelseshemmede, frakter det samtidig flere mennesker på kortere tid. I 2025 får lokaltrafikken rundt Oslo 30 nye tog med brede dører, flere rullestolplasser og lavgulv.

Georg Mathisen
Publisert 17.01.2022 10:24

Bort med trappene – og minst dobbelt så mange plasser til rullestol. De nye lokaltogene i osloregionen gjør det enklere å reise.

– De har lavgulv, to tilrettelagte plasser for rullestol i vognen med handikaptoalett og to plasser til i en annen vogn.

Det forteller administrerende direktør Øystein Risan i Norske tog til Handikapnytt.

Til sammenlikning:

– Dagens tog har trapper og enten heis eller ramper for å komme inn. Så har de én tilrettelagt plass for rullestol pluss mulighet for én til, sier Risan.

Nye i 2025

Norske tog er selskapet som kjøper og forvalter selve togsettene på de norske jernbanestrekningene. Nå står de 40 år gamle lokaltogene foran en fornyelse.

I 2025 kommer de første 30 togene. De skal gå i trafikk på Østfoldbanen. Norske tog kjøper togene fra franskeide Alstom og har opsjon på å kjøpe 170 tog til.

Togene har lavt gulv ved alle inngangspartiene. Det betyr at alle passasjerer kan gå eller rulle rett inn på toget, så lenge plattformen har riktig høyde.

De har også høresløyfer i alle vogner.

Tegning med tverssnitt av de nye vognene.

INNSIDEN: Slik kommer de nye togene rundt Oslo til å se ut på innsiden. (Illustrasjon: Alstom)

Flere og bredere dører

Det er lagt opp til to seter på hver side av en bred midtgang. Samtidig er det god plass til det som på togspråk heter «fleksisoner». Det vil si at de har plass til stående passasjerer, og også til sykler og barnevogner.

Toget får seks vogner med totalt tolv innganger. Og ikke minst er dørene bredere enn før.

Universell utforming gir gode togreiser for alle, ifølge Norske tog. Det samme mener Handikapforbundets nestleder Magnhild Sørbotten, som også leder organisasjonens samferdselsnettverk.

Hun møtte Norske tog lenge før de nye togene ble kjøpt inn, for å gi innspill til hvordan de burde bli. Der snakket hun blant annet om muligheten til å ta med seg rullestoler som er større enn 120 centimeter og hvor viktig det er å komme seg enklere av og på toget.

Øker kapasiteten

Samtidig forklarer Sørbotten hvordan de samme tiltakene som gir bedre tilgjengelighet, også øker kapasiteten for togtransporten i overbelastede Oslo. Den mest effektive måten å gjøre det på, er å sørge for at folk kommer raskere av og på, og det gjør du nettopp med trinnfri adkomst, bredere dører og større plass rett innenfor dørene.

– Togdesign er et nøkkelelement for å få flere passasjerer, konstaterer Nigel Harris, som er administrerende direktør i The Railway Consultancy i London. Han var på det samme innspillmøtet som Magnhild Sørbotten og gikk gjennom hvordan det går an å få flere togpassasjerer ut og inn av Oslo uten å behøve å vente flere tiår på at det bygges flere spor eller nye jernbanestrekninger.

Illustrasjon av innsiden på de nye togsettene. Gulvet mot utgangsdøren er flatt.

FLATT GULV: De nye lokaltogene på Østfoldbanen slår to fluer i én smekk: Den gode plassen på flatt gulv gir både et bedre tilbud til rullestolbrukere og mer effektive stopp på overbelastede stasjoner. (Illustrasjon: Alstom)

20–30 prosent flere kommer seg av

– Vi kan bruke lengre tog, men da trengs det lengre plattformer. Bruker vi tog med to etasjer, trenger de å stå lenger på stasjonen når de stopper, for det tar for lang tid å gå av og på. Tar du ut seter og lager mye mer gulvplass, derimot, så kan du få folk på og av mye raskere, ifølge Harris. Med ett sete mindre per kvadratmeter kan 20–30 prosent flere passasjerer komme seg av og på toget på den samme tiden.

Bane Nor, som står for sporene og stasjonene i Norge, forteller at elleve nye stasjoner ble universelt utformet i fjor. Det er snakk om Berkåk, Jaren, Lundamo, Nodeland, Oslo lufthavn, Skansen, Røra, Røstad, Vikhammer, Åsen og Geilo.

Kjære leser 🙂

Når du er her, vil vi be deg om en liten tjeneste.

Handikapnytt.no er Norges eneste redaksjonelt uavhengige nettavis om funksjonshemmedes rettigheter, levekår og likestilling.
Vi mottar ingen pressestøtte. Og for at flest mulig skal få lese det vi skriver, har vi heller ingen betalingsmur.

Hvis du vil støtte journalistikken vår, kan du sende for eksempel 25 kroner eller et annet beløp på Vipps. Nummeret er:
526030
Du kan også bruke bankkontonummer:
8200 02 03277
Husk å merke overføringen med «Støtte til Handikapnytt».

Din støtte gjør det mulig for Norges Handikapforbund å utgi Handikapnytt fortsatt.

Tusen takk for ditt bidrag!


Norges Handikapforbund
Pressens Faglige Utvalg
Fagpressen

Hei. Takk for at du besøker Handikapnytt.no. Det er annonsene på siden som gjør det mulig å drive nettstedet. Derfor må du slå av adblock-funksjonen din for å få se innholdet. Takk for forståelsen og ha en fin leseopplevelse.