Nyhetsbrev
Søk

Søket må inneholde minst 3 tegn.

Denne artikkelen er skrevet ut fra Handikapnytt.no. Der finner du mer spennende innhold som dette. Artikkelen er opphavsrettslig beskyttet og må ikke viderepubliseres uten avtale.

Stifanis i rullestol på vei gjennom hotellet.
ARBEIDSJERN: Kurs- og konferansevert Stifanos Bihonelgne yter maks for gjestene og er en ansatt til å stole på. Også bokstavelig talt. Rullestolen er intet hinder for å kunne utføre jobben. (Alle foto: Linda Næsfeldt)

På FN-dagen for funksjonshemmede i fjor snudde livet for Stifanos

3. desember i fjor inviterte hotellet Scandic Fornebu funksjonshemmede utenfor arbeidslivet til å prøve seg i jobb. Stifanos Bihonelgne grep sjansen, og ble fast ansatt. I dag, ett år etter, er det igjen klart for FNs internasjonale dag for funksjonshemmede.

Av Britt Knutsdatter Arnhøy
Publisert 03.12.2019 10:32

Stifanos Bihonelgne (45) fyker bortover korridoren, forbi trappa som kommer opp fra lobby- og barområdet og forbi den ene sofagruppen etter den andre.

Han stopper for å ta en innkommende telefon og følger opp med en utgående. Så speeder han opp igjen og passerer gjesteheisene, svinger inn i korridoren og fortsetter bort til personalheisen.

Han skal ned og hente mat til kurs- og konferansegjestene som om en times tid er klare for pause og påfyll.

Uniformsjakka og -buksa er blå, skjorta hvit og hele antrekket uten en krøll. Smilet er stort og hvitt, øyene varmbrune og blikket et slikt som ser deg. Det er slik møter han gjestene på Scandic Fornebu.

Men sånn har det ikke alltid vært.

Det var først i mars i år, etter 15 år i Norge og med flere hundre jobbsøknader bak seg, at Stifanos fikk prøve seg i jobb. Det var på Scandic Fornebu. Etter to måneder var han fast ansatt.

– Jeg fikk en mulighet. Det var alt jeg trengte, sier Stifanos.

Det hele startet på FNs internasjonale dag for funksjonshemmede 3. desember i fjor, da hotellkjeden stilte hotellet på Fornebu til disposisjon for mulige arbeidstakere i samarbeid med Norges Handikapforbund region Oslo.

Interesserte hadde i forkant sendt cv og noen ord om seg selv, og ble tildelt yrke for dagen. Stifanos fikk rollen som kurs- og konferansevert. De var overbevist om at dette var en fyr som kunne snakke med gjestene.

Jeg fikk en mulighet. Det var alt jeg trengte.

En smilende Stifanos sankker i telefonen

FLINK MED FOLK: Kurs- og konferansevert Stifanos Bihonelgne trives godt med travelheten i jobbhverdagen.

Stolte av arbeidsplass som inkluderer

85 000 personer med nedsatt funksjonsevne ønsker å jobbe, men er likevel utenfor arbeidslivet her til lands, viser tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB).

Mange av dem trenger kun en mulighet. Etter at regjeringen startet inkluderingsdugnaden på tampen av 2018 har den gjentatte ganger oppfordret både statlige bedrifter og privat næringsliv til å ta sin del av ansvaret for å få mennesker med hull i cv-en og personer med funksjonsnedsettelse ut i jobb.

Scandic er blant bedriftene som i mange år har hatt søkelys på mangfold. De har deltatt i arbeidsinkluderingsprogrammer som «Ringer i vannet» og «Helt Med» og forteller om gode erfaringer.

1. januar i år innførte de ny rekrutteringspraksis, lik den staten har: Hotellkjeden forplikter seg til å kalle inn minst én kandidat med funksjonsnedsettelse til intervju dersom vedkommende opplyser om funksjonsnedsettelse i søknadsprosessen og ellers er kvalifisert for stillingen hun eller han søker på.

Stuntet på Scandic Fornebu var en markering og en kick off for den nye praksisen. Samtidig ønsket hotellkjeden å inspirere andre arbeidsgivere til å bidra til et inkluderende arbeidsliv.

–  Vår erfaring er at nedsatt funksjonsevne ikke nødvendigvis betyr nedsatt arbeidsevne. Så lenge man kan og vil jobbe, bør det finnes muligheter for alle, sier HR-direktør Elin Ekrol.

Også internt har Scandic sett positive ringvirkninger.

– Vår kultur blir mer inkluderende. Medarbeiderundersøkelser viser at ansatte opplever en arbeidsplass som inkluderer alle og som de er stolte av. Vi vil at alle mennesker skal føle seg velkommen hos oss, og da må vi også ha alle representert i staben, fortsetter Ekrol.

Bildegalleri med glimt fra arbeidsdagen til Stifanos. Klikk på bildene for å forstørre:

Fra det ene til det andre

Kurs- og konferanseverten bruker rullestol, men jobben er langt fra stillesittende. Nede i underetasjen ruller han gjennom kjøkkenet, hilser til høyre og venstre og fortsetter inn på et lagerrom der han henter et stort trillefat.

Det triller han foran seg inn på kjølerommet der godsakene står klargjort i hyllene, og løfter dem over en etter en. Gulrøtter og agurk i staver. Syltetøy i skåler. Pålegg på fat.

Deretter ruller han ut til rommet bortenfor hvor han henter brød – og hever stolen så høyt som mulig for å få tak i en lang og tung skjærefjøl som ligger helt på toppen av den ene hylla.

Croissantene er ikke klare. Dem må han hente etterpå. Han kjører med trillevognen foran seg gjennom kjøkkenet igjen, inn i heisen og opp. Der får han beskjed om at det mangler en HDMI-kabel i det ene kursrommet, og han er på farten nok en gang.

Ned til første, gjennom lobbyen og forbi en gruppe kinesiske turister med fargerike trillekofferter og inn på et kontor bak resepsjonen. Der griper han en koffert med teknisk utstyr, legger den på fanget, og så bærer det tilbake til gjestene som venter.

Stifanos kjører et trillebord med croiassanter inn på et konferanserom.

FRANSK FRISTELSE: Croissantene er klare og på vei til gjestene.

Godt forberedt

Stifanos fikk polio som liten og har aldri kunnet gå. I Etiopia, der han er født og oppvokst, drev han en liten frukt- og grønnsakshandel. Han har service i blodet. Mener selv han er god på nettverksbygging, på å møte mennesker, på å yte. Det var det de så, de involverte i stuntet på Scandic 3. desember i fjor. Deriblant hotelldirektør Claus Petersen.

Dessuten så de at Stifanos ville.

– Han hadde en stå på-vilje, evner og initiativ. Han satt ikke og ventet på arbeidsoppgaver. Han hadde gått på kurs og var godt forberedt, sier hotelldirektøren.

Det ble også lagt merke til at Stifanos stilte i dress.

– Han var kledd for hotell! sier hotelldirektøren og smiler.

Og på innerlomma hadde den målrettede deltakeren cv og søknad.

Totalt var det fire personer som fikk prøvd hotellarbeid den dagen. En som resepsjonist, en som hotelldirektør, en på sosiale medier og Stifanos på kurs- og konferanse. Ledelsen og de fire ble godt kjent.

– Stifanos gjorde inntrykk både med livshistorie og pågangsmot, sier Claus Petersen.

Sterk og tydelig

På nyåret hadde hotelldirektøren et møte om arbeidstrening med kompetansebedriften Briga. Han hadde en kandidat som satt i rullestol: Stifanos.

Hotelledelsen var ikke i tvil. Han måtte få arbeidstrening som kurs- og konferansevert i perioden 1. mars til 1. mai.

Petersen vurderte først 60 prosent stilling. Han var redd for at Stifanos kunne få slitasjeskader av alle arbeidsoppgavene etter mange år uten jobb. Det ville ikke Stifanos høre snakk om. Det skulle være 100 prosent.

– Dere må se meg i jobb! sa han.

Sånn ble det. Og hotelldirektøren skjønte at det ikke var noen grunn til bekymringer. Han har latt seg imponere av denne mannens hurtighet og krefter. Stifanos har gull i dobbel og sølv i singel rullestoltennis.

– Og han er jo råsterk, sier hotelldirektøren.

Noe som kommer svært godt med når han skal klargjøre kurs- og konferanserom, sette ut stablede stoler og plassere bord på rekke eller i grupper.

Kjære leser!

Vi vil gjerne be deg om en liten tjeneste. Handikapnytt.no er et nettsted uten noen form for betalingsmur. Det er fordi vi ønsker å nå ut til flest mulig med vesentlig journalistikk om funksjonshemmedes rettigheter og levekår.
Men det koster penger å lage innholdet, og vi mottar ingen pressestøtte.

Vil du hjelpe oss å finansiere journalistikken som ingen andre enn Handikapnytt lager?
Det kan du gjøre ved å vippse for eksempel 25 kroner til 526030.

Husk å velge kategorien «Kjøp og betal» i Vipps.

Pengene går uavkortet til å lage Handikapnytt. Tusen takk for ditt bidrag.

Hilsen redaksjonen

De viktige møtene

Da 1. mai kom, hadde Scandic Fornebu en ledig jobb, Dermed hadde de mulighet til å ansette Stifanos i 100 prosent stilling, og det var aldri noen tvil om at de skulle gjøre det.

Nav hjelpemiddelsentral sendte en ekspert for å se om det kunne være utstyr som kunne hjelpe Stifanos i jobben, og han fikk to stoler som er viktige arbeidsverktøy i hverdagen. Den ene er el-stol med mulighet til å heise setet høyt opp. Den andre er en manuell stol med bluetooth og hjelpemotor. Privat bruker han kun manuell.

For Claus Petersen har prosessen med Stifanos bekreftet formålet med hotellets holdning til inkludering og med den nye rekrutteringspraksisen.

– Den gir oss mulighet til å møte personene, bli kjent med mennesket, og det er det som må til. Da skjønner vi hva som er mulig. For egen del kan jeg si at jeg sikkert har hatt både fordommer og mangel på kunnskap. Stifanos har vist oss at det mange trodde var umulig, ikke var det, slår hotelldirektøren fast.

Han tror mange arbeidsgivere frykter mye ekstra tilrettelegging ved slike ansettelser.

– Vi har erfart at det er en bekymring man ikke trenger å ha, sier Scandic Fornebu-direktøren.

Akkurat nå mangler det en list ved en dørterskel inn til det ene konferanserommet. Den er bestilt og skal gjøre rommet enklere å forsere i rullestol. Ellers har det vært minimale behov for tilrettelegging. En papirhåndkleholder på kjøkkenet er festet lavt på veggen. I personalgarderoben flyttet de på en knagg. Toalettene var universelt utformet fra før.

Stifans løfter fram konferansestoler. Selv er han sittende i rullestolen.

HØYT OG LAVT: Styrke i armer og overkropp kommer godt med når stoler skal stables og settes ut og bord skal flyttes for å klargjøre konferanserommene på Scandic Fornebu.

Vil inspirere andre

Kurs- og konferanseverten tørker av buffetbordet og setter mat og tilbehør utover. Så får han en telefon. Deretter tar han på blå hansker før han tar av plastfolien på de ulike lekkerbiskenene.

– Vi må sikre at maten er trygg! påpeker han, før han finner fram alle skiltene med opplysninger om hvilken mat som står på bordet og hvilke allergener den inneholder.

Det er tid igjen til pause, men stadig flere kursgjester svirrer rundt maten som bier rundt en honningkrukke. Kaffemaskinene på ha påfyll. Stifanos finner poser, klipper dem opp, kjører stolsetet til topps og fyller på maskinen og smiler til gjestene som fyller på i hvite krus.

For Stifanos Bihonelgne betyr arbeidet nærmest alt. Endelig kan datteren på 11 stolt fortelle at også pappa jobber. Endelig kan Stifanos være det forbildet han ønsker å være også på denne måten. Inspirere henne. Vise verdiene han har i praksis. Han trekker fram tre punkter når han beskriver betydningen av å få jobb.

  1. Å bidra. Han bidrar til fellesskapet, og betaler skatt til det norske samfunnet.
  2. Helse. Både fysisk og psykisk helse blir bedra av å jobbe. Han er i aktivitet, han må opp om morgenen. Han får utfordringer og bruker hjernen. Han møter kjente og ukjente mennesker, og er del av et fellesskap.
  3. Inspirere andre. Stifanos vil at andre skal se at det går an. At det er muligheter for alle som vil.

Stifanos tenker løsninger og vet at han får til ting. Men i likhet med mange andre med funksjonsnedsettelser har han til stadighet opplevd at folk bare ser rullestolen og trekker uberettigede slutninger ut fra det. Selv har han alltid tenkt:

– De må se meg bruke hjernen. Det er hjernen som får ting til å skje. Løft blikket. Det er hjernen som leder verden, ikke beina. Hvis du aksepterer meg som medmenneske, må du gi meg de samme mulighetene som alle andre. Så skal jeg vise at jeg kan få det til.

Hvis du aksepterer meg som medmenneske, må du gi meg de samme mulighetene som alle andre. Så skal jeg vise at jeg kan få det til.

– Vi har fått den best motiverte medarbeideren vi kunne ansatt. Som på alle måter i løpet av en ukes tid ble en del av alle oss som jobber her, sier hotelldirektøren og forteller om mange og svært gode tilbakemeldinger fra gjestene, som også lar seg inspirere av å se hvordan Stifanos utfører jobben.

– Ulike mennesker gjør arbeidsoppgavene ulikt, men Stifanos jobber like fort og med like bra kvalitet, understreker Petersen.

Stifanos i lobbyen med en koffert på fanget i rullestolen.

VARIERTE OPPGAVER: Utfordringer må løses raskt når du jobber på hotell. Her er kurs- og konferanseverten på vei med en koffert med teknisk utstyr.

Vil ha mange flere

Etter at den nye rekrutteringspraksisen trådte i kraft 1. januar – med tjuvstart 3. desember, har Scandic ansatt tre personer med funksjonsnedsettelser.

– Vi har dessverre ikke registrert flere søkere enn de vi fikk inn på Fornebu-arrangementet, sier Elin Ekrol, som hadde håpet på langt flere.

Hun er likevel optimist og har stor tro på at tiden arbeider for dem – og på mange flere søkere etter hvert som praksisen blir bedre kjent. HR-direktøren minner om at det kan være svært mange søkere på en stilling, og kun et fåtall som kalles inn til intervju.

– For å sikre praksisen, er det viktig at man opplyser om funksjonshemning i søkeprosessen. Gjør det! oppfordrer hun.

Stifanos stabler brukte asjetter og kaffekopper i fanget og setter dem bort. Så suser han av sted for å hente de manglende croissantene. Han kunne ikke vært mer enig.

Scandic Hotels gjentar i dag opplegget som endte med jobb for Stifanos. Denne gangen finner det sted i Bergen. Les mer her: HER KAN DU FÅ JOBBE 3. DESEMBER

***

Denne reportasjen ble først publisert i magasinet Handikapnytt 05/19.

Som medlem i Norges Handikapforbund mottar du magasinet seks ganger i året. Abonnementet er inkludert i medlemskontingenten.

Klikk her for å bli medlem.


Norges Handikapforbund
Pressens Faglige Utvalg
Fagpressen

Hei. Takk for at du besøker Handikapnytt.no. Det er annonsene på siden som gjør det mulig å drive nettstedet. Derfor må du slå av adblock-funksjonen din for å få se innholdet. Takk for forståelsen og ha en fin leseopplevelse.