Nyhetsbrev
Søk

Søket må inneholde minst 3 tegn.

Denne artikkelen er skrevet ut fra Handikapnytt.no. Der finner du mer spennende innhold som dette. Artikkelen er opphavsrettslig beskyttet og må ikke viderepubliseres uten avtale.

Person i elektrisk rullestol passerer fotgjenger på fortau. Bildet har bevegelsesuskarphet for å gi illusjon av fart.
GÅENDE: En person i elektrisk rullestol må fortsatt regnes som gående, understreker Handikapforbundet. Leder Tove Linnea Brandvik er provosert av forslaget om en ny særregel som hun mener virker umyndiggjørende. (Illustrasjonsfoto: Shutterstock, NTB Scanpix)

Provosert av regelforslag: – Umyndiggjøring av rullestolbrukere

Forbundsleder Tove Linnea Brandvik i Norges Handikapforbund er sterkt kritisk til forslaget om å innføre en egen regel om rullestolbrukeres aktsomhet i trafikken.

Av Ivar Kvistum
Publisert 15.06.2020 09:25

Samferdselsdepartementet vil innføre en egen regel om at folk i elektrisk rullestol må vise «særlig aktsomhet» når de passerer fotgjengere.

Bakgrunnen er forslaget om å øke den tillatte toppfarten for rullestoler fra 10 km/t til 15 km/t.

Både Nav, Helsedirektoratet og Statens vegvesen Vegdirektoratet har advart mot høyere fart med henvisning til sikkerheten.

Departementet ønsker likevel å øke farten, men har foreslått å innføre en egen aktsomhetsregel for personer med elektrisk rullestol.

Les mer: NY REGEL SKAL HINDRE AT RULLESTOLBRUKERE KJØRER NED FOTGJENGERE

Fortsatt gående

Forslaget om en slik aktsomhetsregel faller ikke i god jord hos Norges Handikapforbund (NHF).

«NHF støtter ikke innføring av en egen bestemmelse. Dagens aktsomhetskrav er tilstrekkelig», heter det i en høringsuttalelse til forslaget fra organisasjonen som har flere tusen rullestolbrukere som medlemmer.

For NHF er det et sentralt poeng at en person i elektrisk rullestol fortsatt må bli regnet som gående, ikke som syklist eller liknende.

– Vi ønsker ingen ytterligere avgrensinger enn i dag. Rullestolbrukere er gående og må regnes som gående. Alle er pålagt å vise aktsomhet, enten de går eller bruker rullestol, sier Tove Linnea Brandvik, forbundsleder i NHF, til Handikapnytt.

Umyndiggjørende og provoserende

– Men en elektrisk rullestol kan veie over 200 kg. Og 15 km/t er langt over vanlig gangfart. Konsekvensene av et sammenstøt kan være store. Er det ikke da rimelig å pålegge en særlig bestemmelse om å vise aktsomhet?

– Selvsagt har jeg ansvar for å opptre på en slik måte at jeg ikke forvolder skade. Det gjelder allerede i dag. Vi har store motforestillinger mot å lage særregler for hvordan en liten gruppe funksjonshemmede skal opptre aktsomt. Det er umyndiggjørende og provoserende, svarer Brandvik.

Vi har store motforestillinger mot å lage særregler for hvordan en liten gruppe funksjonshemmede skal opptre aktsomt. Det er umyndiggjørende og provoserende.

Ingen kampsak

Forbundslederen innrømmer at økt fartsgrense for elektriske rullestoler ikke er en prioritert kampsak for Norges Handikapforbund. Det er heller ikke herfra initiativet til å endre dagens regler kommer.

– Vi er ikke imot høyere fart. Men man kan ikke ta fra oss rettigheter bare for at vi skal få kjøre litt fortere. Om det skal være særordninger for oss, forventer vi at det blir særordninger for andre på fortauet også.

Kjære leser!

Vi vil gjerne be deg om en liten tjeneste. Handikapnytt.no er et nettsted uten noen form for betalingsmur. Det er fordi vi ønsker å nå ut til flest mulig med vesentlig journalistikk om funksjonshemmedes rettigheter og levekår.
Men det koster penger å lage innholdet, og vi mottar ingen pressestøtte.

Vil du hjelpe oss å finansiere journalistikken som ingen andre enn Handikapnytt lager?
Det kan du gjøre ved å vippse for eksempel 25 kroner til 526030.

Pengene går uavkortet til å lage Handikapnytt. Tusen takk for ditt bidrag.

Hilsen redaksjonen


Norges Handikapforbund
Pressens Faglige Utvalg
Fagpressen

Hei. Takk for at du besøker Handikapnytt.no. Det er annonsene på siden som gjør det mulig å drive nettstedet. Derfor må du slå av adblock-funksjonen din for å få se innholdet. Takk for forståelsen og ha en fin leseopplevelse.