Nyhetsbrev
Søk
Alle saker

Søket må inneholde minst 3 tegn.

Denne artikkelen er skrevet ut fra Handikapnytt.no. Der finner du mer spennende innhold som dette. Artikkelen er opphavsrettslig beskyttet og må ikke viderepubliseres uten avtale.

Nærbilde av et taxiskilt i bymiljø.
TT-ordningen må lovfestet og være basert på antall turer, mener NHF. (Illustrasjonsfoto: Colorbox)

Skjerper kravene til drosjenæringen – må kunne kjøre funksjonshemmede

Regjeringen vil rydde opp i drosjenæringen. Blant annet må tilbudet til funksjonshemmede bli bedre.

Handikapnytt
Publisert 13.12.2023 15:47

(NTB:) – Det har vært litt Texas-tilstander i drosjenæringa. Men det finnes lover i Texas også, bare ikke gode nok lover, sier Trygve Slagsvold Vedum (Sp) til NTB og ler godt.

Han vil ikke kalle situasjonen i taxinæringen for «lovløs», men han mener regelverket fungerer svært dårlig etter frislippet fra den forrige regjeringen.

– Vi ønsker en mer regulert bransje fordi det skal være lettere og mer forutsigbart å være taxisjåfør og jobbe i yrket. Men også for at det skal være lettere for dem som tar taxi. At det er et trygt og regulert marked, sier finansministeren.

Flere innstramminger

Sammen med samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) tok Vedum turen til drosjeholdeplassen på Oslo S tirsdag formiddag.

Der kunne de presentere et forslag, som legges fram denne uken, om at alle drosjeløyvehavere plikter å knytte seg til en sentral.

Sentralene plikter å sørge for at en tilstrekkelig del av drosjene som er tilknyttet sentralen er utstyrt for transport for personer med nedsatt funksjonsevne, i samsvar med gjeldende regler om krav til universell utforming.

Sentralene må samle inn, lagre og oversende informasjon til myndighetene, blant annet om priser. De skal også ha en klageordning.

Betalingen må registreres i taksameter hos sentralen.

Fryktet dårligere tilbud

Da Erna Solbergs regjering deregulerte drosjemarkedet, var Norges Handikapforbund blant dem som advarte mot at det ville føre til et dårligere tilbud for funksjonshemmede, med enda færre drosjer som kan ha rullestolbrukere som passasjerer.

NHF fryktet at færre drosjeeiere ville investere i rullestolpassede biler dersom

Samferdselsministeren vil ikke kalle endringene for en «reversering» av Solberg-regjeringens taxireform. Heller en «forbedring».

– Målestokken er ikke at det skal være akkurat slik som før reformen, men vi skal ramme dette inn på en god måte, sier han.

Varsler flere grep

Regjeringen har allerede gjort noen grep på taximarkedet fra 1. januar i år. Blant annet krav om taklykt, at drosjene må registrere seg og dokumentasjon for taksameter.

Neste år kommer del to av rapporten fra regjeringens drosjeutvalg.

Planen er også å komme med enda flere grep neste sommer, men regjeringen må også forsikre seg om at «den norske drosjemodellen» passer inn i EØS-regelverket.

– Vi må være sikre på at endringene ikke bare blir vedtak i Stortinget, at det faktisk blir virkelighet. Jeg har merket at det har vært utålmodighet, men vi jobber målrettet, sier Vedum.

Kjære leser 🙂

Når du er her, vil vi be deg om en liten tjeneste.

Handikapnytt.no er Norges eneste redaksjonelt uavhengige nettavis om funksjonshemmedes rettigheter, levekår og likestilling.
Vi mottar ingen pressestøtte. Og for at flest mulig skal få lese det vi skriver, har vi heller ingen betalingsmur.

Hvis du vil støtte journalistikken vår, kan du sende for eksempel 25 kroner eller et annet beløp på Vipps. Nummeret er:
526030
Du kan også bruke bankkontonummer:
8200 02 03277
Husk å merke overføringen med «Støtte til Handikapnytt».

Din støtte gjør det mulig for Norges Handikapforbund å utgi Handikapnytt fortsatt.

Tusen takk for ditt bidrag!


Norges Handikapforbund
Pressens Faglige Utvalg
Fagpressen

Hei. Takk for at du besøker Handikapnytt.no. Det er annonsene på siden som gjør det mulig å drive nettstedet. Derfor må du slå av adblock-funksjonen din for å få se innholdet. Takk for forståelsen og ha en fin leseopplevelse.