Nyhetsbrev
Søk

Søket må inneholde minst 3 tegn.

Denne artikkelen er skrevet ut fra Handikapnytt.no. Der finner du mer spennende innhold som dette. Artikkelen er opphavsrettslig beskyttet og må ikke viderepubliseres uten avtale.

mann i rullestol assisteres inn i taxi via rampe.
FRYKTER FOR TILBUDET: Funksjonshemmede vil få et dårligere drosjetilbud, advarer Taxiforbundet. (Illustrasjonsfoto: Shutterstock, NTB Scanpix)

Taxiforbundet slår alarm om dårligere drosjetilbud til rullestolbrukere

Norges Taxiforbund er redd økningen i bilavgifter og frislipp av løyver til sammen skal gjøre det både dyrere og vanskeligere for rullestolbrukere å ta drosje.

Av Stine Slettås Machlar
Publisert 28.08.2020 15:57

Regjeringen har skrudd opp avgiftene på store personbiler med 8-9 seter som brukes som taxi med rullestolrampe.

Når dagens biler må skiftes ut, vil det bli færre drosjer som kan frakte passasjerer som bruker rullestol, frykter taxinæringen.

– Da regjeringen fjerna refusjonen vi fikk før på biler som var på opptil åtte passasjerer og plass til rullestol, steg disse bilene i pris med omtrent 300 000 per bil, opplyser Tor Anders Hauge som er leder i Hordaland fylkeslag i Norges Taxiforbund.

– Så nå lønner det seg ikke for drosjeeiere å investere i en sånn bil. Det blir for dyrt. Vi klarer ikke å betale ned igjen på bilen.

Velter lasset

Selv kjører han drosje i Os utenfor Bergen. Allerede er det altfor mange rullestolbrukere i forhold til antallet biler som kan kjøre dem, mener han.

– Kommer det en til nå, så velter vi hele lasset, hevder han.

I tillegg sier to av sjåførene som har rullestolbiler at de ikke kommer til å kjøpe slike biler når de må bytte om ett til to år, fordi det blir altfor dyrt.

– Og vi har alt mistet en bil, så dette er allerede et stort problem. Dette er bare tragisk, sier Hauge.

Et annet eksempel kommer fram i en pressemelding fra Taxiforbundet: I Stavanger vil antallet slike biler bli redusert fra 23 til to eller tre.

Mindre tilgjengelig, høyere pris

Hauge forklarer at de har prøvd å løse problemet med å kjøpe inn minibusser som kan ta opptil 16 passasjerer i stedet for 8, slik at de i tillegg kan brukes til annen kjøring.

Men da oppstår et nytt problem:

– Disse bilene krever at sjåførene har andre kjøre- og hviletidsbestemmelser, så de vil i så fall bare være tilgjengelige på dagtid, sier han.

– Om en rullestolbruker vil ta en tur etter klokken 17.00, kan det fort koste 1000 kroner å kjøre 200 meter på grunn av at sjåføren må tilbakekalles på jobb og bilene skal driftes. Så friheten til dem som sitter i rullestol vil bli kraftig innskrenka i forhold til i dag, hevder Hauge.

Om en rullestolbruker vil ta en tur etter klokken 17.00, kan det fort koste 1000 kroner å kjøre 200 meter.

Fylkeslederen har siden starten kjempet for at tilbudet ikke skulle bli dårligere.

– Siden januar 2019 har jeg kjempa for å få tilskuddet tilbake. Jeg har vært på Stortinget flere ganger og snakket med alle jeg kan. Nettopp fordi jeg synes det er utrolig dårlig av politikere å begrense friheten til en gruppe som har behov for taxi for å komme seg ut selv etter klokken fire. Jeg synes dette her er så forkastelig at jeg blir så steikforbanna at jeg ikke har godt av det, sier han, tydelig irritert.

Ny lov åpner for flere sjåfører

I stedet for å bli bedre, frykter han ordningen med taxi nå vil bli enda dårligere når den nye loven om yrkestransport trer i kraft 1. november i år.

Da kan mange flere søke om løyve, et dokument som gir deg lov til å kjøre folk mot betaling, og kravene til forkunnskaper og inntjening lettes. Det vil heller ikke være et krav om at sjåførene må være tilknyttet en sentral.

– Med endringen som skjer 1. november kan nesten hvem som vil ta et lite kurs og starte med drosjekjøring. Om det nå blir sånn at mange tar ut løyve og tror at de skal tjene masse penger så kan det føre til at deltidssjåførene i helgene slutter, og at de som kjører fulltid i ukedagene sier at de ikke har kapasitet til mer. På små plasser vil dette bety at vi ikke vil ha taxier i helgene, hevder Hauge.

Les også: UTSETTER NYE DROSJEREGLER – FRYKTER DÅRLIGERE TILBUD TIL RULLESTOLBRUKERE

Kjære leser!

Vi vil gjerne be deg om en liten tjeneste. Handikapnytt.no er et nettsted uten noen form for betalingsmur. Det er fordi vi ønsker å nå ut til flest mulig med vesentlig journalistikk om funksjonshemmedes rettigheter og levekår.
Men det koster penger å lage innholdet, og vi mottar ingen pressestøtte.

Vil du hjelpe oss å finansiere journalistikken som ingen andre enn Handikapnytt lager?
Det kan du gjøre ved å vippse for eksempel 25 kroner til 526030.

Pengene går uavkortet til å lage Handikapnytt. Tusen takk for ditt bidrag.

Hilsen redaksjonen

Færre biler i distriktene

Fylkeslederen mener dette vil ramme de med behov for litt ekstra service hardest.

– I dag har vi en gratis beredskap i absolutt hele landet som ikke koster samfunnet en eneste krone. For sånn som det er nå, kan man alltid få tak i drosje om ambulansen ikke er tilgjengelig på en liten plass hele tiden. Den muligheten vil forsvinne. Og det vil gå hardest utover de som trenger spesialtransport, sier han.

Hauge mener det hadde vært lurt av politikerne å se på erfaringene til andre land, som Sverige og Finland, der det er lettere å få løyve enn i Norge.

– Det vi ser fra andre land er at det blir en enorm oppblomstring av drosjer i de store byene og ute i distriktene forsvinner drosjene. Så det er konsekvensene. I Finland begynner de nå å stramme inn igjen, men i stedet for å være lure å si at dette ikke gikk bra i andre land, skal jo politikerne selvsagt prøve her også.

– Blir en hobby, ikke et yrke

Han mener endringene vil gå ut over profesjonaliteten i tjenesten.

– Jeg er nesten litt stygg nå, men jeg mener at de sjåførene som finnes i dag, som driver en seriøs bedrift og lever av dette, vil forsvinne og bli erstattet av folk som vil drive dette som en hobby, sier Hauge.

Rammer funksjonshemmede

Lederen i Hordaland fylkeslag får støtte fra sentralt hold. Styreleder i Norges Taxiforbund, Øystein Trevland, mener endringene i både tilskuddsordninger og løyvetildelinger vil ramme funksjonshemmede hardest.

– Dette vil mest påvirke kundene, og spesielt de som trenger spesialtransport. Når  bilene blir veldig dyre og det kommer mange inn på markedet, investerer ikke folk i dyre biler. Da kjøper folk de billigere biler som ikke er tilpasset for rullestolkjøring, men som gir de mest inntjening, mener Trevland.

Portrett av Øystein Trevland

ADVARER: Det er kundene som trenger spesialtransport som vil bli rammet hardest av omleggingene i taxinæringen, sier styreleder i Norges Taxiforbund, Øystein Trevland. (Foto: Taxiforbundet)

Han betegner situasjonen som et politisk fokus på fest og moro.

– Det som er tragisk oppi dette er at politikerne er veldig opptatt av at vi skal ha billigere taxier og at de som fester og har det moro skal få billigere taxi og så glemmer de alle som er avhengig av taxi, hevder han.

Vil følge nøye med

Oppdatering, 14. september 2020: Statssekretær John-Ragnar Aarset (H) kommenterer Taxiforbundets påstander overfor Handikapnytt: STATSSEKRETÆR: MER KONKURRANE GIR BEDRE DROSJETILBUD FOR RULLESTOLBRUKERE

Tidligere i år svarte samferdselsminister Knut Arild Hareide på et skriftlig spørsmål fra stortingsrepresentant Siv Mossleth fra Senterpartiet.

Hun ville vite hva statsråden mener om drosjetilbudet til funksjonshemmede med avgiftsøkningen og den planlagte liberaliseringen som er omtalt i denne saken.

«Medieoppslag den siste tiden viser at drosjetilbudet til rullestolbrukere ikke er tilfredsstillende over alt, hele tiden», svarte Hareide blant annet.

Han viste til at avgiftsendringen som drosjenæringen mener vil ramme tilbudet til funksjonshemmede, er begrunnet med miljøhensyn og utslipp fra bilene. Drosjeeiere skal ha like sterke insentiver for å kjøre miljøvennlig som personbiler for øvrig, er tanken.

«Transport av funksjonshemmede i universelt utformede kjøretøy skjer primært med kjøretøy som avgiftsmessig defineres som busser. Busser omfattes ikke av engangsavgiften og avviklingen av drosjefordelene skulle derfor i utgangspunktet være uten betydning for disse», skrev Hareide i svaret, der han ikke berørte problemstillingen med ulike kjøre- og hviletidsbestemmelser.

Hareide skrev likevel at han vil følge nøye med på utviklingen i drosjenæringen framover.

«Utviklingen i drosjetilbudet for funksjonshemmede vil jeg ha særlig oppmerksomhet på. Endringene skal evalueres etter tre år. Også i en slik evaluering vil transporttilbudet for funksjonshemmede ha en viktig plass», skrev han.


Norges Handikapforbund
Pressens Faglige Utvalg
Fagpressen

Hei. Takk for at du besøker Handikapnytt.no. Det er annonsene på siden som gjør det mulig å drive nettstedet. Derfor må du slå av adblock-funksjonen din for å få se innholdet. Takk for forståelsen og ha en fin leseopplevelse.