Nyhetsbrev
Søk

Søket må inneholde minst 3 tegn.

Denne artikkelen er skrevet ut fra Handikapnytt.no. Der finner du mer spennende innhold som dette. Artikkelen er opphavsrettslig beskyttet og må ikke viderepubliseres uten avtale.

Bilde av tog med ny grønnfarge og Vy-logo.
0,5 PROSENT: Kostnadene med å endre navn og profil fra NSB til Vy utgjør en halv prosent av selskapets omsetning, ifølge kommunikasjonssjef Gina Scholz (Foto: Snøhetta/Vygruppen)

Vy: Rullestolbrukere bør ta kontakt før de skal reise med tog

MENINGER: Navnebyttet fra NSB til Vy går ikke på bekostning av å skape bedre tilgjengelighet i togtrafikken. Men fortsatt er det mange gamle tog uten universell utforming på skinnene, medgir kommunikasjonssjef Gina Scholz. Rådet hennes er å ta kontakt på forhånd.

Av Handikapnytt
Publisert 25.04.2019 10:00

Tirsdag publiserte Handikapnytt et innlegg av Marianne Knudsen, nestleder i Norges Handikapforbunds Ungdom, der hun kritiserer det tidligere NSB for å bruke en kvart milliard kroner på å skifte navn, samtidig som togtilbudet fortsatt mangler universell utforming.

Les innlegget her: NY STIL, NYTT NAVN – FORTSATT DISKRIMINERING PÅ TOGET

Her svarer Vygruppens kommunikasjonssjef, Gina Scholz:

Hver dag reiser tusenvis av mennesker med toget, og vi etterstreber å møte de mange forskjellige behovene til alle som reiser med oss. Vi jobber hele tiden med å bli bedre, derfor er det viktig med tilbakemeldinger fra kundene om hvordan de opplever tilbudet.

Det har over flere år vært stor passasjervekst, og vi bruker alle tog som er tilgjengelig for å frakte de reisende. Vi er klar over at det innebærer at vi i dag kjører med materiell som er gammelt og som derfor ikke er tilrettelagt for rullestolbrukere på samme måte som de nyere togene vi kjører.

Det gjør at reisende med rullestol kan møte forskjellig materiell med forskjellige muligheter til å komme om bord. Det skal være rullestolheiser på plattform og om bord i togene våre, avhengig av hvordan både tog og stasjon er utformet.

Det er Bane NOR som har ansvar for stasjonene og perrongene, derfor må spørsmål knyttet til fremkommelighet her rettes til dem. For de som skal på lengre togturer har Bane NOR en egen assistansetjeneste som tilrettelegger for reisende som trenger det. Kontakt Bane NOR eller vårt kundesenter. Da får vi også muligheten til å undersøke at det er ledige plasser om bord. Dette gjelder også for reisende med hund, sykkel og barnevogn.

Enten du skal på langtur eller kortere turer lokalt, anbefaler vi og setter pris på om reisende med rullestol tar kontakt i forkant, for på den måten kan Bane NOR og vi i Vy tilrettelegge på best mulig måte.

Portrett av Gina Scholz.

SVARER: Gina Scholz er kommunikasjonssjef i Vygruppen, tidligere kjent som NSB. (Foto: Vygruppen)

Og enten du skal på langtur eller kortere turer lokalt, anbefaler vi og setter pris på om reisende med rullestol tar kontakt i forkant, for på den måten kan Bane NOR og vi i Vy tilrettelegge på best mulig måte, samtidig som vi kan gi veiledning med tanke på hvilke tog som kjører og om det er noe ved stasjonen som det er viktig å være klar over.

Det er Norske Tog som eier togene og som har ansvar for å oppgradere de togene Vy kjører i dag, samt kjøpe nye. De har den siste tiden vært i mediene flere ganger og understreket viktigheten av å oppgradere togene og fornye togparken.

Ved tidligere innkjøp av nye tog har Vy, sammen med organisasjoner som Handikapforbundet og Blindeforbundet, vært med i prosessen slik at vi har fått til en god universell utforming. Dette videreføres hos Norske Tog.

Ved tidligere innkjøp av nye tog har Vy, sammen med organisasjoner som Handikapforbundet og Blindeforbundet, vært med i prosessen slik at vi har fått til en god universell utforming. Dette videreføres hos Norske Tog.

Når det gjelder endringen fra NSB til Vy og kostnadene knyttet til dette, så er dette en stor og omfattende prosess som vil gå over flere år og som gjelder for buss og tog, i Norge og i Sverige. Kostnadene tilsvarer 0,5 prosent av omsetningen vår i perioden.

De endringene vi gjør som følge av ny merkevare og nytt navn går på ingen måte på bekostning av den viktige jobben som gjøres hver dag – som handler om å frakte reisende trygt dit de skal på en god måte.

Gina Scholz
Kommunikasjonssjef i Vygruppen AS


Norges Handikapforbund
Pressens Faglige Utvalg
Fagpressen

Hei. Takk for at du besøker Handikapnytt.no. Det er annonsene på siden som gjør det mulig å drive nettstedet. Derfor må du slå av adblock-funksjonen din for å få se innholdet. Takk for forståelsen og ha en fin leseopplevelse.