Nyhetsbrev
Søk
Alle saker

Søket må inneholde minst 3 tegn.

Denne artikkelen er skrevet ut fra Handikapnytt.no. Der finner du mer spennende innhold som dette. Artikkelen er opphavsrettslig beskyttet og må ikke viderepubliseres uten avtale.

Detaljbilde av baugen på et Color Line-skip.
ORDNER OPP: Likestillings- og diskrimineringsombudet har fått henvendelser om både Color Line og DFDS, men fergeselskapene har ryddet opp før det kom så langt som til noen formell klage. (Illustrasjonsfoto: Firmabilder AS)

Måtte betale ekstra for tilgjengelig lugar – nå har fergeselskapene ryddet opp

Både Color Line og DFDS Seaways har fått påpakning for å diskriminere funksjonshemmede som trenger handikap-lugar. Nå har fergeselskapene ryddet opp i egen praksis, men rådet er: Ring når du bestiller!

Georg Mathisen
Publisert 12.07.2017 22:26

Hun ville på tur med Color Lines Kiel-ferge med familien, men firemannslugarene var ikke tilgjengelige for funksjonshemmede.

Dermed måtte hun bestille to tomannslugarer og betale 2000 kroner ekstra.

– Det kan innebære diskriminering, konstaterte Likestillings- og diskrimineringsombudet (LDO) etter at Norges Handikapforbund Innlandet tok opp problemene til medlemmet som ville på tur til Kiel.

Det er ikke første gangen det skjer: Også fergerederiet DFDS Seaways, som trafikkerer linjen Oslo – København, har vært innom ombudet etter at en kunde reagerte på forskjellige priser med eller uten tilpasset lugar.

Ryddet opp

Noen formell klage ble det ikke ut av noen av sakene. Begge fergeselskapene har ryddet opp før det kom så langt.

– De har snudd når de har fått henvendelser om det, sier seniorrådgiver Carl Fredrik Riise i LDO. Han avviser ikke at prisforskjellene rett og slett kan skyldes manglende kunnskap om emnet hos hver enkelt kundebehandler.

– Ordnes det ikke, er det potensielt diskriminering. Prinsippet er at du ikke skal stilles dårligere på grunn av nedsatt funksjonsevne, forklarer Riise.

Vanskelig på båt

Til Handikapnytt forklarer alle fergeselskapene som frakter passasjerer over natten til Danmark og Tyskland, at de har lugarer tilpasset funksjonshemmede for dem som trenger det. Men hvis du har spesielle behov, må du bestille på telefon.

Skip har i sin natur noen begrensninger.

De tilgjengelige lugarene kan nemlig ikke bestilles på nett. Grunnen er at de skal holdes tilbake slik at de er ledige til dem som faktisk har behov for en slik lugar.

– Skip har i sin natur noen begrensninger, understreker administrerende direktør Roar Funderud i DFDS Seaways og legger til:

– Rundt på skipet og i terminalen kan man bevege seg godt nesten uansett behov. Men dersom det er behov for å bruke stol hele tiden, har vi noen særskilte lugarer som er spesielt tilrettelagt for det.

Funderud forklarer at de fleste skipene er bygd som moduler med lugarer som gjerne er trange, og med bad som er små og ett trinn opp.

– Men vi har noen lugarer som er gjort litt større, med flatt gulv inn til badet.

Ring kundeservice

Disse lugarene må bestilles på telefon.

– Du kan ikke gjøre det på nett, nettopp fordi vi prøver å sørge for å holde dem av til den som har behov. Ringer du kundeservice, får du hjelp med å finne riktig lugar, sier Roar Funderud.

Det eneste han ellers ber om, er at den som har tung, motorisert rullestol og vil bruke skyttelbussen inn til København, sier fra på forhånd. Lettere rullestoler kommer inn på alle bussene, men for de tyngste, er det greit å ha fått beskjed.

Prisene på de tilpassede lugarene skifter hele tiden; de følger prisene på standardlugarer, som også går opp og ned dag for dag, forklarer DFDS-sjefen.

To for én

Slik er det også på Color Line:

– Våre handikaplugarer er trestjernerslugarer for inntil to personer, og du kan velge mellom havutsikt og promenadeutsikt, forklarer Helge Otto Mathisen.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

Detaljbilde fra badet på en handikap-lugar.

FUNKER: Fergene til Danmark og Tyskland har tilpassede lugarer, men du må bestille på telefon for å være sikker på å få dem. Her fra en av lugarene på Color Fantasy. (Foto: Gisle Bjørneby)

Han er konserndirektør for kommunikasjon og samfunnskontakt i Color Line. Lugarene følger prisene på tilsvarende lugarer som ikke er spesialtilpasset.

– Gjester som har behov for handikaplugar og trenger mer enn to senger på lugaren, kan få bestille to lugarer til samme pris som én. Dette tilbudet gjelder bare på trestjernerslugarer, sier Mathisen. Den som vil ha oppgradert lugar, må betale vanlige tillegg for det. Helge Otto Mathisen oppfordrer også den som har andre spesielle behov eller trenger hjelp i en nødssituasjon, men som ikke trenger spesialtilpasset lugar, til å gi beskjed på forhånd. Det kan gjøres på et eget skjema på nett.

Ikke de billigste

Hos Fjord Line er det ikke de billigste lugarene som er tilgjengelige for bevegelseshemmede.

– Bevegelseshemmede kan reise på samtlige tilbud som vi har på nett, men for å få en spesialtilpasset lugar, må de ringe inn og bestille billett. Det er gebyrfritt, forteller informasjonskonsulent Jøran Kristensen.

Prisene er de samme som for andre utvendige lugarer: Litt dyrere enn de innvendige lugarene.

Også Stena Line ber kunder med spesielle behov, om å gripe telefonen.

– Det er ikke alle spesiallugarene våre som er tilgjengelige på nett, for det hender at folk booker dem uten egentlig å være klar over det og uten å ha behov for dem, forklarer reisesjef Ole Herman Kjernsby.

– Spesiallugarene er terskelfrie med bredere dører og lavere senger. Prismessig ligger de på linje med de andre lugarene, forteller han. Heller ikke hos Stena Line kan bevegelseshemmede bestille de aller billigste lugarene: De ligger under bildekk og er ikke tilgjengelige.

Ti av elleve

Reiser du langs norskekysten, så får du også tilpasset lugar, men da må du unngå det eldste av de elleve skipene til Hurtigruten.

– Alle våre skip har lugarer tilpasset reisende som bruker rullestol eller har andre spesielle behov. Unntaket er veteranskipet MS Lofoten. Hun er et flott skip, men bygget i en annen tid og i en annen stil. Hun mangler alt fra heis til korridorer som er brede nok til rullestol, forteller kommunikasjonsrådgiver Svein H. Lian.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

Bilde av hurtigruteskipet MS Lofoten.

VERNET: MS Lofoten er vernet og kan ikke bygges om etter dagens krav til universell utforming – de ti øvrige hurtigruteskipene har plass til både rullestolbruker og ledsager. (Foto: Lukas Riebling)

Riksantikvaren vernet MS Lofoten i 2001. Derfor er det rett og slett ikke mulig å bygge om skipet og tilpasse det til dagens krav til universell utforming.

Ta med foldbar stol

De ti andre hurtigruteskipene har tilpassede lugarer og fellesarealer. Hurtigruten forlanger ikke at reisende med særlige behov skal bestille på telefon, men Lian understreker at det er viktig å si fra om behovene når du bestiller.

– Gjester som bruker rullestol, må ta med seg en egen, standard, foldbar stol, sier han.

Den foldbare stolen er et krav som Hurtigruten håper å få bort. Men da trengs det tillatelse fra Sjøfartsdirektoratet:

– Vi må ha dispensasjon for å kunne ta de tyngste elektriske rullestolene via lasterampen, fordi trappene er for smale. Vi har ikke lov til å frakte passasjerer på lasterampene, men på noen av skipene har vi ikke fasiliteter som gjør at vi kan frakte de tyngste rullestolene på andre måter. Vi ønsker å avvikle ordningen med foldbar stol, men da er vi avhengige av den godkjennelsen, forklarer kommunikasjonsdirektør Anne Marit Bjørnflaten.

Gratis ledsager

Hurtigruten arrangerer utflukter for passasjerene hele veien mellom Bergen og Kirkenes. De fleste av de 100 utfluktene er gjennomførbare for rullestolbrukere, men ikke alle.

– På de fleste skipene er handikaplugarene utvendige, fordi de må være i nærheten av resepsjonen. Lugarene er da priset likt som andre lugarer i samme kategori, sier Svein H. Lian.

Han forteller at noen rullestolbrukere også bestiller vanlig lugar, men da er det viktig å tenke på at rullestolen ikke kan stå i korridoren.

Ledsager med gyldig ledsagerbevis, får reisebilletten på Hurtigruten gratis, men må betale for lugar og måltider.


Norges Handikapforbund
Pressens Faglige Utvalg
Fagpressen

Hei. Takk for at du besøker Handikapnytt.no. Det er annonsene på siden som gjør det mulig å drive nettstedet. Derfor må du slå av adblock-funksjonen din for å få se innholdet. Takk for forståelsen og ha en fin leseopplevelse.