Nyhetsbrev
Søk

Søket må inneholde minst 3 tegn.

Denne artikkelen er skrevet ut fra Handikapnytt.no. Der finner du mer spennende innhold som dette. Artikkelen er opphavsrettslig beskyttet og må ikke viderepubliseres uten avtale.

Bilde av skipet MS Fram i polare farvann.
KANSELLERT: Kvinnen som bruker rullestol, ønsker å reise med MS Fram, men Hurtigruten kansellerte bestillingen. (Foto: Walter Jakobi, Hurtigruten)

Hurtigruten nektet rullestolbruker å reise – diskriminering, sier nemnda

85-åringen som bruker rullestol, gledet seg til å dra på cruise med Hurtigruten. I stedet endte turen i Diskrimineringsnemnda.

Av Ivar Kvistum
Publisert 02.12.2020 10:44

Cruiset til Svalbard med Hurtigruten høsten 2014 hadde gitt mersmak.

Så da et tilbud om en tur med hurtigruteskipet MS Fram fra Longyearbyen til Reykjavik på Island duket opp, bestemte hun seg for å slå til.

Men denne gangen skulle hun ha med datteren sin.

Kvinnen hadde rukket å bli 85 år. Og hun bruker elektrisk rullestol.

Det ga hun beskjed om til turoperatøren da hun ringte for å bestille 24. mars i fjor.

At turene i land var merket med «Ikke for rullestolbrukere», var ikke noe problem, siden det ikke var aktuelt for henne å gå i land. Hun skulle bli værende om bord.

Turoperatøren noterte mål og vekt på rullestolen, og dagen etter fikk hun en bekreftelse på bestillingen.

Men så enkelt skulle det vise seg ikke å være.

«Folk med behov»

For allerede en snau uke senere ringte Hurtigruten med beskjed om at alle de tre handikap-lugarene på skipet var opptatt.

Hvem hadde rukket å bestille disse lugarene før henne, ville kvinnen vite. «Folk med behov», var svaret.

Enda en uke senere fikk hun en e-post fra Hurtigruten, der det blir forklart at selv om HC-lugarene er forbeholdt passasjerer som bruker rullestol eller andre hjelpemidler, hender de også at de blir tildelt andre passasjerer dersom skipet er fullbooket.

«Men dette er noe vi prøver å unngå på alle seilinger og gjerne bare helt i siste liten/kort tid før avreise», skrev Hurtigruten til henne i e-posten.

Dagen etter ringte selskapet til 85-åringen og informerte om at det var ledig HC-lugar likevel. Og at alt var i orden før turen.

Det skulle ikke vare lenge.

Fare for megafauna (isbjørn)

For uka etter – da har vi kommet til 15. april 2019 – dukker det opp en ny e-post med en rekke nye problemstillinger i innboksen til den 85-årige rullestolbrukeren.

Ikke var det ledige HC-rom i Longyearbyen på den aktuelle datoen, blant annet.

Det ville dessuten koste ekstra med tilrettelagt transport til og fra, men kanskje viktigst:

«Uønsket vær: Det er svært viktig at denne gjesten innser at en Svalbardreise i rullestol kan bety at hun ikke kommer til å lande noen steder. Muligheten for rask evakuering spesielt i tilfelle farlig megafauna (isbjørn) er til stede ved praktisk alle landinger.»

Muligheten for rask evakuering spesielt i tilfelle farlig megafauna (isbjørn) er til stede ved praktisk alle landinger.

Bilde av en isbjørn på et isflak.

ÅSAK TIL EVAKUERINGSBEHOV: Eksempel på lokal megafauna. (Foto: Colourbox)

I enda en e-post, nå 25. april, fortsetter Hurtigruten å legge ut om hvor vanskelig dette cruiset er for rullestolbrukere.

«Problemer kan oppstå dersom været spiller et puss med oss den dagen; og skipet ikke kan komme seg inn til kaien. Da blir det endring med småbåter – som vi ikke kan garantere at lar seg gjennomføre på en forsvarlig måte.»

Konklusjonen på det hele er at Hurtigruten kansellerer bestillingen hennes, men tilbyr å se på alternative seilinger so m ligger bedre til rette.

Det fant ikke 85-åringen seg i og klagde saken inn for Diskrimineringsnemnda.

Nedtur etter nedtur

Til nemnda forklarte hun at hun følte seg diskriminert. I 2014 reiste hun alene uten problemer, selv om det var uvær.

Etter at hun bestilte turen, fulgte to måneder med nedtur etter nedtur. For hver gang hun motbeviste et problem som Hurtigruten påpekte, oppsto det et nytt.

Hun satt igjen med inntrykket av at de ikke ønsket en gammel dame i rullestol, og syntes det var merkelig at «problemene som ikke fantes i 2014, har oppstått gang etter gang i 2019», ifølge saksdokumentet til Diskrimineringsnemnda.

Ikke egnet

Hurtigruten ser annerledes på det og avviser i tilsvaret til kvinnens klage for nemnda at de har diskriminert henne. Utfordringen var at «cruiset ikke var egnet for en funksjonshemmet person, fordi ingen landinger ville være mulig for kunden, av tekniske og sikkerhetsmessige årsaker».

Blant annet av den grunn tilbød Hurtigruten kvinnen alternative seilinger, attpåtil med rabatt.

Men selskapet forklarer også nemnda at det har vært diskusjoner i Hurtigruten «med tanke på å gi reisekonsulenter bedre verktøy for å håndtere denne typen situasjoner og for å hjelpe våre funksjonshemmede kunder på en best mulig måte. Opplæringsavdelingen er involvert for å lære opp våre ansatte».

Passasjerer på dekket på hurtigruteskip.

KOMMER IKKE OM BORD: Kvinnen gledet seg til cruiset med Hurtigruten. (Foto: Hurtigruten)

Ulovlig forskjellsbehandlet

At kvinnen ble forskjellsbehandlet fordi hun har en funksjonsnedsettelse, er hevet over tvil, påpeker Diskrimineringsnemnda. Spørsmålet var om den var saklig, nødvendig og ikke uforholdsmessig inngripende. Og dermed lovlig.

«Hurtigruten har som utgangspunkt vist til enkelte forhold som kan være saklige med tanke på utfordringer ved å ha med rullestolbrukere på ekspedisjonscruise i krevende farvann. Nemndas vurdering er imidlertid at Hurtigruten i dette tilfellet ikke har ført tilstrekkelige bevis for at slike forhold her gjorde det nødvendig å kansellere As reservasjon», heter det i nemndas uttalelse, som ble avgitt 31. oktober.

Nemnda legger vekt på at Hurtigruten først bekreftet at rullestolbrukeren kunne delta. Først etterpå ble hun konfrontert med alle problemene. 

«At Hurtigruten markedsførte reisen uten å synliggjøre slike forhold på forhånd, taler etter nemndas syn mot at de senere opplyste utfordringene dannet saklig og nødvendig grunnlag for å kansellere (kvinnens) reise», skriver nemnda.

Punkt for punkt

Punkt for punkt gjennomgår nemnda Hurtigrutens innvendinger og mener det ikke er tilstrekkelig er godtgjort at en kansellering er en nødvendig konsekvens av de ulike utfordringene som trekkes frem ved at en rullestolbruker vil delta på reisen.

«Generelt må nemnda anta at Hurtigruten ikke sjelden kan støte på utfordringer knyttet til gjester med bevegelsesutfordringer og helseplager, eller eventuelt akutte situasjoner, og at det er på plass rutiner for å håndtere det på en forsvarlig måte.»

Dermed slår Diskrimineringsnemnda fast at forskjellsbehandlingen ikke var lovlig.

Derimot vant ikke kvinnen fram med to andre klagepunkter. Det ene var at hun ble diskriminert på bakgrunn av alder og etnisitet. Det siste knyttet seg til at informasjonen til passasjerene om bord på cruiset i 2014 var på engelsk og tysk og ikke på norsk.

Kjære leser!

Vi vil gjerne be deg om en liten tjeneste. Handikapnytt.no er et nettsted uten noen form for betalingsmur. Det er fordi vi ønsker å nå ut til flest mulig med vesentlig journalistikk om funksjonshemmedes rettigheter, levekår og likestilling.
Men det koster penger å lage innholdet, og vi mottar ingen pressestøtte.
Vil du hjelpe oss å finansiere journalistikken som ingen andre enn Handikapnytt lager?

Det kan du gjøre ved å vippse for eksempel 25 kroner til 526030.

Du kan også bruke kontonummer 8200.02.03277. Husk å merke overføringen med «støtte til Handikapnytt».

Pengene går uavkortet til å lage Handikapnytt. Tusen takk for ditt bidrag.

Hilsen redaksjonen


Norges Handikapforbund
Pressens Faglige Utvalg
Fagpressen

Hei. Takk for at du besøker Handikapnytt.no. Det er annonsene på siden som gjør det mulig å drive nettstedet. Derfor må du slå av adblock-funksjonen din for å få se innholdet. Takk for forståelsen og ha en fin leseopplevelse.