Nyhetsbrev
Søk
Alle saker

Søket må inneholde minst 3 tegn.

Denne artikkelen er skrevet ut fra Handikapnytt.no. Der finner du mer spennende innhold som dette. Artikkelen er opphavsrettslig beskyttet og må ikke viderepubliseres uten avtale.

Bilde av pakkebokser utendørs i et boligpområde.
DISKRIMINERENDE: Slike pakkeautomater er diskriminerende. Først og fremst fordi du risikerer at du ikke når opp til den boksen som pakken din ligger i, men det er også vanskelig å komme frem på hjul om vinteren. (Arkivfoto: Georg Mathisen)

Diskrimineringsnemnda felte Posten for utilgjengelige pakkebokser

Pakkeboksene til Posten diskriminerer rullestolbrukere. Boksene tar selvstendigheten fra sårbare grupper, konstaterer Diskrimineringsnemnda. Posten Norge varsler en løsning.

Georg Mathisen
Publisert 31.03.2023 10:07

Når han handler på nett, får han gratis frakt – men han får ikke tak i pakken sin. Rullestolbrukeren pakkene sine levert i en pakkeboks som han ikke når opp til uten hjelp.

Nå har mannen fått medhold i Diskrimineringsnemnda: Posten Norge diskriminerer kunder med funksjonsnedsettelse.

«Fremtidens løsning»

Pakkebokser er fremtiden, ifølge postselskapene. Posten Norge og Postnord vil gjerne levere pakker i automat. De er åpne døgnet rundt, og det er mange flere slike automater enn det er postkontorer og hentesteder.

Men det hjelper lite: Du må nemlig rekke både høyt og langt for å være sikker på å kunne hente pakkene dine.

I desember fortalte Handikapnytt hvordan de som velger pakkebokser, ikke kunne være sikre på å få tak i julegavene sine.

Les mer: DIN JULEGAVE KAN VÆRE UTENFOR REKKEVIDDE

Problemet havnet i Diskrimineringsnemnda. Nå har nemnda avgjort den første av flere saker.

– I noen tilfeller blir pakkene automatisk sendt til pakkeboks uten at mottageren har noen alternativer, konstaterer klageren.

Når ikke opp

For det første når han ikke opp til de høyeste boksene. De er opptil 2,10 meter over bakken. For det andre forteller han hvordan det kan være vanskelig for rullestolbrukere å nå frem til boksene om vinteren. Noen ganger stopper snøen tilgangen.

Butikkene som leverer ut pakker, sørger derimot for at folk kommer frem og inn hele året.

– Det er krenkende at det skal ta flere år før det kommer en løsning for dette, mener klageren.

Det er Diskrimineringsnemnda enig i.

– Det er klart at han stilles dårligere enn andre når han ikke kan hente pakken sin i pakkeboksen ved egen hjelp, fastslår nemnda.

– Denne teknologien har svakheter som går ut over en sårbar gruppe av befolkningen. Når Posten Norge tar i bruk nye metoder for å levere pakker, må de som utgangspunkt sørge for at løsningen blir tilgjengelig for alle.

Mister selvstendigheten

I dette tilfellet er kunden avhengig av hjelp fra andre for å få hentet pakkene sine. Det tar selvstendigheten fra ham på en slik måte at det er diskriminerende, slår nemnda fast.

Nå har ordningen vært brukt så lenge at det burde vært lagt til rette for at alle skal kunne bruke tilbudet.

Klagen var konkret rettet mot Posten Norge.

– Alle avgjørelsene våre er en avgjørelse i en konkret sak mellom to parter. Men den uttalelsen som nemnda hadde om disse kravene, må gjelde for alle markedsaktører på området, kommenterer direktør Ashan Nishantha i Diskrimineringsnemnda.

Portrettfoto av Ashan Nishantha.

GJELDER ALLE: Ashan Nishantha i Diskrimineringsnemnda er klar på at avgjørelsen gjelder alle som bruker de samme boksene. (Foto: Diskrimineringsnemnda)

Tror på bedring

Han har tro på at den diskriminerende løsningen kommer til å forsvinne ganske snart.

– Under saksbehandlingen kom det frem at Posten selv jobber med å finne en løsning sånn at det skal være mulig for alle å benytte seg av disse pakkeboksene. Den prosessen er allerede i gang, sier han.

– Men burde ikke Posten og andre som lanserer nye løsninger, tenke på slikt tidligere?

– Det kan man jo absolutt si. Generelt sett er det viktig å tenke på disse forholdene før man presenterer en ny løsning i markedet, sier Ashan Nishantha.

Generelt sett er det viktig å tenke på disse forholdene før man presenterer en ny løsning i markedet.

Løsning over påske

Posten Norge bekrefter at det kommer en løsning som gjør at du kan velge hvor pakken skal plasseres.

– Da vil kundene få velge om de vil få pakkene levert høyt, lavt eller på midten i en pakkeboks, sier pressesjef Kenneth Tjønndal Pettersen i en epost.

Den nye løsningen kommer i løpet av et par uker etter påske.

– Denne prosessen har blitt noe forsinket, da både vi og leverandører har utviklet ny funksjonalitet som må gjennom et testløp og kvalitetssikring før lansering, skriver Pettersen.

Postnord har de samme løsningene og bruker de samme boksene som Posten. Handikapnytt har vært i kontakt med Postnord både på telefon og på epost, men selskapet svarer ikke på spørsmål om saken.

Kristian Lian sitter ved skrivebordet og peker på dataskjermen der Diskrimineringsnemnda skriver om avgjørelsen om pakkeboksene.

FORNØYD: Kristian Lian er fornøyd med avgjørelsen i Diskrimineringsnemnda. (Foto: Håvard Ravn Ottesen)

Godt, men sent

– Det er veldig bra at de skjønner problemstillingen og ønsker å gjøre noe med dette, men det burde de ha gjort allerede da de startet opp med ordningen, mener Kristian Lian.

Han er ny interessepolitisk rådgiver i Norges Handikapforbund og har klaget inn Posten og Postnord i en annen klagesak om pakkeautomater som også ligger hos Diskrimineringsnemnda.

Det er veldig bra at de skjønner problemstillingen og ønsker å gjøre noe med dette, men det burde de ha gjort allerede da de startet opp med ordningen.

– Det er mange som har hatt problemer med dette frem til nå. Pakkene kommer i øverste boks, og når luken åpner seg, får de ikke tak i varen, sier Lian.

Nestleder i NHF Trøndelag, Håvard Ravn Ottesen, mener at det ikke er nok å la kundene velge hvor høyt pakkene skal plasseres i automaten.

– Du må opprette en profil med bank-ID for å be om å få denne høyden. Det medfører at en god del mennesker faller utenfor. Ikke alle kan ha og bruke bank-ID, sier Ottesen.

Kjære leser 🙂

Når du er her, vil vi be deg om en liten tjeneste.

Handikapnytt.no er Norges eneste redaksjonelt uavhengige nettavis om funksjonshemmedes rettigheter, levekår og likestilling.
Vi mottar ingen pressestøtte. Og for at flest mulig skal få lese det vi skriver, har vi heller ingen betalingsmur.

Hvis du vil støtte journalistikken vår, kan du sende for eksempel 25 kroner eller et annet beløp på Vipps. Nummeret er:
526030
Du kan også bruke bankkontonummer:
8200 02 03277
Husk å merke overføringen med «Støtte til Handikapnytt».

Din støtte gjør det mulig for Norges Handikapforbund å utgi Handikapnytt fortsatt.

Tusen takk for ditt bidrag!


Norges Handikapforbund
Pressens Faglige Utvalg
Fagpressen

Hei. Takk for at du besøker Handikapnytt.no. Det er annonsene på siden som gjør det mulig å drive nettstedet. Derfor må du slå av adblock-funksjonen din for å få se innholdet. Takk for forståelsen og ha en fin leseopplevelse.