Nyhetsbrev
Søk
Alle saker

Søket må inneholde minst 3 tegn.

Denne artikkelen er skrevet ut fra Handikapnytt.no. Der finner du mer spennende innhold som dette. Artikkelen er opphavsrettslig beskyttet og må ikke viderepubliseres uten avtale.

Pakkebokser- og automater
BØY OG STREKK: Posten og Postnord leverer ut pakkene i bokser – men det er slett ikke lett å nå alle. (Foto: Georg Mathisen)

Din julegave kan være utenfor rekkevidde

Hvis du velger pakkeautomaten, er det ikke sikkert det blir julegave på deg i år. Posten og Postnord leverer pakker i automater som rullestolbrukere ikke klarer å nå.

Georg Mathisen
Publisert 09.12.2022 08:36

– Hent pakker der du vil, når det passer deg, reklamerer Posten.

– Pakkeautomatene lar deg hente pakken din der du bor og ferdes, ifølge Postnord.

Men det gjelder bare hvis du kan stå, gå, bøye deg ned til bakken eller strekke deg opp til øverste luke.

Får ikke velge luke

– Er du gående, kan du hente en hvilken som helst pakke. Om du er i stol, er du uten mulighet for å kunne bestemme hvilken luke pakken blir plassert i, sier Håvard Ravn Ottesen.

Han har klaget til postselskapene på at de diskriminerer rullestolbrukere.

3000 bokser og automater
  • Posten har døgnåpne og selvbetjente pakkebokser på over 1500 steder i Norge. Fremover planlegges det bokser på flere steder. Totalt leverer Posten ut pakker på nesten 3200 hentesteder.
  • Postnord bruker betegnelsen pakkeautomater og har også rundt 1500 aktive automater rundt omkring i Norge. Begge de to pakkeleverandørene har løsninger der du låser opp boksen ved hjelp av en app på telefonen.

Kan ikke velge luke selv

– Er du riktig heldig, åpnes luken i riktig høyde for å kunne hente ut pakker sittende. Er du uheldig, åpnes den et sted du ikke kommer til, konstaterer han.

Det går nemlig ikke an å velge luke selv: Pakken kommer i en tilfeldig luke, og da er det slett ikke alle som når opp. Les mer: Diskrimineringsnemnda feller verdens største pakkefraktselskap

Forskjell i åpningstid

De to postselskapene plasserer ut flere og flere bokser slik at det går an å hente pakker

nærmere der du er og utenfor åpningstid. Det er mottaker som velger leveringsmåte.

– Utfordringen er at dette er kommet i ganske stort omfang. Så sier jo Posten at dette er et supplement til Post i butikk, ikke en erstatning. Men det betyr i praksis at en som har en funksjonsnedsettelse, blir begrenset av åpningstidene, mens en som ikke har det, vil kunne hente ut det samme produktet når som helst på døgnet, sier Håvard Ravn Ottesen.

Men det betyr i praksis at en som har en funksjonsnedsettelse, blir begrenset av åpningstidene, mens en som ikke har det, vil kunne hente ut det samme produktet når som helst på døgnet.

Vanlig utleveringssted

Håvard Ravn Ottesen

IKKE GREIT: Håvard Ravn Ottesen klager på  Posten og Postnord for pakkebokser og pakkeautomaters manglende tilgjengelighet.

Når han tar det opp med Posten og Postnord, svarer begge at du selv kan velge hvor du

vil hente pakken din. Hvis du ikke vil eller kan bruke pakkeboksene, så må du hente pakkene dine på et vanlig utleveringssted i åpningstiden.

– Det jeg leser mellom linjene, er at de gjør ingenting, sier Ottesen.

– Prøver å bli bedre

Til Handikapnytt, derimot, sier både Posten og Postnord at de prøver å bli bedre, at de gjerne vil ha innspill til forbedringer og at de prøver å løse problemet.

– Vi er klar over at pakkeboksene kan by på enkelte utfordringer for bevegelseshemmede, sier presse- og kommunikasjonsrådgiver Aleksander Hømanberg i Posten.

Ifølge ham er konsernet bevisst på problemstillingen.

– Den siste tiden har vi gjennomført flere tester med personer som har bevegelseshemming for å finne svakhetene i tjenesten. Vi arbeider fortløpende med å finne gode løsninger for personer som for eksempel sitter i rullestol eller er blinde, sier han.

Vi arbeider fortløpende med å finne gode løsninger for personer som for eksempel sitter i rullestol eller er blinde.

Varsler forbedringer

Nå er erfaringene med testene klare.

– Vi har derfor noen idéer som gjør oss sikre på at vi kan løse dette på en god måte for kunder med bevegelseshemming. Dette er et arbeid som prioriteres i tiden fremover, sier Aleksander Hømanberg.

Både han og pressesjef Haakon N. Olsen i Postnord trekker frem gode og konstruktive tilbakemeldinger fra kundene på det som den ene kaller pakkebokser, den andre pakkeautomater.

– Vi gjør stadige tilpasninger og forbedringer basert på tilbakemelding fra kundene våre, sier Olsen.

Les mer: UPS «løste» diskrimineringssak med ringeklokke utenfor rekkevidde

Gratis omplassering

Han forteller hvordan pakken helst skal legges midt på automaten. Så langt det er

Pakkebokser- og automater

STADIG VANLIGERE: Pakkebokser, som Posten kaller dem, eller pakkeautomater, som Postnord kaller dem. (Foto: Georg Mathisen)

kapasitet. Men det går ikke an å garantere kapasiteten, og dermed kan pakken havne øverst eller nederst.

– Dersom mottaker har utfordringer med å hente ut pakken, eller av annen grunn ikke ønsker å hente ut pakken fra automat likevel, tilbyr vi gratis omplassering av pakken til utlevering i butikk, forteller Haakon N. Olsen.

Mangler informasjon

Han lover å fortsette å tilpasse brukervennligheten. Men foreløpig er tilbudet så nytt at det mangler viktig informasjon:

– Vi har ikke nok informasjon om forbrukerne våre og behovet deres for tilpasninger, sier Olsen i Postnord.


Norges Handikapforbund
Pressens Faglige Utvalg
Fagpressen

Hei. Takk for at du besøker Handikapnytt.no. Det er annonsene på siden som gjør det mulig å drive nettstedet. Derfor må du slå av adblock-funksjonen din for å få se innholdet. Takk for forståelsen og ha en fin leseopplevelse.