Nyhetsbrev
Søk
Alle saker

Søket må inneholde minst 3 tegn.

Denne artikkelen er skrevet ut fra Handikapnytt.no. Der finner du mer spennende innhold som dette. Artikkelen er opphavsrettslig beskyttet og må ikke viderepubliseres uten avtale.

Bilde av to UPS-ansatte som sorterer pakker i en varebil.
DISKRIMINERER: Verdens største pakkefraktselskap diskriminerer kundene sine, slår Diskrimineringsnemnda fast. (Illustrasjonsfoto: UPS)

Diskrimineringsnemnda feller verdens største pakkefraktselskap

UPS diskriminerer kundene sine. Nå må de sørge for at rullestolbrukere slipper inn for å hente pakkene de har bestilt. Det har Diskrimineringsnemnda bestemt etter at forfatter og forsker Jan Grue klagde på verdens største budfirma.

Av Georg Mathisen
Publisert 06.10.2021 19:12

This article in English is found here: NORWEGIAN DISCRIMINATION TRIBUNAL RULES AGAINST UPS

Tilgangspunktene er uten tilgang. UPS, som er verdens største pakkefraktselskap, har et trettitalls hentesteder – «access points» på firmaengelsk – i osloområdet fra Sørumsand i øst til Drammen i vest.

Men selskapet har ikke kontroll på om kundene faktisk har tilgang. Eller «access», om du vil.

Kiosk med høyt trinn

Klagen til Diskrimineringsnemnda kom fra en kunde med rullestol som ikke slapp inn for å hente pakken sin i en kiosk som UPS bruker som hentested.

Oppdatering, 7. oktober kl. 13.00: Det var den kjente forfatteren og forskeren Jan Grue som klagde UPS inn for Diskrimineringsnemnda. Les mer: JAN GRUE VANT FRAM MOT GIGANTSELSKAP – HÅPER UPS FÅR TVANGSMULKT

Kiosken har et høyt trinn ved inngangen og ikke noen ringeklokke eller kontaktinformasjon slik at han kunne få kontakt med betjeningen.

Kunden tok kontakt med UPS flere ganger, men fikk aldri svar.

Heller ikke Diskrimineringsnemnda har fått svar på alle henvendelsene til det amerikanskeide budfirmaet. Men det UPS faktisk har kommentert, er at konsernet mener at det er kioskene og butikkene som leverer ut pakkene, som har ansvaret for å følge lover og standarder.

Verdens største pakkeselskap
  • United Parcel Service, UPS, er verdens største pakkefraktselskap.
  • Konsernet hadde en omsetning i fjor på 84,6 milliarder dollar – rundt 720 milliarder kroner etter dagens kurs. Det er 25 prosent mer enn Norges største konsern Equinor, og 30 ganger så mye som Posten Norge.
  • UPS har 543 000 ansatte over hele verden.
  • I fjor leverte UPS ut 6,3 milliarder pakker og dokumenter.
  • Totalt har UPS cirka 45 000 «access points».

Kiosken har ansvaret, mener UPS

Dermed er det kiosken som er ansvarlig for den universelle utformingen, ikke budfirmaet, mener UPS. I avtalene mellom UPS og de forskjellige butikkene og kioskene er det forutsatt at virksomhetene overholder de lovene og standardene som gjelder.

Det argumentet kjøper ikke Diskrimineringsnemnda:

UPS oppgir kiosken som hentested og gir ikke noe alternativ. Det er heller ikke noe som peker i retning av at UPS undersøker eller har oversikt over om hentestedene er universelt utformet. Samtidig bør budfirmaet være klar over muligheten, mener nemnda.

Derfor er UPS ansvarlig for at hentestedet ikke er universelt utformet, konstaterer nemnda.

Varsler pålegg og tvangsmulkt

Det betyr at UPS diskriminerer kunden sin. Diskrimineringsnemnda har ikke kommet med noe konkret pålegg om hva som må gjøres, men varsler et mulig krav om retting og eventuell tvangsmulkt hvis UPS ikke rydder opp.

Nemndleder Ivar Danielsen kan ikke si noe mer om hva som skjer i saken eller om hvor mye avgjørelsen har å si for andre firmaer som distribuerer pakker. Han forklarer at Diskrimineringsnemnda opererer på samme måte som en domstol – det vil si at nemndsmedlemmene ikke kommenterer saken.

UPS: – Ingen kommentar

Det vil heller ikke UPS gjøre.

– Vi kan ikke gi noe svar på så kort varsel. Dette er en pågående sak hos oss, og jeg kan derfor ikke gi mer detaljert informasjon, sier Hedvig Armand, som er kommunikasjonssjef for UPS i Norden.

De spørsmålene som UPS ikke svarer på, er hva denne avgjørelsen betyr for virksomheten til selskapet, hvordan det sikrer at hentestedene er tilgjengelige og hvilke rutiner som må endres etter avgjørelsen i Diskrimineringsnemnda.

Heller ikke hvor mange av hentestedene som enten må sies opp eller få pålegg om å sørge for at de er universelt utformet, svarer UPS på. Handikapnytt har også spurt om avgjørelsen vil få konsekvenser for virksomheten til UPS i andre land – også det uten å få svar.

Kjære leser 🙂
Vil du hjelpe Handikapnytt med å lage flere saker som den du leser nå? Da kan du sende oss 25 kroner eller et annet beløp på Vipps, nummer:
526030
Du kan også bruke bankkontonummer:
8200 02 03277
Husk å merke overføringen med «støtte til Handikapnytt».

Handikapnytt.no er Norges eneste redaksjonelt uavhengige nettavis om funksjonshemmedes rettigheter, levekår og likestilling. Vi mottar ingen pressestøtte, og vi har ingen betalingsmur. Din støtte gjør det mulig for oss å fortsette arbeidet. Pengene går uavkortet til å lage Handikapnytt.
Tusen takk for ditt bidrag.
Hilsen oss i redaksjonen


Norges Handikapforbund
Pressens Faglige Utvalg
Fagpressen

Hei. Takk for at du besøker Handikapnytt.no. Det er annonsene på siden som gjør det mulig å drive nettstedet. Derfor må du slå av adblock-funksjonen din for å få se innholdet. Takk for forståelsen og ha en fin leseopplevelse.