Nyhetsbrev
Søk
Alle saker

Søket må inneholde minst 3 tegn.

Denne artikkelen er skrevet ut fra Handikapnytt.no. Der finner du mer spennende innhold som dette. Artikkelen er opphavsrettslig beskyttet og må ikke viderepubliseres uten avtale.

Pettersen viser hvordan modulene i autditoriet kan fjernes.
SMART OG ENKELT. Tre bokser nederst i amfiet kan enkelt trilles vekk for å gjøre plass til rullestol. – Man skal slippe å sitte på utstilling, slår prosjektlederen Sissel Olga Pettersen fast.
Pettersen viser hvordan modulene i autditoriet kan fjernes.

Skolen som er best i klassen

Skolen som er best i klassen

Det er et mål og et krav at alle nærskoler skal være universelt utformet. Nye Mørkvedbukta skole og barnehage i Bodø er blitt et utstillingsvindu for hvordan det kan gjøres.

Vera Isachsen (tekst og foto)
Publisert 15.10.2023 22:04

Ned en nylagt vei, med adskilt sykkelfelt og bredt fortau, én mil utenfor Bodø sentrum, ligger nye Mørkvedbukta skole og barnehage. Utsikten fra skolegården mot Saltenfjorden er upåklagelig. Prosjektleder i Bodø kommune, Sissel Olga Pettersen, er ikke vond å be når Handikapnytt spør om å få omvisning.

– Klart jeg er stolt! Og særlig når ungene og de andre brukerne av bygget trives så godt her, sier hun og viser vei inn i et fellesområde med vegger av massivtre og interiør og dekor i maritime blåfarger.

At Mørkvedbukta skole og barnehage ligger ved sjøkanten, gjenspeiles både inne og ute.

Smarte løsninger

Men det er ikke først og fremst beliggenheten og det flotte interiøret som gjør Sissel Olga så engasjert. Her har de nemlig tenkt på «alt» og involvert mange ulike brukergrupper for at dette skulle bli et tilbud for alle.

– Ingen skal føle at de er i veien fordi de trenger tilrettelegging eller må ha ekstra utstyr med seg, slår Sissel Olga Pettersen fast.

Et eksempel er aulaen, hvor rullestolbrukere skal slippe å «sitte på utstilling» foran eller ved siden av de andre. To deler av det nederste trinnet er løse bokser på hjul. De kan enkelt fjernes, og en elev i rullestol kan dermed sitte «kne i kne» med sine medelever.

Ingen skal føle at de er i veien fordi de trenger tilrettelegging eller må ha ekstra utstyr med seg.

Pettersen poserer utenfor skolen. På veggen bak henne står: Mørkvedbukta skole og barnehage.

EN SKOLE FOR ALLE. Mørkvedbukta skole og barnehage sto ferdig senhøsten 2021. Prosjektleder Sissel Olga Pettersen er godt fornøyd med både byggeprosess og resultat. – Men gode universelle løsninger kommer ikke av seg selv. Vi har tenkt mye, sier hun.

Universell og usynlig

Minst mulig stigmatisering av dem som kanskje allerede føler seg annerledes. Det har vært målet for Sissel Olga Pettersen og de hun har jobbet sammen med om kjempeprosjektet.

Det finner vi et eksempel på i sløydsalen, der sløydbenkene ved første øyekast ser like ut, men hvor den ene har hev-/senk-funksjon. Eller på skolekjøkkenet, hvor noen av skuffeseksjonene under benkene er på hjul og enkelt kan trilles vekk for å gi plass til en rullestol.

Ett klasserom per trinn har lydutjevningsanlegg, som kan være til fordel både for hørende og hørselshemmede. Integrerte lydplater demper støy, som det jo kan være mye av på en skole. Selv i gymsalen er veggene belagt med absorberende plater som fjerner den skarpe gjallingen som er typisk for eldre gymsaler.

Farger og kontraster er brukt bevisst, for å markere rømningsveier, men ikke minst for å gjøre det lettere å finne fram – enten man er seende eller svaksynt.

(Klikk på bildene i galleriet for å forstørre dem. Artikkelen fortsetter under.)

Stilte strenge krav

– Vi har tenkt veldig mye og brukt planleggingsfasen godt, slår Pettersen fast.

For de smarte løsningene har på ingen måte kommet av seg selv. Prosjektlederen er bygningsingeniør med 15 år bak seg på «den andre siden», i entreprenørbransjen. Der var det lite snakk om universell utforming, ut over de kravene som sto i forskriftene.

– Det er gjennomgående altfor lite fokus på universell utforming. Selv tenkte jeg heller ikke mye på det i min forrige jobb. Men entreprenørene gjør jo bare det som er bestilt i kontrakten. Det er byggherren som må sette krav til hva de vil ha med, sier hun.

I prosjekteringen av Mørkvedbukta skole og barnehage valgte de derfor å legge inn kunnskap om universell utforming som et krav til den entreprenøren som skulle få kontrakten. Og de stilte en hel del krav som var strengere enn de må være i henhold til forskriftene.

Løsningene
  • Her er noen av løsningene som skal gjøre Mørkvedbukta skole og barnehage:
  • Liggedusj
  • Dusjvegg som kan svinges til side og gjøre dusjen stor nok til rullestol
  • Lydtett rom tilknyttet ett klasserom på hvert trinn, for elever som utagerer eller trenger å trekke seg unna undervisningssituasjonen
  • Eget rom tilrettelagt for fysioterapi eller hvile
  • Egne lagerrom for spesialutstyr
  • Gummimatter som er senket ned i golvet, så de går kant-i-kant med golvet
  • Knaggrekker i ulike høyder
  • Såpedispensere og papirholdere i en høyde som alle kan nå
  • PP-tjeneste plassert i egen fløy og med lydisolerte samtalerom

Har fått mye erfaring

De involverte også veldig mange forskjellige brukere – fra staben ved den forrige skolen og barnehagen, til representanter fra ulike organisasjoner.

Ikke minst tok Sissel Olga Pettersen selv med seg nyttige erfaringer fra Tverlandet skole, som var hennes første jobb som prosjektleder i kommunen.

 – Det er noen ting som det ergrer meg at jeg ikke tenkte på da. Ett eksempel er god nok plass til rullestol i garderobene. På Tverlandet skole oppdaget vi at inne i garderoben ble rullestolbrukerne sittende i veien for medelevene. Det måtte vi inn og fikse i ettertid.

Derfor: På Mørkvedbukta skole er det, umiddelbart etter inngangene, satt av god plass til rullestol. Og samme sted er det montert stikkontakt, sånn at det er mulig å lade.

Valgte bort gammelskolen

Rektor Gunnar Andreassen og undervisningsinspektør Trond Strømsvik dukker opp i aulaen, også de stolte av skolen, som sto klar til å ta imot ansatte og elever i november 2021. Begge kom fra gamle Støver skole, bygget i 1977. Den ble lagt ned da Mørkvedbukta åpnet.

I likhet med mange andre eldre skolebygg var Støver skole langt fra ideell for alle.

– Vi hadde én inngang som rullestolbrukere kunne bruke. Hvis de skulle være sammen med andre i gymsalen, måtte de ut og rundt hele skolen for å komme inn. Vi opplevde at elever med funksjonsnedsettelser valgte bort den skolen, forteller de.

Foreløpig er det ingen av elevene i den nye skolen eller barnehagen som trenger veldig mye av den tilretteleggingen som er gjort.

– Men den dagen de kommer, er vi klare til å ta imot, slår de fast og skryter både av prosjektlederen og av Bodø kommune.

De tre i samtale i auditoriet.

MED PLASS TIL ALLE. Undervisningsinspektør Trond Strømsvik (t.v.) og rektor Gunnar Andreassen jobbet begge på gamle Støver skole. Elever med funksjonsutfordringer søkte seg bort derfra, fordi det var så dårlig tilpasset. Nå er de klare til å ta imot elever med et bredt spekter av behov.

Ukjent prislapp

– Vi er veldig stolte av at kommunen har tatt seg råd til denne typen bygg, sier rektoren.    

Men hva prislappen på alle spesialløsningene har blitt, vet selv ikke prosjektlederen.

De har ikke regnet spesielt på hva den universelle utformingen har kostet ekstra. Men Sissel Olga har for eksempel brukt 400.000 kroner på å endre terskelløsning for dørene i de mest trafikkerte sonene i skolen og barnehagen. Så gratis er det ikke.

– Det fordyrer, selvsagt. Men mye av det vi har gjort koster nesten ingenting, men gir veldig mye for de som har behov for det. Og det er i hvert fall mye dyrere å fikse sånt noe etter at bygget er ferdig!

Og så mener hun det er verdt det. Hun har fått høre fortellinger om hvor kjipt det er å måtte ha hjelp over dørstokker som jovisst er godkjent i henhold til offentlige krav, men som likevel blir for tunge å forsere for et barn i rullestol.

– Mens denne løsningen kostet lite, smiler hun og åpner døren til toalettet.

Der fortsetter speilet over vasken om lag en halv meter videre bortover veggen.

– Ei jente fortalte under et planleggingsmøte at hun også gjerne ville hatt mulighet til å komme nært nok et speil til å fikse på sminken. Men så kom vasken i veien for rullestolen hennes. Løsningen var veldig enkel – man må bare komme på det, sier Sissel Olga Pettersen. 

(Artikkelen fortsetter under.)

Kjære leser 🙂

Når du er her, vil vi be deg om en liten tjeneste.

Handikapnytt.no er Norges eneste redaksjonelt uavhengige nettavis om funksjonshemmedes rettigheter, levekår og likestilling.
Vi mottar ingen pressestøtte. Og for at flest mulig skal få lese det vi skriver, har vi heller ingen betalingsmur.

Hvis du vil støtte journalistikken vår, kan du sende for eksempel 25 kroner eller et annet beløp på Vipps. Nummeret er:
526030
Du kan også bruke bankkontonummer:
8200 02 03277
Husk å merke overføringen med «Støtte til Handikapnytt».

Din støtte gjør det mulig for Norges Handikapforbund å utgi Handikapnytt fortsatt.

Tusen takk for ditt bidrag!

Ny barnehage på trappene

Mens Mørkvedbukta skole og barnehage venter på å ta imot de første barna som vil ha mest nytte av alle de fiffige løsningene, er prosjektleder Sissel Olga Pettersen klar til å ta fatt på neste prosjekt: En ny barnehage i Bodø.

Dit har hun med seg enda flere erfaringer etter byggingen av barnehagen i Mørkvedbukta.

– Det viktigste er å snakke med folk, for å vite hva som skal til for at de skal føle seg integrert, slår Sissel Olga Pettersen fast.

Mørkvedbukta skole og barnehage imponerer og er et godt eksempel på noen som har tenkt på svært mye når det gjelder universell utforming.

Forbilde i Kommune-Norge

Kommunesektorens organisasjon KS gir Mørkvedbukta skole og barnehage et stort smilefjes og løfter prosjektet fram som eksempel til etterfølgelse for andre.

– Mørkvedbukta skole og barnehage imponerer og er et godt eksempel på noen som har tenkt på svært mye når det gjelder universell utforming, sier Christian Hellevang, som er KS sin seniorrådgiver for universell utforming.

Han mener det er viktig å tenke utenfor boksen, i dette tilfellet de byggetekniske forskriftene som alle må følge.

– Tek17 er ofte ikke nok, man må forstå brukernes behov og finne gode løsninger som passer dem. Mørkvedbukta skole og barnehage viser at slike løsninger ikke nødvendigvis trenger å koste mye. Man må bare huske på det helt fra starten.
KS bruker nå skolen og barnehagen i Mørkvedbukta som et eksempel til etterfølgelse i et av sine hefter om universell utforming. Hellevang mener at både kommuner og fylkeskommuner blir stadig bedre til å lære av hverandre, og til på et tidlig tidspunkt å involvere de som skal bruke tilbudene.

***

Denne artikkelen ble først publisert i magasinet Handikapnytt 04/23.
Som medlem i Norges Handikapforbund mottar du magasinet seks ganger i året. Abonnementet er inkludert i medlemskontingenten.
Klikk her for å bli medlem.


Norges Handikapforbund
Pressens Faglige Utvalg
Fagpressen

Hei. Takk for at du besøker Handikapnytt.no. Det er annonsene på siden som gjør det mulig å drive nettstedet. Derfor må du slå av adblock-funksjonen din for å få se innholdet. Takk for forståelsen og ha en fin leseopplevelse.