Nyhetsbrev
Søk
Alle saker

Søket må inneholde minst 3 tegn.

Denne artikkelen er skrevet ut fra Handikapnytt.no. Der finner du mer spennende innhold som dette. Artikkelen er opphavsrettslig beskyttet og må ikke viderepubliseres uten avtale.

Portrettfoto.
BRYTER SAMARBEIDET: Norske tog og regjeringen viser at de ikke bryr seg om innspill fra landets én million funksjonshemmede, hevder Lilly Ann Elvestad, generalsekretær i FFO. (Foto: Ivar Kvistum)

FFO trekker seg fra togsamarbeid: Vil ikke være funkisalibi for staten

Funksjonshemmedes fellesorganisasjon (FFO) trekker seg fra alt samarbeid med Norske tog etter at ingen av statens nye fjerntog får trinnløse inngangspartier. Norges Handikapforbund har ikke tenkt å gjøre det samme.

Handikapnytt
Publisert 02.06.2023 15:44

(NTB og Handikapnytt:) FFO og Norges Handikapforbund møtte fredag Norske tog om de nye fjerntogene, men FFO forlot møtet under ti minutter etter at det startet.

Møtet skulle handle om hvordan de nye togene kunne tilrettelegges for funksjonshemmede.

– Vi nekter å være statens funkis-alibi. Norske tog og regjeringen viser at de ikke bryr seg om innspill fra landets én million funksjonshemmede. De vil heller bruke milliarder på løsninger som skaper B-borgere på bakgrunn av funksjonsvariasjon, sier generalsekretær Lilly Ann Elvestad i FFO i en pressemelding.

Må løftes inn og ut

Norske tog tildelte i februar Stadler en kontrakt på 8 milliarder kroner for kjøp av 17 nye fjerntog. Togene skal settes i produksjon i 2024 og kommer til Norge for testing i 2025. Fra 2026 skal de settes inn på Bergensbanen.

– FFO trakk seg umiddelbart fra samarbeidet da Norske tog i møtet igjen gjorde det klart at ingen av de 17 nye fjerntogene som skal frakte passasjerer over store deler av landet, vil få trinnløs innstigning fra plattformer, sier Elvestad til TV 2.

Sjokkbølger

For å komme seg inn og ut av de nye togene må rullestolbrukere løftes ved hjelp av heis. Og de er avhengig av assistanse.

– At vi med våre 87 medlemsorganisasjoner og over 365.000 medlemmer må trekke oss fra samarbeidet med staten, bør sende sjokkbølger langt inn i regjeringen. Nå må samferdselsministeren gripe inn og hindre 40 nye år med diskriminering, sier Elvestad.

Hun viser til at det finnes trinnfrie tog i både Tyskland, Danmark og Sveits.

Elvestad sier FFO har klare krav for å inngå i nye samarbeid med Norske tog.

– Vi er klare til å samarbeide igjen den dagen Norske tog innrømmer tabben de har gjort, og gjør alt i sin makt for å endre utfallet. Det er ikke for mye å forvente av en statlig aktør at de kjemper for grunnleggende likestilling.

NHF fortsetter dialogen

Norges Handikapforbunds nestleder Magnhild Sørbotten deltok i møtet med Norske tog sammen med FFO. Hun registrerer FFOs beslutning om å trekke seg, men sier til Handikapnytt at det ikke er aktuelt for NHF å gjøre det samme.

– Vi er enige med FFO i sak, og i kritikken av Norske tog, men vi ønsker likevel å fortsette å snakke med folk, sier Sørbotten.

Hun konstaterer at det heller ikke etter møtet med Norske tog er snakk om gjennomslag for hovedkravet fra funksjonshemmedes organisasjoner: at de nye fjerntogene får reell universell utforming som sikrer at funksjonshemmede tilgang til alle togets funksjoner på en likestilt måte.

Men Sørbotten sier hun har fått en innrømmelse fra Norske tog om begrepsbruk.

– Vi har adressert Norske togs bruk av begrepet «universell tilgjengelighet», som vi oppfatter gir en ukorrekt beskrivelse av virkeligheten og enten uttrykker kunnskapsløshet eller er et forsøk på tilgjengelighetsvasking. Jeg opplever at vi fikk gehør for det, sier Sørbotten.

I møtet adresserte hun en rekke problemstillinger knyttet til konsekvensene av at Norske tog har valgt tog uten trinnfri adkomst fra perronger på 76 centimeters høyde, blant annet at rullestolbrukere som reiser med barn, ikke får tilgang til familievognen med den løsningen som det legges opp til.

Forståelse

I en e-post til TV2 kommenterer statssekretær Cecilie Knibe Kroglund FFOs exit fra togsamarbeidet slik: 

«Vi har forståelse for at FFO og andre ønsker en trinnfri atkomst fra plattform, men det er noen grunner til at dette ikke er prioritert av Norske tog og deres leverandør på bekostning av andre hensyn.»

Kjære leser 🙂

Når du er her, vil vi be deg om en liten tjeneste.

Handikapnytt.no er Norges eneste redaksjonelt uavhengige nettavis om funksjonshemmedes rettigheter, levekår og likestilling.
Vi mottar ingen pressestøtte. Og for at flest mulig skal få lese det vi skriver, har vi heller ingen betalingsmur.

Hvis du vil støtte journalistikken vår, kan du sende for eksempel 25 kroner eller et annet beløp på Vipps. Nummeret er:
526030
Du kan også bruke bankkontonummer:
8200 02 03277
Husk å merke overføringen med «Støtte til Handikapnytt».

Din støtte gjør det mulig for Norges Handikapforbund å utgi Handikapnytt fortsatt.

Tusen takk for ditt bidrag!


Norges Handikapforbund
Pressens Faglige Utvalg
Fagpressen

Hei. Takk for at du besøker Handikapnytt.no. Det er annonsene på siden som gjør det mulig å drive nettstedet. Derfor må du slå av adblock-funksjonen din for å få se innholdet. Takk for forståelsen og ha en fin leseopplevelse.