Nyhetsbrev
Søk
Alle saker

Søket må inneholde minst 3 tegn.

Denne artikkelen er skrevet ut fra Handikapnytt.no. Der finner du mer spennende innhold som dette. Artikkelen er opphavsrettslig beskyttet og må ikke viderepubliseres uten avtale.

Nærbilde av ringeklokken med en plakat over som har følgende tekst: «Hei, Hente pakke hos UPS, redusert bevegelighet kan du ringe på klokken så hjelper vi deg.» Plakaten har logoen til UPS nederst.
LØSNINGEN: Slik ser løsningen ut – en ringeklokke som ikke kan nås fra rullestol. Men ofte blir knappen liggende inne i butikken fordi den ellers blir revet ned av fulle folk som går forbi. (Foto: Georg Mathisen)

UPS «løste» diskrimineringssak med ringeklokke utenfor rekkevidde

Diskrimineringsnemnda felte pakkeselskapet UPS fordi rullestolbrukere ikke slipper inn for å hente pakker. Nå er «løsningen» der: En ringeklokke som rullestolbrukere ikke rekker fram til.

Georg Mathisen
Publisert 01.02.2022 09:50

De kaller dem «tilgangspunkter» – eller «access points» på firmaengelsk. Men tilgangen står det dårlig til med. I fjor høst felte Diskrimineringsnemnda UPS, verdens største pakkefraktselskap, fordi selskapet diskriminerer kundene sine.

Les mer: DISKRIMINERINGSNEMNDA FELLER VERDENS STØRSTE PAKKEFRAKTSELSKAP

Ringeklokke utenfor rekkevidde

Det var forfatteren Jan Grue som klagde inn UPS for nemnda fordi han ikke slapp inn for å hente pakken sin i en kiosk i Oslo som selskapet bruker som hentested.

Kiosken har to trinn fra fortauet og opp til inngangen. Den hadde ikke noen ringeklokke eller kontaktinformasjon slik at han kunne få kontakt med betjeningen.

Bilde av inngangspartiet til kiosken, med to trappetrinn inn mot døren, der ringeklokken er montert.

HØYT: Det er høyt opp og et trappetrinn delvis i veien for den som vil påkalle betjeningens oppmerksomhet og hente pakke. (Foto: Georg Mathisen)

Nå er «løsningen» på plass i den kiosken som han klaget på. Den har fått ringeklokke.

Problemet er bare at knappen sitter så høyt at Grue eller andre som bruker rullestol, ikke når opp til den.

Til alt overmål er den plassert over trappen inn til kiosken, også, slik at trinnene kommer i veien og gjør det vanskelig å trille bort til ringeklokken.

Fjernes jevnlig

Når Handikapnytt besøker kiosken, er ringeklokken tatt ned igjen. Den ligger løst inne i kiosken, oppe på disken.

Den har nemlig ikke fått henge i fred. Fulle folk har revet den ned flere ganger.

Jan Grue kommer ikke til å forfølge saken videre. Han var først og fremst opptatt av å få slått fast prinsippet: At dette er diskriminerende, og at ansvaret ligger hos det globale konsernet – ikke hos en liten kiosk i Oslo.

Nå har han ikke mulighet til å bruke mer tid på saken, forteller han til Handikapnytt.

UPS uttaler seg, men svarer ikke

– Er dere fornøyde med en slik løsning? har Handikapnytt spurt UPS.

Det spørsmålet svarer ikke konsernet på. I stedet skriver den nordiske kommunikasjonssjefen i konsernet, Hedvig Armand, følgende i en e-post:

«Vi tilbyr en rekke leveringsalternativer med tanke på å gi alle forbrukere valgmuligheter, lett tilgjengelighet og kontroll. Vi tar skritt for å sikre at våre UPS Access Point-plasseringer oppfyller denne standarden for våre kunder i Norge, og vi vurderer hele tiden måter å bedre møte kundenes individuelle behov.»

Verdens største pakkeselskap
  • United Parcel Service, UPS, er verdens største pakkefraktselskap.
  • Konsernet hadde en omsetning i 2020 på 84,6 milliarder dollar – rundt 760 milliarder kroner etter dagens kurs.
  • Det er 25 prosent mer enn Norges største konsern Equinor, og 30 ganger så mye som Posten Norge.

Spørsmålene som UPS ikke svarer på

Handikapnytt har også purret på svar på tre andre spørsmål:

  • Hva betyr denne avgjørelsen for virksomheten deres generelt og i Norge?
  • Hvordan sikrer dere at hentestedene er tilgjengelige?
  • Hvilke rutiner må endres etter avgjørelsen i Diskrimineringsnemnda?

Hedvig Armand forteller at hun har sendt spørsmålene videre til de norske partnerne sine og til PR-avdelingen i konsernet. Fire måneder etter at vi kontaktet UPS første gang, har konsernet ennå ikke svart på spørsmålene.

Følge lokale lover

Da Handikapnytt omtalte Grues klagesak i fjor høst, uttalte UPS at foretak som ønsker å være utleveringssteder for dem samtykker i å følge alle lokale lover og forordninger.

– Vi tar forholdsregler for å granske dette punktet med dem, skrev Hedvig Armand, i en e-post den gangen.

Kjære leser 🙂

Når du er her, vil vi be deg om en liten tjeneste.

Handikapnytt.no er Norges eneste redaksjonelt uavhengige nettavis om funksjonshemmedes rettigheter, levekår og likestilling.
Vi mottar ingen pressestøtte. Og for at flest mulig skal få lese det vi skriver, har vi heller ingen betalingsmur.

Hvis du vil støtte journalistikken vår, kan du sende oss for eksempel 25 kroner eller et annet beløp på Vipps. Nummeret er:
526030
Du kan også bruke bankkontonummer:
8200 02 03277
Husk å merke overføringen med «støtte til Handikapnytt».

Pengene går uavkortet til å lage Handikapnytt. Din støtte gjør det mulig for oss å fortsette arbeidet. Tusen takk for ditt bidrag.

Hilsen oss i redaksjonen


Norges Handikapforbund
Pressens Faglige Utvalg
Fagpressen

Hei. Takk for at du besøker Handikapnytt.no. Det er annonsene på siden som gjør det mulig å drive nettstedet. Derfor må du slå av adblock-funksjonen din for å få se innholdet. Takk for forståelsen og ha en fin leseopplevelse.