Nyhetsbrev
Søk

Søket må inneholde minst 3 tegn.

Denne artikkelen er skrevet ut fra Handikapnytt.no. Der finner du mer spennende innhold som dette. Artikkelen er opphavsrettslig beskyttet og må ikke viderepubliseres uten avtale.

De tre utenfor bilen, som har en rampe ned fra bakdøra.
RAMPE: Vekten tillater ikke rullestolheis. Assistent Camilla Nilssen og Arne Dyrdahl, som kjører hos Trøndertaxi, skal hjelpe Anders Toset opp rampen. (Foto: Privat)

Dette er Norges første elektriske drosje med plass til rullestoler

Norges første elektriske taxi med plass til rullestoler er i drift i Trondheim. – Det har gått helt feilfritt, sier drosjeeier Arne Dyrdahl.

Av Georg Mathisen
Publisert 22.06.2020 15:02

– Jeg kjører mellom fem og ti rullestolbrukere hver dag, forteller Arne Dyrdahl.

Han har kjørt elektrisk helt siden før han fikk drosjeløyve. I den forrige jobben leverte han pizza med batteridrevet skyss.

De siste ni årene har han kjørt passasjerer i elbil. Først i Nissan Leaf, så ble det Tesla og mye enklere å kjøre en helt dag uten å lade.

Nå kan han tilby tur med Volkswagen e-Crafter, også.

– Bilen er bygd opp med fire enkle seter på hver side og en bred midtgang, forteller han. Med én rullestol er det plass til seks passasjerer i tillegg; med to rullestoler blir det igjen fire enkeltseter. Byttingen mellom seter og rullestolplasser er veldig enkel, forteller Dyrdahl.

Nav: fortsatt fossilt

Selv om Arne Dyrdahls drosje viser at det er mulig å frakte rullestoler i elektrisk drevet kassebil, vil ikke Nav med det første gå over til å tilby elbiler som privatbiler til rullestolbrukere, såkalt Gruppe 2-biler.

Det bekreftet Nav da Handikapnytt undersøkte temaet i fjor. Da hadde temaet elektrifisering vært oppe i det sentrale brukerutvalget for Nav hjelpemidler og tilrettelegging.

Les mer: BILPARKEN I NORGE SKAL BLI UTSLIPPSFRI – MEN NAV KJØRER FORTSATT FOSSILT

Vektproblemer

Det er vekt som er problemet når du skal kjøre rullestolbrukere i en elektrisk bil. Batteriene gjør bilen mye tyngre enn den samme modellen med bensin- eller dieselmotor.

E-Crafteren til Arne Dyrdahl har rampe. Hadde han hatt rullestolheis, ville han ikke fått plass til ni seter og fremdeles kommet under B-førerkortets maksvekt på 3500 kilo.

Han har måttet droppe avfjæret førersete og hattehylle for å holde vekten.

– Batteripakker veier mye, så vi har ikke så mye å gå på. Det er årsaken til at vi må bruke rampe og ikke kan bruke heis. Det er umulig å få til på en bil av denne størrelsen, sier Pål Pettersen, som leder produkt og logistikk hos Volkswagen Nyttekjøretøy.

Arne spenner fast setebeldet på Anders.

ELDREVET: Arne Dyrdahl spenner fast Anders Toset (10) i Norges første elektriske taxi med plass til rullestol. (Foto: Privat)

Minibuss først

Han forteller at det ikke mangler på etterspørselen etter elektriske biler til alle formål – også til rullestolbrukere.

– Vi er ennå i en tidlig fare på det området. Personbiler er en helt annen ting. Men her skal vi ha godkjente rullestolfester og gulv. Ikke noe skiller seg så mye ut fra hva man bruker i en vanlig buss, men alle løsningene veier litt, sier Pettersen.

Han håper at det skal være mulig å få til en løsning for elektrisk minibuss som kan frakte rullestoler – en ti-seter til taxi- og institusjonsbruk, helst med heis i stedet for rampe.

For privatkunder som vil ha elektrisk bil med rullestolheis, er det lenger frem. Foreløpig er disse elbilene mest egnet til trafikk der kjørelengden hver dag er fast og ikke for lang.

Det bekrefter Arne Dyrdahl.

– Rekkevidden er tilbake på Nissan Leaf-nivå fra før 2013. Men før kjøpet hadde jeg kikket på den kjøringen vi hadde med dieselbilen vi brukte før, og vi hadde en veldig god magefølelse før vi startet, sier han.

Bilen går ti–tolv mil på hver lading.

Kjære leser!

Vi vil gjerne be deg om en liten tjeneste. Handikapnytt.no er et nettsted uten noen form for betalingsmur. Det er fordi vi ønsker å nå ut til flest mulig med vesentlig journalistikk om funksjonshemmedes rettigheter og levekår.
Men det koster penger å lage innholdet, og vi mottar ingen pressestøtte.

Vil du hjelpe oss å finansiere journalistikken som ingen andre enn Handikapnytt lager?
Det kan du gjøre ved å vippse for eksempel 25 kroner til 526030.

Pengene går uavkortet til å lage Handikapnytt. Tusen takk for ditt bidrag.

Hilsen redaksjonen

Varer, ikke rullestolbrukere

Han ønsker seg en lemping på kravene slik at rullestoltransport får de samme reglene som varetransport. Varebiler fikk nemlig en endring i førerkortforskriften i fjor: Hvis vektøkningen skyldes batteriet, kan du kjøre en varebil helt opp til 4250 kilo på førerkort i klasse B.

Men noen slik endring kan ikke norske myndigheter vedta, forklarer Mari Synnøve Pettersen i Statens vegvesen. Hun viser til førerkortdirektivet fra EU.

– Vi har ikke anledning til å innføre nasjonale førerkortbestemmelser som strider mot direktivets bestemmelser. Direktivet åpner dessverre ikke for å innføre et nasjonalt unntak for kjøretøy med alternative drivstoff registrert for persontransport, skriver Pettersen i en epost til Handikapnytt.

***

Denne reportasjen ble først publisert i magasinet Handikapnytt 03/20.

Som medlem i Norges Handikapforbund mottar du magasinet seks ganger i året. Abonnementet er inkludert i medlemskontingenten.

Klikk her for å bli medlem.


Norges Handikapforbund
Pressens Faglige Utvalg
Fagpressen

Hei. Takk for at du besøker Handikapnytt.no. Det er annonsene på siden som gjør det mulig å drive nettstedet. Derfor må du slå av adblock-funksjonen din for å få se innholdet. Takk for forståelsen og ha en fin leseopplevelse.