Nyhetsbrev
Søk

Søket må inneholde minst 3 tegn.

Denne artikkelen er skrevet ut fra Handikapnytt.no. Der finner du mer spennende innhold som dette. Artikkelen er opphavsrettslig beskyttet og må ikke viderepubliseres uten avtale.

Laila Røynestad på scooteren inne på et kjøpesenter.
YPPERLIG TIL BYTURER: Laila Røynestad opplever at el-scooteren gir henne større bevegelsesfrihet og mulighet til opplevelser hun ellers ikke ville hatt mulighet til. (Foto: Øystein Mikalsen)

El-scooter er ikke bare for pensjonister

Laila Røynestad (38) er blant dem som har oppdaget at en el-scooter er et nyttig og praktisk hjelpemiddel, enten hun skal på bytur eller på festival.

Av Bjørn Kollerud
Publisert 12.07.2018 08:00

Er det en elektrisk moped? Nei, dette er et ganghjelpemiddel med maks hastighet på 10 kilometer i timen.

Er det en elektrisk rullestol? Tja …

I Nav hjelpemiddeldatabase er el-scooterne klassifisert som «elektrisk rullestol med manuell styring for utendørs bruk».

Med manuell styring menes at de har et «motorsykkelstyre» i stedet for joysticken på en elektrisk rullestol.

Og scooterne er gjennomgående enklere og har færre individuelle tilpasningsmuligheter.

Dette er ikke forflytningshjelpemidler som det er meningen å sitte i permanent.

Disse egenskapene gjør at el-scooterne gjerne er et valg for eldre som er «dårlige til beins».

Sparer krefter

Men Laila Røynestad fra Flekkefjord i Vest-Agder mener dette er flotte hjelpemidler, også for unge mennesker med funksjonsnedsettelser.

For ikke lenge siden fikk hun sin første el-scooter – en Minicrosser – og har mange gode ord å si om det nye hjelpemiddelet.

Laila Røynestad bor på en gård cirka 15 minutters bilkjøring fra Flekkefjord. Hun er vant til å kjøre en bensindrevet Polaris ATV rundt om i terrenget, men den passer definitivt ikke til å kjøre rundt omkring i gågater og på kjøpesentre.

Jeg innså at kreftene ikke lenger strakk til når jeg ruslet gatelangs med rullatoren min. Så jeg måtte tenke nytt.

– Jeg innså at kreftene ikke lenger strakk til når jeg ruslet gatelangs med rullatoren min. Så jeg måtte tenke nytt. Minicrosseren kan jeg parkere på gaten og bevege med inn i butikker med rullatoren. Det gir meg en kjærkommen avveksling og sparer krefter, forteller Laila.

Laila Røynestad står bak scooteren der hun har festet rullator og krykker.

MEDBRAKT RULLATOR: Bak på Minicrosseren har Laila Røynestad plass til både rullator og krykker, slik at hun kan veksle på litt. På den måten varer kreftene lenger. (Foto: Øystein Mikalsen)

Festivalklar

En av grunnen til at Laila Røynestad fikk øynene opp for el-scooter som hjelpemiddel, var et ønske om å kunne delta i aktiviteter rundt omkring i nærmiljøet og andre deler av landet.

– Minicrosseren gjør at jeg kan delta på festivaler og andre aktiviteter på linje med funksjonsfriske. Det gir meg en herlig frihetsfølelse, fastslår Laila Røynestad.

Laila har en bindevevssykdom, medfødt benskjørhet, som gjør at kroppen svekkes gradvis.

– Men jeg føler ikke at jeg er kommet dit at jeg trenger en rullestol ennå, selv om dette på sikt kan bli et aktuelt hjelpemiddel. Foreløpig gleder jeg meg over å kunne kjøre rundt med Minicrosseren og utforske de mulighetene som ligger i dette hjelpemiddelet, sier Laila.

En trygg buffer

Ryggproblemer og slitasje på kroppen har redusert Lailas muligheter for å kunne gå over lengre distanser. Det gjør det også vanskelig å stå oppreist lenge av gangen.

– Når man har en slik diagnose, må man hele tiden være påpasselig med ikke å falle, velte, eller bli dyttet til. Minicrosseren tar meg dit jeg vil, og er som en «buffer» som gjør at jeg sitter tryggere og kan bekymre meg mindre for at noe skal skje. Med sin tyngde og fire hjul er det liten sjanse for velt, og det gjør den til et trygt og godt hjelpemiddel for meg, forteller hun.

Minicrosseren tar meg dit jeg vil, og er som en «buffer» som gjør at jeg sitter tryggere og kan bekymre meg mindre for at noe skal skje.

Batteriene varer lenge

Foreløpig har hun ikke utfordret rekkevidden på det ladbare fremkomstmiddelet. Men Lailas erfaring så langt er at batteriene varer lenge før de trenger å lades.

– Batterimåleren beveger seg knapt etter en shoppingtur, eller på turstier i nærområdet, sier hun.

I prinsippet kunne hun nok kjørt strekningen på 28 kilometer tur-retur Flekkefjord fra der hun bor. Men hun kvier meg for å bevege seg langs riksveien med all tungtransporten.

– Jeg er tross alt regnet som gående med en hastighetsbegrensning på 10 km/t.

Én innvending har hun likevel: fjæringen er hardere enn hun er vant med fra ATV-en.

– Jeg kjenner hver stein på asfalten, for å si det sånn, og jeg kunne nok tenkt meg et mykere fjæringssystem. Men jeg skal undersøke om det er mulig å få en ny seteløsning som bøter på dette.

Har to scootere

Anne Guri Berg fra Hamar er erfaren bruker av el-scooter. Hun er så fornøyd med denne typen fremkomsthjelpemiddel at hun har to av dem.

– For seks år siden kjøpte jeg en liten, nett Shoprider for egne penger. Den er super til bybruk, men jeg bor tre–fire kilometer utenfor Hamar sentrum, og da kan den bli i spinkleste laget, rent kraftmessig. Det er litt bakker og ulendt underlag rundt i nærmiljøet, så jeg ble interessert i å finne ut om det fantes en scooter som var litt bedre til bruk utenom urbane område, forteller Anne Guri.

Hun testet forskjellige modeller og endte opp med en Sterling Opal som hun fikk fra Hjelpemiddelsentralen.

– Den har kraften Shoprideren mangler, den er stødigere og har større hjul for bedre fremkommelighet. Med to scootere, opplever jeg nå at jeg har det jeg trenger for å gjøre hverdagen enklere, sier Anne Guri Berg.

Får plass i bilen

Anne Guri Berg kjører også bil. Da er det viktig å tenke på om scooteren kan bringes med. Hun har selv en Toyota Auris, og med litt hjelp fra naboer til å legge opp skinner, er det plass til å ta med en av scooterne i bilen.

– Det gir en trygghet å vite at jeg kan frakte dem uten å bruke spesialtilpassede biler. Jeg kan kjøre inn til Hamar, parkere bilen og bevege med rundt for å handle, besøke lege og tannlege og andre typer gjøremål. Det går greit, i hvert fall om sommeren, sier hun.

Bildet av produktet.

PORTABEL: Hepro S19 er en nett, sammenleggbar scooter som enkelt kan tas med overalt. Hele scooteren veier 23 kg. Produktet er ikke med på Navs rammeavtale. Der er det heller ingen andre sammenleggbare skutere.

Allsidige scootere

Store og stødige, eller små, nette og sammenleggbare. Med eller uten kabin på kalde og våte dager.

El-scootere er en hjelpemiddelkategori som finnes i utallige varianter.

I mars neste år skal en ny rammeavtale for el-scootere tre i kraft.

Foreløpig holdes kortene tett til brystet av både Nav og leverandørene.

Men etter det Handikapnytt kjenner til, vil det bli åpner for nye poster i modelltilbudet.

Med den produktbredden vi finner i el-scooter markedet ellers i verden, blir det derfor spennende å se hvilke nye produktkategorier som slippes inn på det norske markedet i mars 2019.

Bilde av eldre mann på scooteren på en vei.

TREHJULING: Bildet viser en Sterling Elite 2 plus fra Sunrise Medical, som er nåværende rammeavtalens enenste med tre hjul.

Trehjuling eller firehjuling?

Det finnes el-scootere med både tre og fire hjul. Så hva skal du velge?

Det avgjørende er hvor og hvordan du skal bruke scooteren, mener rådgiver Dan Sverre Karlsen ved Nav hjelpemiddelsentral Oslo og Akershus.

– Vår erfaring er at brukerne stort sett ønsker firehjuls el-scootere. Det har nok noe med trygghetsfølelsen å gjøre. Men trehjulingene har sine fordeler, så man må tenke igjennom bruksområdet, oppfordrer han.

Stor, trygg og god.

Det er noe brukerne ofte trekker frem når de ønsker å prøve ut firehjuls el-scootere. Og det er klart at fire støttepunkter gir en god opplevelse av stødighet.

Trehjulingene er på sin side lettere å manøvrere på trange områder, for eksempel i en heis. God svingradius er uten tvil trehjulingenes fortrinn. Men de kan også være aktuelle for personer som trenger god plass til bena og mulighet til å bevege hofter.

Dan Sverre Karlsen har noen tips:

– Tenk gjennom hvilket underlag du vanligvis kjører på, hvor du tenker å oppbevare el-scooteren og hvor du tenker å lade den.


Norges Handikapforbund
Pressens Faglige Utvalg
Fagpressen

Hei. Takk for at du besøker Handikapnytt.no. Det er annonsene på siden som gjør det mulig å drive nettstedet. Derfor må du slå av adblock-funksjonen din for å få se innholdet. Takk for forståelsen og ha en fin leseopplevelse.