Nyhetsbrev
Søk
Alle saker

Søket må inneholde minst 3 tegn.

Denne artikkelen er skrevet ut fra Handikapnytt.no. Der finner du mer spennende innhold som dette. Artikkelen er opphavsrettslig beskyttet og må ikke viderepubliseres uten avtale.

Engedal snakker på en scene. Bak ham er et et stort bilde av interiøret i det nye Flytoget.
ALLE OM BORD: Flytoget må legge til rette for alle for å tjene penger, forklarte administrerende direktø Philipp Engedal om hvorfor universell utforming er viktig også kommersielt. (Foto: Ivar Kvistum)

Flytog-sjefen: – Å ekskludere kunder er en dårlig forretningsstrategi

Universell utforming er en del av det Flytoget skal tjene penger på, ifølge administrerende direktør Philipp Engedal.

Av Ivar Kvistum
Publisert 06.10.2021 12:59

Det var på et frokostseminar i regi av Doga – Design og arkitektur Norge at Flytog-sjefen forklarte tankene og ambisjonene bak de nye togsettene som tar passasjerer til og fra Oslo Lufthavn.

Tidligere i år ble Flytoget hedret med Innovasjonsprisen for universell utforming i kategorien for transport.

På seminaret fredag i forrige uke understreket Philipp Engedal at tilgjengeligheten har en forretningsmessig betydning for det statseide, men subsidieløse, jernbaneselskapet.

– Hvorfor er vi så opptatt av inkluderende design? Jo, fordi fulle tog med høy frekvens er nøkkelen til å gjøre dem lønnsomme. Da er hver kunde god butikk, sa Engedal og konkluderte:

– Å ekskludere kunder er en dårlig strategi.

Å ekskludere kunder er en dårlig strategi.

Så romslig som mulig

Sentralt for utformingen av de nye togsettene var å skape så mye innvending rom som mulig.

– Vi ville ha dem som å høye som det går an og så brede som det går an på det norske jernbanenettet. Dermed har vi fått bedre plass til alt og alle, sa Philipp Engedal.

Da Flytoget vant innovasjonsprisen, ble det trukket fram at «de nye togsettene har bredere seter og attraktive sitteplasser for alle med plass til ledsagere og godt utsyn til egen bagasje, informasjon og utsikt. Dører som åpner seg automatisk gjør det også enklere og tryggere for både eldre, synshemmede og reisende med barn eller kaffen i hånden å forflytte seg sikkert mellom kupeene».

Og dessuten:

«Ved å utforme løsninger som gir blinde og svaksynte, hørselshemmede og andre med varig, kortvarig eller situasjonsbasert funksjonsnedsettelse en så behagelig og trygg reise som mulig, vil alle passasjerene oppleve det samme. Designerne tenkte på alt fra å ha bagasje i øyesyn, god belysning, utsikt, god akustikk over høyttaler og oversikt til store tavler med tydeligere informasjon som i sum gir mentalt velvære til alle.»

De to i samtale på en scene. Bak dem er et stort bilde av fronten på det nye Flytoget.

MER ENN MINIMUM: Flytog-direktør Philipp Engedal (t.v.) og Jeremy White i designfirmaet Seymourpowell ville utrette mer enn å oppfylle lovkrav i utformingen av det nye Flytoget. (Foto: Ivar Kvistum)

Bedre løsninger for alle

Designselskapet Seymourpowell i London har designet de nye togsettene på oppdrag fra flytoget. Arbeidet ble ledet av Jeremy White, og på frokostseminaret at togselskaper ofte nøyer seg med å tenke på lovpålagte minimumskrav når de skal ivareta universell utforming og hensyn til passasjerer med funksjonsnedsettelser.

– Vi ville gjøre noe mer enn et minimum. Design med funksjonshemmede i tankene fører ofte til bedre løsninger for alle, sa Jeremy White.

Design med funksjonshemmede i tankene fører ofte til bedre løsninger for alle.

Ta utgangspunkt i menneskelig mangfold

Han forklarte hvordan lavgulv-vogner med rullestolplassene ofte står igjen som avdelingen designerne glemte. Her nøyer man seg ofte med de vante løsningene, uten nytenkning. Slik skulle det ikke være på det nye Flyget

– Vi ville gjøre noe spesielt ut av denne delen av togsettene, og vi begynte å tenke på den om et sted der man kan møte flere ulike behov, samtidig, sa White og viste fram hvordan ståbord og nisjer med klappseter skaper et miljø som ikke bare er tilpasset rullestolbrukere, men også familier og andre grupper som reiser sammen, folk som har med mye bagasje, folk som trenger å jobbe litt og så videre.

– Inkluderende design er en prosess og metode tar utgangspunkt i mennesker og som forstår ulikhet og mangfold. Sluttresultatet er god tilgjengelighet, sa Jeremy White.

Seymourpowell designer for øvrig mer enn tog. Selskapet har også signert interiøret i det private romfartøyet Virgin Galactic, eid av styrtrike Richard Branson.

Kjære leser 🙂
Vil du hjelpe Handikapnytt med å lage flere saker som den du leser nå? Da kan du sende oss 25 kroner eller et annet beløp på Vipps, nummer:
526030
Du kan også bruke bankkontonummer:
8200 02 03277
Husk å merke overføringen med «støtte til Handikapnytt».

Handikapnytt.no er Norges eneste redaksjonelt uavhengige nettavis om funksjonshemmedes rettigheter, levekår og likestilling. Vi mottar ingen pressestøtte, og vi har ingen betalingsmur. Din støtte gjør det mulig for oss å fortsette arbeidet. Pengene går uavkortet til å lage Handikapnytt.
Tusen takk for ditt bidrag.
Hilsen oss i redaksjonen


Norges Handikapforbund
Pressens Faglige Utvalg
Fagpressen

Hei. Takk for at du besøker Handikapnytt.no. Det er annonsene på siden som gjør det mulig å drive nettstedet. Derfor må du slå av adblock-funksjonen din for å få se innholdet. Takk for forståelsen og ha en fin leseopplevelse.