Nyhetsbrev
Søk
Alle saker

Søket må inneholde minst 3 tegn.

Denne artikkelen er skrevet ut fra Handikapnytt.no. Der finner du mer spennende innhold som dette. Artikkelen er opphavsrettslig beskyttet og må ikke viderepubliseres uten avtale.

Portrettfoto av Trond Blindheim.
VIKTIGST: Om man bytter navn eller ikke, er det handling som skaper identitet; det man faktisk gjør for medlemmene, mener sosiolog og spesialist på markedskommunikasjon, Trond Blindheim. (Foto: Frode Hansen, NTB)

Kommunikasjonsekspert: NHF bør vurdere nytt navn

I tilfeller der mange medlemmer og mulige medlemmer ikke klarer å identifisere seg med navnet eller være bekvem med det, er det riktig å vurdere et navnebytte, mener sosiolog Trond Blindheim.

Britt Knutsdatter Arnhøy
Publisert 23.03.2022 14:55

Trond Blindheim er spesialist på markedskommunikasjon og forbrukeratferd og dosent ved Høyskolen Kristiania. Det har aldri slått ham at navnet Norges Handikapforbund skulle være utdatert.

– Jeg har aldri tenkt på at det skulle være noe feil med det navnet. Jeg forbinder det med noen som sitter i rullestol, og har ingen negative assosiasjoner rundt navnet. Snarere tvert om, sier han.

Identifisere seg med

– Hva tror du mannen eller kvinnen i gata tenker – ut fra navnet – om hvem Norges Handikapforbund er til for?

– Blant annet rullestolbrukere. En forening som jobber for at de skal være lettere framkommelighet.

– NHF har medlemmer som ikke klarer å identifisere seg med navnet og som føler at de ikke er en del av organisasjonen. Og en viktig del av samfunnsoppdraget er å lede samfunnet mot full likestilling. Hva tenker du om et navnebytte i lys av det?

– Hvis det er sånn at veldig mange medlemmer og potensielle medlemmer ikke klarer å identifisere seg med og ikke er bekvemme med navnet, er det riktig å vurdere et navnebytte. Det sies at navnet skjemmer ingen, men det er en usannhet, for det kan det jo gjøre, mener Blindheim.

Les også: NÅR NAVNET ER ET HANDIKAP

Synliggjøre samfunnsoppdraget

Da Blindheim var rektor ved tidligere Markedshøyskolen, nå Høyskolen Kristiania, fusjonerte skolen med blant andre Westerdals og Helsehøyskolen, og ingen av de «nye» skolene var bekvemme med å skulle hete Markedshøyskolen.

Det dekket ikke det de tilbød. Dermed endret skolen navn til Kristiania, et generisk navn etter bydelen skolen ligger i (Kvadraturen, det opprinnelige Kristiania) og med trikkeholdeplassen Christiania torv.

– Det at de var ubekvemme er noe av den samme problemstillingen som i NHF, sier Blindheim.

Det første man griper til, er det siste som hjelper.

– Hvis man opplever at man ikke får ut budskapet sitt godt nok – er et navneskifte det eneste saliggjørende?

– Det første man griper til, er det siste som hjelper, heter det, humrer Blindheim.

– Om man bytter navn eller ikke, er det handling som skaper identitet; det man faktisk gjør for medlemmene. For å synliggjøre samfunnsoppdraget må det uansett gjøres en kommunikasjonsjobb. Akkurat som reklamen synliggjør markedsføringen. Men alt som gjøres for å bringe budskapet inn til medlemmene og ut eksternt – det er synliggjøringen av det arbeidet som skaper identitet til syvende og sist, understreker Blindheim.

***

Denne artikkelen ble først publisert i magasinet Handikapnytt 06/21.
Som medlem i Norges Handikapforbund mottar du magasinet seks ganger i året. Abonnementet er inkludert i medlemskontingenten.
Klikk her for å bli medlem.


Norges Handikapforbund
Pressens Faglige Utvalg
Fagpressen

Hei. Takk for at du besøker Handikapnytt.no. Det er annonsene på siden som gjør det mulig å drive nettstedet. Derfor må du slå av adblock-funksjonen din for å få se innholdet. Takk for forståelsen og ha en fin leseopplevelse.