Nyhetsbrev
Søk
Alle saker

Søket må inneholde minst 3 tegn.

Denne artikkelen er skrevet ut fra Handikapnytt.no. Der finner du mer spennende innhold som dette. Artikkelen er opphavsrettslig beskyttet og må ikke viderepubliseres uten avtale.

Bilde av en elektrisk og en manuell rullestol.
INGEN UTPRØVING: Hjelpemiddelsentralene kutter ut alle brukerkonsultasjoner som ikke er helt nødvendige. (Illustrasjonsfoto: Colourbox)

Korona: Hjelpemiddelsentralene strammer kraftig inn

Navs hjelpemiddelsentraler og bilsentre utsetter all utprøving og andre planlagte møter med brukerne på grunn av korona-utbruddet. – Det er viktig å opprettholde service og reparasjoner, understreker Guri Henriksen i Norges Handikapforbund.

Ivar Kvistum
Publisert 13.03.2020 15:46

Har du avtale med hjelpemiddelsentralen om utprøving av et nytt hjelpemiddel, eller en avtale med et bilsenter, kan du belage deg på at det ikke blir noe av med det første.

Nav har nemlig kunngjort at alle planlagte brukerkonsultasjoner blir utsatt, i samråd med kommunene.

I stedet skal de ansatte i størst mulig grad jobbe hjemmefra.

– Nav Hjelpemiddelsentral har som målsetting å kunne levere tjenester kontinuerlig under pandemien. For at vi skal få dette til, må vi i så stor grad som mulig unngå at våre ansatte blir syke eller havner i karantene, skriver Nav i en kunngjøring.

Prioritere strengt

Dette betyr at sentralene og bilsentrene vil prioritere strengt hva slags tjenester de skal levere i tiden som kommer.

I kunngjøringen heter det at utlevering av hjelpemidler i stor grad vil gå som planlagt.

Reparasjoner og service vil bli utført så langt det er kapasitet lokalt og i samarbeid med leverandører.

Periodisk ettersyn og andre oppgaver som ikke regnes som kritiske, blir prioritert ned.

Alvorlige følger

Seniorrådgiver Guri Henriksen i Norges Handikapforbund sitter i det sentrale brukerutvalget hos Nav hjelpemidler og tilrettelegging. Hun har forståelse for Navs beslutning, men understreker likevel hvor viktig det er at sentralene fortsatt yter service til brukerne.

– Det kan få alvorlige følger for den enkelte hvis viktige hjelpemidler slutter å virke. Derfor må service og reparasjoner opprettholdes så langt det er mulig, understreker hun.

Det kan få alvorlige følger for den enkelte hvis viktige hjelpemidler slutter å virke. Derfor må service og reparasjoner opprettholdes så langt det er mulig.

Henriksen håper Nav prioriterer å la all kapasitet de har komme brukerne til gode.

– Og det gjelder også leverandørene. Jeg regner med at deres kompetanse og kapasitet blir brukt aktivt i denne situasjonen, sier hun.

Henriksen påpeker at situasjonen med alle restriksjonene knyttet til korona-epidemien også innebærer mindre slitasje på rullestoler og andre hjelpemidler, fordi folk er mindre på farten enn ellers.

– Og dermed blir det kanskje færre akuttreparasjoner, sier Henriksen.

Har lagd sikkerhetspolicy

Hjelpemiddelleverandøren Sunrise Medical har til nå opprettholdt virksomheten som normalt, men konstaterer at det nå er slutt på utprøvinger, møter, aktivitetsdager og annen brukerrelatert virksomhet som ikke er kritisk viktig, inntil videre.

– Vi forholder oss til de samme regler og retningslinjer som alle andre, og følger situasjonen tett, sier daglig leder Johan Brodd til Handikapnytt.

Han forteller at Sunrise Medical har utarbeidet en egen sikkerhetspolicy som beskriver hvordan firmaets medarbeidere skal opptre for å unngå å utsette brukere for smittefare i de tilfellene hvor man må ut og utføre nødvendig service og reparasjoner på hjelpemidler.

De mest krevende situasjonene er når det ikke er mulig å etablere en meters avstand fordi personen ikke kan flyttes fra hjelpemiddelet.

– Vi skiller mellom det som er kritisk og det som ikke er kritisk. Hva som er kritisk å utføre, altså slik at det ikke kan utsettes, må hjelpemiddelsentralen bestemme, forklarer Johan Brodd.

Kjære leser 🙂

Når du er her, vil vi be deg om en liten tjeneste.

Handikapnytt.no er Norges eneste redaksjonelt uavhengige nettavis om funksjonshemmedes rettigheter, levekår og likestilling.
Vi mottar ingen pressestøtte. Og for at flest mulig skal få lese det vi skriver, har vi heller ingen betalingsmur.

Hvis du vil støtte journalistikken vår, kan du sende for eksempel 25 kroner eller et annet beløp på Vipps. Nummeret er:
526030
Du kan også bruke bankkontonummer:
8200 02 03277
Husk å merke overføringen med «Støtte til Handikapnytt».

Din støtte gjør det mulig for Norges Handikapforbund å utgi Handikapnytt fortsatt.

Tusen takk for ditt bidrag!


Norges Handikapforbund
Pressens Faglige Utvalg
Fagpressen

Hei. Takk for at du besøker Handikapnytt.no. Det er annonsene på siden som gjør det mulig å drive nettstedet. Derfor må du slå av adblock-funksjonen din for å få se innholdet. Takk for forståelsen og ha en fin leseopplevelse.