Nyhetsbrev
Søk
Alle saker

Søket må inneholde minst 3 tegn.

Denne artikkelen er skrevet ut fra Handikapnytt.no. Der finner du mer spennende innhold som dette. Artikkelen er opphavsrettslig beskyttet og må ikke viderepubliseres uten avtale.

Lav ettermiddagssol over snødekte Nydalen
VAKKERT OG VANSKELIG: Oslo kommune mener de har lært av snøen som falt i fjor.

Slik blir Oslo-vinteren

Oslos byråd har planene klare for å sikre at funksjonshemmede kommer seg frem i byen også når snøen kommer.

Helge Olav Haneseth Ramstad
Publisert 27.11.2024 10:05

– Vintersesongen i fjor var krevende, med begrenset kapasitet til å ta bort så mye snø. Basert på erfaringene har Sporveien, Ruter og Bymiljøetaten hatt regelmessige møter og etablert et vinterdriftsforum for regelmessig dialog, sier Martha Grønning.

Hun er byrådssekretær i byrådsavdelingen for miljø og samferdsel og har hatt flere møter med representanter for funksjonshemmede i Oslo etter forrige vinter.

Prioriterer fortau

Senest i slutten av oktober møtte hun rådet for funksjonshemmede og fortalte om forbedringer som kommunen jobber med for å hindre at det blir like vanskelig å komme seg frem i byen som forrige vinter.

Ett konkret tiltak er at brøytemannskap har fått beskjed om at hvis det snør mye og kapasiteten er så dårlig at de må velge mellom å brøyte sykkelfelt og fortau, skal fortauet og myke trafikanter prioriteres.

– Viktigst for byråden er de myke trafikantene og sårbare grupper, som inkluderer barn, eldre og funksjonshemmede, sier Martha Grønning.

– Er det nytt for året å prioritere fortau?

– Prioriteringen var den samme i fjor, men da tror jeg ikke beskjeden ble så tydelig til dem som brøytet.

Martha Grønning holder innlegg foran NHF-medlemmer

BESØKTE NHF OSLO: Byrådssekretær Martha Grønning deltok på Norges Handikapforbund Oslos temamøte i juni om bevegelsesfrihet og lovet brøytemøter kommende vinter.

Fornøyd rådsleder

I kommunens presentasjon til møtet i rådet for funksjonshemmede står det også at HC-parkeringsplasser skal brøytes samtidig med veinettet de ligger langs, og bymiljøetaten stiller krav i driftskontraktene for snørydding at snø ikke blir lagret på HC-parkering.

I tillegg til brøytehauger på HC-plasser og ufremkommelige fortau var det også et problem sist vinter at rullestolramper på busser frøs fast.

– Ruter har meldt fra til oss om at det er viktig for dem å finne løsninger som gjør at ramper og av- og påstigning skal fungere godt året rundt, for alle brukere. Derfor er kravene til leveransekvalitet like hele året, og det går på rengjøring eller kosting av rullestolramper som en del av nattlige vaskerutiner, sier Martha Grønning.

– Bedre oppvarming av bussene skal også hjelpe mot at ramper fryser til, noe som var et problem på de aller kaldeste vinterdagene i fjor og i år. I tillegg er bussførere fått opplæring i bedre bruk av ramper for å sikre trygg og enkel adkomst for rullestolbrukere. Og så er det greit å være oppmerksom på at vi også må se på hvilke erfaringer vi gjør oss med rampene på de nye bussene.

Ingrid Njerve i rullestol på snødekket fortau

STO FAST: Ingrid Njerve slet blant annet med å komme seg de 300 meterne til trening på Storo i vinter, på dårlig brøytede fortau.

Lederen for Oslo kommunes råd for personer med funksjonsnedsettelser, Karl Haakon Sævold, sier at rådet fikk en god redegjørelse og presentasjon fra byrådsavdelingen for miljø og samferdsel.

– Det er positivt at byrådssekretæren la vekt på at etatene er bedre samordnet, og hun la til grunn en prioritering der våre grupper sto øverst, sier han.

– Hun la frem gode planer og lyttet til våre innspill, men samtidig minnet vi om at gode planer må følges opp med operativ kapasitet til å ta hånd om ting og utnytte ressursene godt koordinert og raskt, når det er behov for det.

Ønsket kompensasjon

Sist vinter foreslo funksjonshemmedes representanter i møte med Oslo kommune at de kunne innvilges flere TT-turer som kompensasjon for dårlig fremkommelighet. 

Tor Frøytvedt Dahl, byrådssekretær i byrådsavdelingen for sosiale tjenester i Oslo kommune, lover ikke dette når Handikapnytt spør.

– Vi følger opp Ruters forberedelser for vinterdriften for å sikre at TT-tjenesten fungerer på best mulig måte. Jeg opptatt av at vi må lære av erfaringene fra i vinter. Hvis vi igjen får en vinter med krevende vær- og føreforhold, må Ruter være godt rustet, og vi må sørge for at tilbudet til de mest sårbare blir prioritert, skriver han til Handikapnytt.

Kjære leser 🙂

Når du er her, vil vi be deg om en liten tjeneste.

Handikapnytt.no er Norges eneste redaksjonelt uavhengige nettavis om funksjonshemmedes rettigheter, levekår og likestilling.
Vi mottar ingen pressestøtte. Og for at flest mulig skal få lese det vi skriver, har vi heller ingen betalingsmur.

Hvis du vil støtte journalistikken vår, kan du sende for eksempel 25 kroner eller et annet beløp på Vipps. Nummeret er:
526030
Du kan også bruke bankkontonummer:
8200 02 03277
Husk å merke overføringen med «Støtte til Handikapnytt».

Din støtte gjør det mulig for Norges Handikapforbund å utgi Handikapnytt fortsatt.

Tusen takk for ditt bidrag!

 

 


Norges Handikapforbund
Pressens Faglige Utvalg
Fagpressen

Hei. Takk for at du besøker Handikapnytt.no. Det er annonsene på siden som gjør det mulig å drive nettstedet. Derfor må du slå av adblock-funksjonen din for å få se innholdet. Takk for forståelsen og ha en fin leseopplevelse.