Denne artikkelen er skrevet ut fra Handikapnytt.no. Der finner du mer spennende innhold som dette. Artikkelen er opphavsrettslig beskyttet og må ikke viderepubliseres uten avtale.
SV: – Vi trenger et eget Nav-ombud
Skandalen i Nav har vist at det er nødvendig med et eget ombud som kan ivareta brukernes interesser i møtet med velferdsetaten. Det mener Karin Andersen, stortingsrepresentant for SV.
– Vi ser at det er så mange vanskeligstilte som ikke får oppfylt rettighetene sine i systemet slik det nå er. Et Nav-ombud skal hjelpe mennesker som åpenbart ikke ivaretas.
Det sier Karin Andersen til Handikapnytt.
I SVs alternative statsbudsjett for 2020 er det satt av 10 millioner kroner for å opprette et Nav-ombud.
Regjeringen vil utrede
SV er ikke alene om å mene at det trengs et eget ombud for arbeids- og velferdsetaten. Forbundsleder Jan Davidsen i Pensjonistforbundet har argumentert med det samme, i kjølvannet av trygdeskandalen. Også Funksjonshemmedes Fellesorganisasjon (FFO) har tatt til orde for en slik ordning.
I Granavolden-plattformen, altså den politiske plattformen til den sittende firepartiregjeringen, heter det at regjeringen vil «utrede etablering av et NAV-ombud som del av de fylkesvise pasient- og brukerombudene».
– Etter Nav-skandalen er det ingen som ikke ser behovet for et slikt ombud, selv om dette alene ikke vil løse alle problemer, sier Karin Andersen.
Etter Nav-skandalen er det ingen som ikke ser behovet for et slikt ombud, selv om dette alene ikke vil løse alle problemer.
- Et ombud er en person med oppdrag å beskytte enkeltpersoners eller gruppers interesser og rettigheter gjennom juridisk kontroll med forvaltningens virksomhet.
- Mange ombud har offentlig myndighetsutøvelse som sitt felt, men noen av ombudene arbeider også med enkeltpersoners rettigheter i forhold til andre privatpersoner eller bedrifter.
- Kilde: Wikipedia
Et sted å henvende seg
Et eget ombud for Nav skal ikke erstatte ordningene for klagesaker, heller ikke Trygderetten. Men det skal ifølge SV-representanten være et sted å henvende seg for å få råd, bistand og støtte underveis i saksbehandling og eventuell klagebehandling.
Andersen ser også for seg at et Nav-ombud får en viktig oppgave med å bilegge konflikter mellom etaten og enkeltmennesker.
– Et ombud vil også være en overvåker som vil avdekke og påpeke systematiske feil som begås, sier stortingsrepresentanten.
Hun ser for seg at et Nav-ombud vil fungere på sitt felt slik de regionale pasient- og brukerombudene fungerer på sitt beste overfor spesialisthelsetjenesten og de kommunale helse- og omsorgstjenestene.