Nyhetsbrev
Søk
Alle saker

Søket må inneholde minst 3 tegn.

Denne artikkelen er skrevet ut fra Handikapnytt.no. Der finner du mer spennende innhold som dette. Artikkelen er opphavsrettslig beskyttet og må ikke viderepubliseres uten avtale.

Bilde av en Toyota Proace Verso parkert i et klassisk bymiljø.
NY FAVORITT? Toyota Proace Verso blir trolig den mest solgte klasse 2 bilen på Nav-avtalen, i det minste i mellombilklassen. (Foto: Toyota Norge)

Trenger du ny rullestoltilpasset bil? Snart kan du kjøre Toyota

Mercedes og Volkswagen får ikke lenger råde grunnen alene. I den nye Nav-avtalen for mellomstore, rullestoltilpassede kassebiler er Toyota inne som et førstevalg.

Bjørn Kollerud
Publisert 13.12.2017 13:40

Toyota Proace Verso seiler opp som den store favoritten på Navs nye bilavtale for Gruppe 2 trygdebiler, såkalte kassevogner særlig tilpasset rullestolbrukere.

Oppdatering: BRÅSTOPP FOR TOYOTA SOM RULLESTOLBIL

Men avtalen inkluderer også kjente modeller som Volkswagen Caravelle og Transporter, Volkswagen Caddy Comfortline, samt Mercedes Vito og Sprinter.

Avtalen på såkalt liten bil og middels bil ble gjort gjeldende fra 15. august. Avtalen for stor bil, som i praksis er Mercedes Sprinter, ble signert 25. september.

Avtalene løper over to år, men Nav har muligheter for å forlenge dem i ytterligere to år.

Rangert som førstevalg

Den store nyheten er at Toyota nå er med på avtalen. Det var ikke det kjente, japanske bilmerket i forrige periode.

Presseansvarlig Espen Olsen i Toyota Norge begrunner dette med at man i forrige periode ikke hadde en egnet modell. Derfor unnlot man å levere inn et tilbud til Nav.

– Vi hadde ikke aktuelle personbilvarianter tilgjengelig som tilfredsstilte Navs spesifikasjoner i forrige anbudsinnbydelse. Men det har vi nå med personbilvarianten av Toyota Proace Verso, uttaler Olsen og legger til:

– Vi gleder oss selvsagt over at den har blitt ranket som førstevalg i segmentet middels bil med manuelle og automatgir.

Fleksibel bybil

Toyota Norge har nå mottatt to modeller på vei ut til to ombyggere, der de spesifikt skal sjekkes mot målene i anbudet. Så snart de er ombygd, skal de bli presentert for Nav.

Vi tror modellene kan bli et bra alternativ til dem som bor i byer og som vil kjøre inn i parkeringshus og kjøpesentre.

– Vi tror modellene kan bli et bra alternativ til dem som bor i byer og som vil kjøre inn i parkeringshus og kjøpesentre. Bilen er lett å manøvrere, og vi mener den er et attraktivt alternativ til de øvrige modellene i mellomklasse-segmentet i Nav-avtalen, oppsummere Fleet Specialist Sverre Meløe i Toyota Norge as.

Volkswagen med firehjulstrekk

Det kan legges til at VW Transporter med høyt tak og VW Caravelle Comfortline med 4-hjulstrekk og automat også er ranket som nr. 1 i segmentet for middels store biler, for dem som har behov for ekstra fremkommelighet, eller ekstra romslig takhøyde i bilen.

I storbilsegmentet er det ett alternativ, Mercedes med velkjente Sprinter. I småbilsegmentet er det Caddy Comfortline i to versjoner som gjelder.


Norges Handikapforbund
Pressens Faglige Utvalg
Fagpressen

Hei. Takk for at du besøker Handikapnytt.no. Det er annonsene på siden som gjør det mulig å drive nettstedet. Derfor må du slå av adblock-funksjonen din for å få se innholdet. Takk for forståelsen og ha en fin leseopplevelse.