Nyhetsbrev
Søk

Søket må inneholde minst 3 tegn.

Denne artikkelen er skrevet ut fra Handikapnytt.no. Der finner du mer spennende innhold som dette. Artikkelen er opphavsrettslig beskyttet og må ikke viderepubliseres uten avtale.

De to poserer på huk ved siden av rullestolen.
SITTER LAVT – SATSER HØYT: Salgs- og markedsdirektør Øyvind Braseth i NHD (til venstre) og produktsjef Jan Idar Olsen i Sunrise Medical samarbeider tett om å utvikle løsninger for rullestolen LS 300 fra Hønefoss. (Foto: Bjørn Kollerud)

«Verdens laveste elektriske rullestol» kommer fra Hønefoss

Fortsatt finnes det elektriske rullestoler som er «made in Norway». Utviklerne i Nordisk Helse Design er de samme som i sin tid skapte populære Balder. Også denne gangen står bilistenes behov i sentrum. 

Av Bjørn Kollerud
Publisert 18.12.2020 10:00

Utgangspunktet har vært å lage en elektrisk rullestol med spesielt gode egenskaper for innkjøring og posisjonering i bil, både på førerplass og passasjerplass.

Det forteller salgs- og markedsdirektør Øyvind Braseth i NHD AS, Nordisk Helse Design.

– Vi har brukt rundt tre år på å utvikle LS 300. Det har vært et spennende prosjekt drevet frem av vårt utviklingsmiljø internt i bedriften, forteller Braseth, som driver produksjonsbedriften NHD sammen med sin bror, Jan Braseth.

De rakk imidlertid ikke å bli ferdige med stolen i tide til å melde den på i Navs anbudskonkurranse for elektriske rullestoler i denne avtaleperioden.

– Men slik er det med utviklingsarbeid. Det er mange detaljer som skal på plass, før et produkt er gjennomtestet og klar for levering. Men LS 300 er nå i produksjon, og vi kan levere stoler på dispensasjon til norske brukere, forteller Braseth.

Krever kompetanse

Å utvikle nye produkter er kostbart. Man må passere kritiske volumer for å sikre en fornuftig inntjening. Men risikoen det stoppet ikke gjengen i NHD på Hønefoss.

– Vi hadde aldri satt i gang  dette prosjektet hvis vi ikke hadde flere bein å stå på og kunnskap om hva som skal til for å lykkes, sier Braseth.

NDH leverer en rekke produkter til helse-Norge, som takheiser, rullatorer og løfteanordninger. Samtidig driver selskapet også variert mekanisk arbeid for flere kunder, både i helse-Norge og andre bransjer. I tillegg innreder de  yrkesbiler.

– Vi har derfor maskiner og utstyr som gjør at vi kan starte produksjon av et så komplisert produkt som LS 300 uten å gå til store investeringer. Det var avgjørende for vår beslutning om å gå i gang med dette utviklingsprosjektet, sier Øyvind Braseth.

Øyvind Braseth ved siden av rullestolen, som har hevet sete.

OPP I HØYDEN: Samtidig som LS 300 gir deg muligheten til å sitte lavt, kan du også komme opp i 60 centimeter høyde. (Foto: Bjørn Kollerud)

Bedriftens DNA

Gründerne i NHD er ingen nykommere når det kommer til produksjon av elektriske rullestoler. De har bakgrunn fra bilombygging i i selskapet Van Service på 1980-tallet så de behovet for en elektrisk rullestol som passet inn i europeiske biler.

Det ga støtet til utviklingen av Balder, et velkjent produkt for norske rullestolbruker i flere tiår, og som fortsatt er i produksjon.

– Utgangspunktet for Balder var å utvikle en elektrisk rullestol med lav setehøyde, som kunne passe til bilister med funksjonsnedsettelse, sier Øyvind Braseth.

I NHD vokste ideen frem om å lage noe nytt og innovativt på rullestolfronten, men som kommer noe av det samme behovet i møte. Bakgrunnen var mange henvendelser fra brukere og samarbeidspartnere i inn- og utland.

– Har man først drevet med denne typen utviklingsarbeid, sitter det i ryggmargen, for å si det sånn. Det blir en del av bedriftens DNA, markedsfører Øyvind Braseth.

Har man først drevet med denne typen utviklingsarbeid, sitter det i ryggmargen, for å si det sånn. Det blir en del av bedriftens DNA.

Kjære leser!

Vi vil gjerne be deg om en liten tjeneste. Handikapnytt.no er et nettsted uten noen form for betalingsmur. Det er fordi vi ønsker å nå ut til flest mulig med vesentlig journalistikk om funksjonshemmedes rettigheter, levekår og likestilling.
Men det koster penger å lage innholdet, og vi mottar ingen pressestøtte.
Vil du hjelpe oss å finansiere journalistikken som ingen andre enn Handikapnytt lager?

Det kan du gjøre ved å vippse for eksempel 25 kroner til 526030.

Du kan også bruke kontonummer 8200.02.03277. Husk å merke overføringen med «støtte til Handikapnytt».

Pengene går uavkortet til å lage Handikapnytt. Tusen takk for ditt bidrag.

Hilsen redaksjonen

Høyt og lavt

LS 300 kan senkes til 30 centimeter setehøyde ute pute. Det er unikt, ifølge produsenten selv.

– Lav setehøyde gir problemfri innkjøring i bil, både på fører- og passasjerplass. Dette er særdeles viktig i mindre biler, spesielt hvis sjåføren er høy. Den lave setehøyden gir også ekstra stabilitet for brukere i bil og ved utendørs kjøring. Likeledes at den kan tiltes ved førerplassen, for å forandre sittestilling, påpeker produktsjef Jan Idar Olsen i Sunrise Medical.

LS 300 kan også heves opp til 60 centimeter uten pute.

– Stolen er godkjent for å kjøres i maksimal hastighet med inntil 14 centimeter seteløft. Det sier noe om stabiliteten, fastslår Øyvind Braseth i Nordisk Helse Design.

NHD på Hønefoss disponerer en rikholdig maskinpark, som gjør det mulig å skreddersy løsninger.

– Er det noe som må justeres, eller endres, fikser vi det. Vi har alt fra maskiner for stansing- og metallbearbeiding, til egen systue på huset. Det er vår styrke som en lokal, norsk produsent, sier Braseth.

LOKALT OG LEVENDE: Produksjonslinjene er korte hos NHD på Hønefoss. Det gjør det mulig å skreddersy løsninger. (Foto: Bjørn Kollerud)

Trengte en partner

Det norske markedet er i utgangspunktet begrenset, så det var klart fra starten at Hønefoss-bedriften trengte en partner med på laget for å få hjulene til å rulle for LS300.

Brikkene falt på plass da de snaket med produktsjef  Jan Idar Olsen i Sunrise Medical.

– Vi var klare på at vi ikke kunne bygge opp et markedsapparat. Det ville kostet for mye, konstaterer Braseth.

Samarbeidskonstellasjon går i korthet ut på at Sunrise Medical har distribusjonsrettighetene i Norden. De leverer også komplett utvalg av tilbehør for sitting, spesialstyring og omgivelseskontroll. 

– Vi leverer «tomten», for å si det sånn, mens de tilfører tilbehørskonseptene, lokal kompetanse og service som markedet forventer. Samarbeidet har fungert veldig bra, vi spiller hverandre gode, mener Øyvind Braseth og legger til:

– Men vi har også ambisjoner utenfor Norden. Vi har allerede levert stoler til England og Tyskland, og nå nettopp en stol til en bruker på Island. Dette skjer gjennom våre tidligere kontakter fra Balder-epoken. 

Tøft marked

Det er krevende å være leverandør til det norske markedet med utgangspunkt at man må kjempe om å bli med på fireårsavtaler med Nav, forklarer produktsjef Jan Idar Olsen i Sunrise Medical.

– Selv om produktet ikke kom med på avtalen som nå løper,  mener jeg LS 300 er et så spesielt produkt at de som trenger akkurat denne rullestolen, har gode kort på hånden for å benytte seg av dispensasjonsordningen, sier Olsen.

Han kan vise til levering av rundt 10 LS 300-stoler til norske bilbrukere.

– Men man må ikke glemme at LS 300 også kan ha andre bruksområder, der setehøyden kan være avgjørende for at stolen fungere i hverdagen både innendørs og utendørs. For eksempel får du mulighet til å komme så nær gulvet at du kan plukke opp ting uten hjelp. Muligheten til å kunne kjøre inn under bord og lignende er også viktig, sier Jan Idar Olsen.

PRESISERING 25.02.2021: I den opprinnelse versjonen av denne reportasjen kunne man få feilaktig inntrykk av at Balder-stolene ikke lenger er i produksjon. Men Balder lages, utvikles og selges fortsatt gjennom Baldertech AS på Hønefoss. Selskapet Nordisk Helsedesign (NHD) har aldri hatt eierskap til produktet eller merkevaren Balder, selv om gründerne var involvert i utviklingen av denne stolen.

***

Denne reportasjen ble først publisert i magasinet Handikapnytt 06/20.

Som medlem i Norges Handikapforbund mottar du magasinet seks ganger i året. Abonnementet er inkludert i medlemskontingenten.

Klikk her for å bli medlem.


Norges Handikapforbund
Pressens Faglige Utvalg
Fagpressen

Hei. Takk for at du besøker Handikapnytt.no. Det er annonsene på siden som gjør det mulig å drive nettstedet. Derfor må du slå av adblock-funksjonen din for å få se innholdet. Takk for forståelsen og ha en fin leseopplevelse.