Nyhetsbrev
Søk
Alle saker

Søket må inneholde minst 3 tegn.

Denne artikkelen er skrevet ut fra Handikapnytt.no. Der finner du mer spennende innhold som dette. Artikkelen er opphavsrettslig beskyttet og må ikke viderepubliseres uten avtale.

Bilde av ladestasjonen.
KRAFTPAKKE: ABB og Eviny installerer verdens raskeste elbillader i Norge, her fra Oasen Senter i Bergen. Betjeningen er rullestolvennlig.

Verdens raskeste elbil-lader skal være rullestolvennlig

Når ABB og Eviny installerer det de hevder er verdens raskeste elbilladere i Norge, skal også bilister med rullestol kunne bruke dem.

Handikapnytt
Publisert 09.05.2022 07:00

ABB og Eviny har samarbeidet om de første installasjonene av ABBs Terra 360, som de hevder er verdens raskeste ladestasjon.

Ladestasjonene er i stand til å levere 369 kW og ifølge leverandørene selv skal de kunne fullade en elbil på 15 minutter og sikre 100 kilometer rekkevidde på mindre enn tre minutter.

Terra 360 er nå tilgjengelig hos Eviny for bruk på Oasen kjøpesenter i Bergen og på Geilo. Deretter følger utrulling i hele Norge og Sverge.

Tilgjengelig for rullestolbrukere

I tillegg til kraft og hastighet trekker leverandøren også fram at betjeningsvennligheten tar elbillading et viktig skritt framover.

ABB understreker at de nye ladestasjonene skal være tilgjengelige for rullestolbrukere.

Arne Sigbjørnsen er leder for ladevirksomheten i ABB. Han opplyser til Handikapnytt at man har tatt viktige grep for å sikre at de nye Terra 360-laderne har god tilgjengelighet.

All brukertilgang – som ladekontakter, skjerm og brikkeleser – er senket med cirka 30 centimeter.

Senket kundebetjening

ABB har forsøkt å finne den riktige betjeningshøyden på ladestasjonene slik at både sittende og stående skal kunne bruke dem uten problemer. 

Den europeiske tilgjengelighetsstandarden DIN 18040 sier at betjeningshøyden skal være mellom 85 og 105 centimeter.

Samtidig er dette lavt for stående brukere. ABB rådførte seg med testinstituttet TUV-Sud, som anbefalte en høyde på 105–135 centimeter dersom både stående og rullestolbrukere skal benytte det samme betjeningspanelet.

– For Terra 360 er dette senket ytterligere til mellom 68,8 cm og 121,2 cm for all kundekommunikasjon, og vi har større skjerm, opplyser Arne Sigbjørnsen.

Her har ABB valgt å legge seg på den amerikanske normen i stedet for den europeiske.

– ADA – Americans with Disabilities Act, er en amerikansk bestemmelse som har kommet med disse kravene for det amerikanske markedet og som vi har overført til det norske, forklarer han.

Fjæravlastede kabler

Et annet viktig grep for å sikre tilgjengeligheten er utformingen av ladekablene. På Terra 360-laderne er de fem meter lange  Dette skal gi lett tilgang til alle typer kjøretøy.

Ladekabler er ofte tunge ut uhåndterlige. Dette er løst med et fjæravlastet kabeloppheng som skal sikre at maksimalvekten ikke er over 10 kg.

Opp til operatør

Mange hurtigladere er plassert på en sokkel med en kant som hindrer tilgangen for bilister i rullestol.

Hensikten med slike sperringer er å hindre at biler kjører i laderne og skader dem. Men en bivirkning er at det blir vanskeligere for ladekunder i rullestol.

Arne Sigbjørnsen forklarer at Terra 360-laderne er utformet slik at de står på bakken, og dermed direkte tilgang, men at det er opp til den enkelte operatøren å vurdere om de ønsker stengsler.

Siden 2010 har ABB solgt mer enn 680.000 ladere for elektriske kjøretøy i mer enn 85 markeder.

Eviny (tidligere BKK) er det største energiselskapet på Vestlandet og en av Norges største distributører av elektrisk energi.

Kjære leser 🙂

Når du er her, vil vi be deg om en liten tjeneste.

Handikapnytt.no er Norges eneste redaksjonelt uavhengige nettavis om funksjonshemmedes rettigheter, levekår og likestilling.
Vi mottar ingen pressestøtte. Og for at flest mulig skal få lese det vi skriver, har vi heller ingen betalingsmur.

Hvis du vil støtte journalistikken vår, kan du sende oss for eksempel 25 kroner eller et annet beløp på Vipps. Nummeret er:
526030
Du kan også bruke bankkontonummer:
8200 02 03277
Husk å merke overføringen med «støtte til Handikapnytt».

Pengene går uavkortet til å lage Handikapnytt. Din støtte gjør det mulig for oss å fortsette arbeidet. Tusen takk for ditt bidrag.

Hilsen oss i redaksjonen


Norges Handikapforbund
Pressens Faglige Utvalg
Fagpressen

Hei. Takk for at du besøker Handikapnytt.no. Det er annonsene på siden som gjør det mulig å drive nettstedet. Derfor må du slå av adblock-funksjonen din for å få se innholdet. Takk for forståelsen og ha en fin leseopplevelse.