Denne artikkelen er skrevet ut fra Handikapnytt.no. Der finner du mer spennende innhold som dette. Artikkelen er opphavsrettslig beskyttet og må ikke viderepubliseres uten avtale.

Mat på døren er blitt mer populært – men ikke lønnsomt
Dagligvarer levert på døren er et marked i vekst, men verken Meny eller spesialisten Kolonial.no tjener penger på hjemleveransene – ennå.
(NTB:) Veksten i dagligvarebutikkene ligger på 1–3 prosent, men netthandelen med mat og drikke vokser mange ganger raskere.
Fra 2015 til 2016 økte salget med 40 prosent, og veksten fortsetter, skriver Adresseavisen.
Meny tredoblet nettsalget i fjor og endte på 210 millioner kroner, men det er ikke nok til å gå med overskudd.
Trenger mer volum
– Denne tjenesten er ikke lønnsom per dags dato. Det har hovedsakelig med volum å gjøre, sier netthandelansvarlig Knut Nyløkken i Meny.
Han tror likevel flere av deres nettbutikker kan bli lønnsomme, kanskje allerede i år.
Kolonial.no, den største matbutikken på nett, nærmer seg milliarden i omsetning. I 2017 økte omsetningen til 801 millioner kroner, men underskuddet endte på 256 millioner. Tallet for 2018 er ennå ikke offentliggjort.
Les også om den vanskelige emballasjen på dagligvarer: NÅR DU IKKE FÅR TAKET PÅ TACOEN
Kraftig vekst
– Underskuddet (i 2017) skyldes at vi har investert i ekstremt kraftig vekst og forbedring av kapasiteten. Men vi har nå redusert tapene mye og har igjen begynt med markedsføring, sier administrerende direktør Karl Munthe-Kaas.
Han har ingen dato for når selskapet kan begynne å gå i pluss.
Egil Becker i konsulentselskapet Qvartz sa nylig til E24 at en ren netthandelsaktør i dagligvaremarkedet trolig må omsette for drøyt to milliarder for å gå i null.
(©NTB)