Nyhetsbrev
Søk
Alle saker

Søket må inneholde minst 3 tegn.

Denne artikkelen er skrevet ut fra Handikapnytt.no. Der finner du mer spennende innhold som dette. Artikkelen er opphavsrettslig beskyttet og må ikke viderepubliseres uten avtale.

Mikalsens portrett innfelt på et detaljbilde av en elbil som kobles til en ladestasjon.
LITE FLEKSIBELT: Steinar Mikalsen er medlem i Navs brukerutvalg for bil i Midt-Norge. Han etterlyser mer fleksibilitet i bilstønadsordningen. (Foto: Colourbox og NHF Trøndelag)

Derfor er det bare diesel fra Nav

MENINGER: Et rigid regelverk står i veien for at funksjonshemmede kan bli en del av den grønne revolusjonen, dersom de ønsker eller er best tjent med elektrisk bil. Det skriver Steinar Mikalsen i dette innlegget.

Steinar Mikalsen
Publisert 17.06.2021 09:17

  • Denne artikkelen er et debattinnlegg og gir uttrykk for forfatterens egne meninger.

Nav lander i august avtale om levering av bil til funksjonshemmede de neste årene. Ifølge det som foreligger, kunne ingen levere elektrisk drevne biler (elbiler) ut fra de spesifikasjoner og krav som ble stilt.

Les også: OFFENTLIG NULLUTSLIPPSKRAV – MEN FORTSATT FOSSILT FOR RULLESTOLBRUKERE

Med dagens regelverk, med tanke på hva som må til for at en bil skal være funksjonell for en person med funksjonsnedsettelse, og ut fra hva som finnes på markedet i dag, er dette logisk.

Flere forhold tilsier dette. Vi er midt inne i en grønn revolusjon. Nesten hver uke lanseres det elbiler som er blitt bedre og kjører lengre. Brukere som anskaffer bil gjennom Nav, må planlegge for anskaffelse av bil som skal vare i 8 til 11 år.

Hadde regelverket vært mindre rigid kunne slike brukere også vært en del av denne revolusjonen.

De aller fleste jeg kjenner som eier en elbil, har en annen bil i tillegg som går på diesel eller bensin. Det er utenkelig for oss som trenger spesialtilpasset bil.

Selv dagens diesel-kassebiler tilpasset funksjonshemmede, med ekstra batteri og større dynamo, må med jevne mellomrom lades, siden behovet for mye strøm er stort på grunn av ekstrautstyret. Driftssikkerhet er helt sentralt for en funksjonshemmet.

Med unntak av arbeidsreiser er det brukerens behov og funksjonshemning som avgjør type bil og utstyr. Ellers er vi som folk flest; veldig forskjellige og med forskjellige behov. Jeg vet om flere som nesten aldri kjører utenfor bygrensen i Trondheim – mens andre kan dra både til Tyskland og Frankrike på bilferie. Men den type bil som godkjennes, er likevel den samme.

Jeg vet om flere som nesten aldri kjører utenfor bygrensen i Trondheim – mens andre kan dra både til Tyskland og Frankrike på bilferie. Men den type bil som godkjennes, er likevel den samme.

Behovet er et mer fleksibelt regelverk, uten at det skal gis anledning til mere skjønn fra Navs side.

Til slutt, når det nevnes regelverk. La oss få tilbake bruken av bilen som kriterium for å bytte, ikke alder. Her er det store forskjeller som medfører biler som etter hvert kan være direkte trafikkfarlige, selv om de er EU-godkjent.

Steinar Mikalsen
Medlem av brukerutvalg for bil i Midt-Norge

Kjære leser 🙂

Når du er her, vil vi be deg om en liten tjeneste.

Handikapnytt.no er Norges eneste redaksjonelt uavhengige nettavis om funksjonshemmedes rettigheter, levekår og likestilling.
Vi mottar ingen pressestøtte. Og for at flest mulig skal få lese det vi skriver, har vi heller ingen betalingsmur.

Hvis du vil støtte journalistikken vår, kan du sende for eksempel 25 kroner eller et annet beløp på Vipps. Nummeret er:
526030
Du kan også bruke bankkontonummer:
8200 02 03277
Husk å merke overføringen med «Støtte til Handikapnytt».

Din støtte gjør det mulig for Norges Handikapforbund å utgi Handikapnytt fortsatt.

Tusen takk for ditt bidrag!


Norges Handikapforbund
Pressens Faglige Utvalg
Fagpressen

Hei. Takk for at du besøker Handikapnytt.no. Det er annonsene på siden som gjør det mulig å drive nettstedet. Derfor må du slå av adblock-funksjonen din for å få se innholdet. Takk for forståelsen og ha en fin leseopplevelse.