Nyhetsbrev
Søk
Alle saker

Søket må inneholde minst 3 tegn.

Denne artikkelen er skrevet ut fra Handikapnytt.no. Der finner du mer spennende innhold som dette. Artikkelen er opphavsrettslig beskyttet og må ikke viderepubliseres uten avtale.

Kirsti monterer drivaggregatet på rullestolen.
LETT Å TA AV OG PÅ: Smartdive er enkel å ta av og på, erfarer Kirsti Svinø. Hun tar den av når hun ikke bruker den. (Foto: Bjørn Kollerud)

Drivaggregatet på rullestolen får Kirstis hverdag til å gå rundt

Kirsti Svinø (33) har et tett dagsprogram med jobb og to små barn, og hun trenger å spare litt på kreftene gjennom dagen. Her deler hun sine erfaringer med drivaggregat på rullestolen.

Av Bjørn Kollerud
Publisert 08.03.2021 06:00

– Drivaggregatet Smartdrive, som jeg har montert på rullestolen, gir akkurat det lille ekstra som får hverdagen til å gå opp, forteller hun til Handikapnytt.

Et slikt drivaggregat kan enkelt beskrives som en hjelpemotor.

Ekstra dytt under stolsetet

Kirsti har god kraft i armene, og kjører isolert sett lett av gårde med sin stol. Utfordringene oppsto da hun skulle reise til og fra jobb. Hun bor på Fagerstrand på Nesodden utenfor Oslo, og var avhengig av å ta Nesoddbåten. 

– I min forrige jobb, som var i Storgata i Oslo sentrum, ble det flere transportetapper. For ikke å slite meg helt ut før jeg kom på jobben, falt jeg ned på å supplere rullestolen med drivaggregatet Smartdrive, som er montert under stolsetet. Det hjalp. Pendlingen til og fra jobb ble mye enklere, forteller hun.

Stor fordel

Kirsti har også positive erfaringer med hjelpemotoren i privatlivet. For snart fem år siden ble hun mor til en gutt, og nå har hun også datter på 11 måneder. Hun har til fulle fått oppleve fordelen av å ha ekstra krefter.

– Jeg har hatt enda større glede av dette hjelpemiddelet privat etter at jeg har fått barn. Det blir fort slitsomt å ha barna på fanget, når jeg skal bevege meg frem og tilbake fra barnehage og andre aktiviteter, og kanskje ta med meg varer fra butikken. Her vi bor er det mange bakker, og det blir rett og slett for tungt å kjøre rullestolen manuelt. Drivaggregatet er nødvendig, skal jeg ha med barna på tur uten å bruke bil, forteller tobarnsmoren.

Jeg har hatt enda større glede av dette hjelpemiddelet privat etter at jeg har fått barn.

Under graviditeten opplevde hun også fordelene med en hjelpemotor. Da greide hun ikke å lene seg fremover i oppoverbakkene for å få fart.

Kirsti sitter i rullestolen med Mia på i fanget

EKSTRA KREFTER: Kirsti Svinø bruker Panthera-stolen i kombinasjon med Smartdrive når hun kjører av gårde med lille Mia på magen frem og tilbake til barnehagen. (Bjørn Kollerud)

Finne hva som passer

Det finnes flere ulike løsninger for ekstra kraft til rullestoler. 

–Det jeg like med Smartdrive, er at aggregatet er plassert under setet, det gjør at stolen blir kompakt. Jeg hadde tidligere en sykkelfront som drivaggregat, det ble for stort, rent fysisk, og det fungerer dårlig når man skal ha med seg barn, forteller Kirsti.

Hun er heller ikke så glad i løsninger der motoren i drivaggregatet er bygget inn i hjulene. 

– Da blir det tungt å kjøre rundt når det ikke er i bruk, så jeg har falt ned på denne løsningen. Den passer for meg, sier hun.

Lett å bruke

Det kreves ikke mye opplæring for å kunne bruke Smartdrive på Kirstis stol. Men man må gjøre seg noen praktiske erfaringer. Hun styrer Smartdrive med en «klokke» på hånden som er koblet opp trådløst til aggregatet med blåtann-teknologi. 

– Ved å slå håndleddet med klokka to ganger på hjulet, kjører jeg av sted. Ved å slå to ganger til, stopper jeg. Hastigheten kan også reguleres, ved å slå én gang mot hjulet når aggregatet har nådd hastigheten man ønsker å kjøre i. Maksfarten er 7 km/t, altså vanlig gangfart, forklarer Kirsti.

Batteriet må lades, og det er lett å ta av og på. I hennes tilfelle er rekkevidden mellom lading tilstrekkelig. 

– For mitt bruk fungerer det helt greit, jeg har aldri opplevd å gå tom for strøm. Men Smartdrive-aggregatet er like tungt som selve Panthera-stolen, så jeg tar det av hvis jeg bare skal kjøre manuelt. Det blir uansett bare forstyrrende å ha det på stolen i periodene jeg ikke bruker det. Dessuten lager det litt lyd når man ruller med det hengende bakpå, noe som kan være irriterende innendørs. Men det er uproblematisk å ta det på og av. Jeg setter meg bare i en annen stol, og klipser det på og av. Enkelt og greit.

Samtidig ser hun at noe kan ha problemer med å ta det av og på fordi det veier litt. 

– Har man ikke krefter til å løfte aggregatet, må man få litt assistanse fra andre, påpeker hun.

– La aggregatet gjøre jobben

Turer til og fra barnehagen foregår med drivaggregatet på. Kirsti har etter hvert samlet mye erfaring som hun gjerne deler med andre.

– Det er viktig at man må la drivaggregatet gjøre jobben. Når det er i bruk, skal man ikke bruke drivhjulene til annet enn å svinge rundt. Man må ikke prøve å løfte seg opp, så svinghjulene foran slipper taket. Kjør stille og rolig, og la drivaggregatet gjøre jobben. 

Det er viktig at man må la drivaggregatet gjøre jobben. Når det er i bruk, skal man ikke bruke drivhjulene til annet enn å svinge rundt.

Hun peker også på at det er viktig å alltid skru motoren helt av når man ikke bruker den, særlig rundt små barn. 

– Ellers kan man plutselig, uten å ville det, sette i gang aggregatet på steder som ikke er ønskelig, og noen kan skade seg, advarer hun.

Detaljbilde av drivaggregatet montert på rullestolen.

UNDER SETET: Kirsti Svinø liker at Smartdrive er plassert under setet. Det gjør at stolen blir kompakt, og det gjør det enkelt når jeg skal ha med meg barn, mener hun (Bjørn Kollerud)

Best på asfalt

Det er viktig å kjenne begrensningene som ligger i underlaget, mener Kirsti.

 – Jeg må nok si at aggregatet egner seg best på asfalt. Grus, is, og snø er ikke spesielt bra, og det fungerer heller ikke så godt på gressplen. Så noe vinterprodukt er Smartdrive definitivt ikke. Men jeg bruker det om vinteren hvis det er bar asfalt, fritt for snø eller is. Og slike vintere har vi hatt flere av her på Fagerstrand, selv om det akkurat nå er 14 minusgrader og snø, humrer Kirsti.

Kjære leser 🙂

Når du er her, vil vi be deg om en liten tjeneste.

Handikapnytt.no er Norges eneste redaksjonelt uavhengige nettavis om funksjonshemmedes rettigheter, levekår og likestilling. Vi mottar ingen pressestøtte. Og for at flest mulig skal få lese det vi skriver, har vi heller ingen betalingsmur.

Hvis du vil støtte journalistikken vår, kan du sende oss for eksempel 25 kroner eller et annet beløp på Vipps. Nummeret er:
526030
Du kan også bruke bankkontonummer:
8200 02 03277
Husk å merke overføringen med «støtte til Handikapnytt».

Pengene går uavkortet til å lage Handikapnytt. Din støtte gjør det mulig for oss å fortsette arbeidet. Tusen takk for ditt bidrag.

Hilsen oss i redaksjonen

Innovative løsninger 

Drivhjul med elektrisk motor og drivaggregater på Nav-avtale inngår nå i avtalen om manuelle rullestoler. Nav fornyet avtalen med leverandører i forbindelse med Navavtalen på manuelle rullestoler, som trådte i kraft 1.oktober i fjor.

Avtalen bød på flere produktforbedringer og nyheter. Seksjonssjef Christian Lupke i økonomi og styringsavdelingen i Nav kommenterer avtalen slik:

– Når det gjelder drivaggregater, erfarte vi at flere av produktene hadde forbedret brukervennlighet ved på- og avmontering. Samtidig var vekten noe lavere enn tidligere. Enklere håndtering ved på- og avmontering gjør at produktene lettere tas i bruk. Lavere vekt bidrar til at rullestolene tilføres mindre vekt, noe som gjør at rullestolen i større grad beholder kjøreegenskapene når drivaggregatet er koblet til.

På spørsmål om hvor mange brukere som årlig får seg drivhjul eller et drivaggregat på Nav-avtale, oppgir Christian Lupke at Nav kjøper inn cirka 1000 slike produkter årlig.

Åtte på avtale

Totalt er åtte produkter på Nav-avtale. De er til dels ganske forskjellige, så man bør teste ut hva som fungerer ut for eget behov. Hovedforskjellene konseptuelt er om man velger drivaggregat eller drivhjul med elektrisk motor.

Sju av produktene retter seg mot brukere, mens det siste, Viamobil V25, er utviklet for ledsagerstyring.

Drivhjul:
E-motion M25, Invacare
E-move, Alu Rehab
Quickie WheelDrive, Sunrise Medical

Drivaggregat med manuell styring:
Empulse F55, Sunrise Medical
Stricker Lipo Limo, Hjelpemiddelspesialisten
Smoov 010, Invacare

Drivaggregat med motorisert styring:
E-fix E35/36, Invacare

Drivaggregat med ledsagerstyring:
Viamobil V25, Invacare

***

Denne reportasjen ble først publisert i magasinet Handikapnytt 01/21.
Som medlem i Norges Handikapforbund mottar du magasinet seks ganger i året. Abonnementet er inkludert i medlemskontingenten.
Klikk her for å bli medlem.


Norges Handikapforbund
Pressens Faglige Utvalg
Fagpressen

Hei. Takk for at du besøker Handikapnytt.no. Det er annonsene på siden som gjør det mulig å drive nettstedet. Derfor må du slå av adblock-funksjonen din for å få se innholdet. Takk for forståelsen og ha en fin leseopplevelse.