Nyhetsbrev
Søk
Alle saker

Søket må inneholde minst 3 tegn.

Denne artikkelen er skrevet ut fra Handikapnytt.no. Der finner du mer spennende innhold som dette. Artikkelen er opphavsrettslig beskyttet og må ikke viderepubliseres uten avtale.

Heidi Engebråten
VENTER PÅ NY JOYSTICK: Heidi Engebråten har ikke forståelse for de endrede rutinene for reparasjon av hjelpemidler. (Foto: Privat)

Venter på reparasjon

Heidi Engebråten fra Årnes får ikke lenger reparatører hjem til seg når hjelpemidler går i stykker.  

Helge Olav Haneseth Ramstad
Publisert 18.04.2024 14:16

Da heisen hun trenger til forflytning ble ødelagt, måtte Heidi Engebråten enten sende den inn eller reise til Oslo med den selv. Nå trenger hun hjelp med rullestolen, som hun er avhengig av for å komme seg ut.

– Joysticken på rullestolen som jeg bruker ute, er nå ødelagt. Jeg risikerer å være uten stol i hele påska, sa Heidi Engebråten før påske.

Hun får verken reparatør eller ny joystick hjem til seg på Årnes, og hadde heller ikke fått reparert rullestolen da Handikapnytt tok kontakt igjen like etter påske.

– NAV Hjelpemiddelsentral sier at de må få ny joystick levert fra Hønefoss, for de har den ikke inne. Deretter må jeg selv komme på drop-in i Oslo for å få reparert stolen. Slik var det ikke før. Hvorfor kan de ikke lenger komme hjem til oss for å reparere hjelpemidler, undrer hun.

– Og hvordan skal jeg komme meg til Oslo for å få reparert stolen når den ikke fungerer? Når jeg tar kontakt med de for å spørre hvor lenge jeg må klare meg uten stol har de ingen klare svar å gi meg.

Ventet to uker på heis

Dette er ikke første gang reparasjoner tar tid for Heidi Engebråten.

– Da heisen min ble ødelagt, måtte jeg levere den inn og vente i to uker, istedenfor at en reparatør kom hjem til meg og reparerte den på en time, forteller Heidi Engebråten.

– På hjelpemiddelsentralen sa de at det var nye regler, men jeg hadde ikke fått noen informasjon om dette på forhånd. Kommunen hadde heller ikke fått beskjed, sier hun.

Denne gangen løste det seg for Heidi Engebråten, ved at hun kontaktet leverandøren direkte, som hun har litt kontakt med, og fikk en låneheis.

At NAV vil spare penger på ikke å sende reparatører hjem til dem som har ødelagte hjelpemidler, har ikke Heidi Engebråten forståelse for:

– Hjelpemidlene er mine armer og bein. Jeg kan jo ikke sitte inne hele tida, sier den aktive kvinnen, som blant annet pleier å svømme fire ganger i uka.

Oppfordrer til å ringe kommunen

På generelt grunnlag svarer Bente Kaldheim ved NAV Hjelpemiddelsentral Oslo at alle hjelpemiddelbrukere skal ringe kommunen sin når de har behov for å få reparert et hjelpemiddel.

– Dette gjelder hele landet. Kommunene ufører enkle og middels kompliserte reparasjoner selv. I tilfeller der de ikke har kompetanse, leveres hjelpemidlene til hjelpemiddelsentralene for reparasjon. Det er kommunene som har ansvaret for å hente inn hjelpemidlene og kjøre dem ut igjen til brukerne, skriver hun i en epost til Handikapnytt. 

Hun skriver videre at NAV Hjelpemiddelsentral Oslo har hatt et unntak for elektriske rullestoler og noen andre hjelpemidler, hvor enkeltpersoner har kunnet ringe direkte til hjelpemiddelsentralen for å booke time med en tekniker. Tekniker har reist ut og reparert hjelpemidlet eller i noen tilfeller hentet inn hjelpemidlet dersom reparasjonen var komplisert.  Tjenesten ble fra årsskiftet redusert til kun å gjelde fastmonterte hjelpemidler i bolig. Kommunene er informert om dette. 

– Nå må alle ta kontakt med kommunen sin når de har behov for reparasjon av et hjelpemiddel. Kommunen vurderer om de kan utføre enkle reparasjoner ute hos vedkommende, eller om de må hente inn hjelpemidlet. Dersom kommunen ikke har kompetanse til å reparere hjelpemidlet, vil hjelpemidlet bli sendt fra kommunen til hjelpemiddelsentralen for reparasjon. Tiden det tar for hjelpemiddelsentralen å reparere hjelpemidlet vil ikke være lenger enn før, men den totale tiden det tar før hjelpemidlet er tilbake hos personen vil variere noe fra kommune til kommune.

Bente Kaldheim skriver at de som har anledning, fortsatt kan benytte seg av drop-in tilbudet hos NAV Hjelpemiddelsentral Oslo, hvor de kan bytte enkle hjelpemidler og få utført reparasjoner på hverdager mellom kl. 10 og 14.

– Hjelpemiddelsentralen har også et tilbud for reparasjon av elektriske rullestoler, hvor personer som kan levere og hente stolen selv, kan kontakte vårt tekniske ordrekontor for å bestille en time på verksted.


Norges Handikapforbund
Pressens Faglige Utvalg
Fagpressen

Hei. Takk for at du besøker Handikapnytt.no. Det er annonsene på siden som gjør det mulig å drive nettstedet. Derfor må du slå av adblock-funksjonen din for å få se innholdet. Takk for forståelsen og ha en fin leseopplevelse.