Nyhetsbrev
Søk
Alle saker

Søket må inneholde minst 3 tegn.

Denne artikkelen er skrevet ut fra Handikapnytt.no. Der finner du mer spennende innhold som dette. Artikkelen er opphavsrettslig beskyttet og må ikke viderepubliseres uten avtale.

Portrett i verkstedhallen med biler i bakgrunnen.
KREVENDE OMBYGGING: Omstillinger og endringer i bilbransjen skaper utfordringer også for dem som bygger om biler til rullestolbrukere, forklarer Annbjørn Vasdal i Etac Bil. (Foto: Bjørn Kollerud)

Krevende endringer for bilombyggerne

Når bilprodusentene skifter ut modellene sine, setter det bilombyggerne på prøve. Når hele bilindustrien blir elektrisk, blir utfordringene desto større.

Bjørn Kollerud
Publisert 07.11.2023 17:30

Nylig ble det kjent at Nav velger å forlenge avtalen med leverandørene om innkjøp av kassebiler for ombygging til rullestolbrukere.

Men flere av bilmodellene som er på avtalen, er i ferd med å bli erstattet av nye.

Samtidig er vi inne i et grønt skifte i hele bilindustrien der stadig flere produsenter faser ut fossilmotorer til fordel for utslippsfrie alternativer.

Det en forventning om at også rullestolbrukere må få anledning til å velge nullutslippsbiler.

Alt dette får betydning for dem som skal bygge om bilene til rullestolbrukere.

Trygge og godkjente løsninger

– For oss er det i prinsippet ingen begrensninger på hva vi kan bygge om, men vi er prisgitt våre leverandører, både bil- og utstyrsprodusentene for å lage gode, trygge løsninger som kan godkjennes av Biltilsynet, sier daglig leder Annbjørn Vasdal i Etac Bil AS.

Selskapet har spesialisert seg på ombygging og tilpasning av rullestoltilpassede biler på Nav-avtale. Etac Bil har 12 avdelinger rundt om i landet, som alle foretar individuelle tilpasninger på bilene.

Handikapnytt besøkte verkstedet og hovedkontoret på Frogner nord for Oslo for å se hvordan bilombyggingen forgår i praksis.

– Det krever erfaring for å jobbe med dette feltet av bilmarkedet. Mye skal fungere for å gi brukerne en individuelt tilpasset løsning, sier Annbjørn Vasdal.

Han viser Handikapnytt rundt i verkstedlokalet der mekanikere, karosserimakere og elektrospesialister jobber dedikert med sine oppgaver. Her bygges biler om fra A til Å. Men gulvsenkning av såkalte gruppe 2-biler gjøres ikke lenger på Frogner.

– Nei, det har vi en samarbeidspartner i England som gjør for oss. Det er mest effektivt. Etterpå kommer bilene tilbake hit, hvor resten av arbeidet blir utført og bilene blir ferdigstilt.

bilde av innsiden av en bil under ombygging.

TILPASNING: På Etac Bils verksted på Frogner gjennomgår bilene hele prosessen fram til de er klare for sjåfører med rullestol. (Foto: Bjørn Kollerud)

Krevende modellskifter

Produksjonsstopp og modellskifter er ikke bare en utfordring for Nav. Det påvirker også bilombyggere, forteller Vasdal.

– Vi er i tett dialog med både bilprodusenter og utstyrsleverandører, men det er lite vi kan gjøre når det blir produksjonsstopp som en følge av modellskifter. Det må vi forholde oss til. Men vi står klare til å bygge om alle biler på Navs avtale, sier han.

– Jeg opplever at Nav jobber profesjonelt og er på ballen, så vi gjør alle det vi kan for at brukeren skal få bilen til rett tid. Men denne gangen går vi inn i en periode der vi får risikerer å ikke få levert biler som VW Caravelle og Ford Transit.

Vasdal peker imidlertid på muligheten til å velge biler som er i produksjon og kan leveres.

– Mercedes Vito er et godt alternativ på de middels store bilene. Vito løser stort sett de samme behovene som VW Caravelle. For dem som trenger større plass, er Mercedes Sprinter et godt alternativ. I dag oppleves ikke denne typen biler så store som de engang var. Kjøreopplevelsen er på linje med en vanlig personbil.

Detaljbilde av spesialtilpasset betjentingspanel for dører og rullestolheis.

INDIVIDUELT: Hos Etac Bil får bilene utstyr som gjør at sjåfører med funksjonsnedsettelser kan kjøre og betjene dem. (Foto: Bjørn Kollerud)

Planlegger for det grønne skiftet

Det er fortsatt ingen elbiler på avtale. Nav mener personbilregistrerte, elektriske gruppe 2-biler først vil bli aktuelle i 2025 eller 2026. For bilombyggere som Etac byr elbiler på noen tilleggsutfordringer som i dag er vanskelig å håndtere.

– Det må utvikles helt nye løsninger til elbiler. Mange av løsningene krever godkjenninger som skal testes og dokumenteres. For å få til dette, er leverandørene avhengig av chassis fra bilprodusentene. For den nye VW og Ford har det vist seg å være lang ventetid på slike chassiser, sier Annbjørn Vasdal.

Han minner om at biler ombygd til rullestolbrukere er en svært liten nisje i bilverdenen. Det er få leverandører, og de har ofte et europeisk nedslagsfelt.

– Konverteringen til elbiler er ikke kommet like langt i de store europeiske markedene, noe som har gjort at produktutviklingen av utstyr og løsninger til denne typen biler ikke har stått øverst på prioriteringene. Når dette er sagt, merker vi nå et økt fokus på dette, spesielt etter at VW og Ford nå kommer med elektriske alternativer, sier Vasdal

– Så det vil ofte ta litt lenger tid å utvikle og få på plass funksjonelle løsninger, konkluderer han.

Rullestolbruker ruller inn bakluka på bilen med rampe nedsenket.

PÅSITTER: Mercedes E-Vito er en funksjonell elektrisk på-sitterbil, som allerede er i drift som taxi.

Kan drosjenæringen vise vei?

Utfordringen på elbilfronten er å finne modeller som er egnet til ombygging for rullestolbrukere og tilhørende utstyr. Men det finnes biler som fungerer i dag.

– Vi har allerede bygget elektriske drosjer med på-sitter-løsninger for rullestolbrukere. Et eksempel er Mercedes E Vito med baksenk, sier Vasdal

Her lager ombyggerne et skråstilt «trau» bak batteriene og har fått plass til en hev- og senkbar rampe. Bilen har åtte seter, der de tre siste kan vippes opp så en rullestolbruker kan kjøre rett inn i bilen bakfra. Som taxi har man altså fem, eller åtte seter tilgjengelig.

– Vi leverer også slike løsninger til Toyota Proace City Electric Lang, Peugeot e-Rifter L2, Opel Combo-e Life XL og Citroën E-Berlingo L2. Det betyr at det allerede finnes et godt utvalg av hendige og universelt utformede drosjer. Kanskje kunne dette blitt et krav til alle drosjene på sikt? spør Annbjørn Vasdal.

Vanskelig lading

Vasdal legger til at selve ladingen av de elektriske kassebilene også byr på utfordringer.

– Ladestasjonene er så lite universelt utformet at det kan by på problemer å komme til for rullestolbrukere. Ladepunktene er ofte bak på bilen, og kablene kan være korte. Da må sjåføren rygge bilen inntil, men det kan igjen være vanskelig, hvis man trenger å kjøre ut av en rampe bak på bilen, forklarer han

I prinsippet kan man flytte ladepunktet til foran på bilen, men det krever i så fall godkjenning fra bilprodusentene.

– Så vi har helt klart en vei å gå, før elektriske personbilregistrerte gruppe 2 biler er fullverdige alternativer til fossilbiler.

Kjære leser 🙂

Når du er her, vil vi be deg om en liten tjeneste.

Handikapnytt.no er Norges eneste redaksjonelt uavhengige nettavis om funksjonshemmedes rettigheter, levekår og likestilling.
Vi mottar ingen pressestøtte. Og for at flest mulig skal få lese det vi skriver, har vi heller ingen betalingsmur.

Hvis du vil støtte journalistikken vår, kan du sende for eksempel 25 kroner eller et annet beløp på Vipps. Nummeret er:
526030
Du kan også bruke bankkontonummer:
8200 02 03277
Husk å merke overføringen med «Støtte til Handikapnytt».

Din støtte gjør det mulig for Norges Handikapforbund å utgi Handikapnytt fortsatt.

Tusen takk for ditt bidrag!


Norges Handikapforbund
Pressens Faglige Utvalg
Fagpressen

Hei. Takk for at du besøker Handikapnytt.no. Det er annonsene på siden som gjør det mulig å drive nettstedet. Derfor må du slå av adblock-funksjonen din for å få se innholdet. Takk for forståelsen og ha en fin leseopplevelse.