Nyhetsbrev
Søk
Alle saker

Søket må inneholde minst 3 tegn.

Denne artikkelen er skrevet ut fra Handikapnytt.no. Der finner du mer spennende innhold som dette. Artikkelen er opphavsrettslig beskyttet og må ikke viderepubliseres uten avtale.

Nygård på togstasjonen mellom to parkerte tog.
FEILINFORMASJON: Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård beskyldes for å spre feilinformasjon om hvilke krav funksjonshemmedes organisasjoner har fremmet om universell utforming av nye fjerntog. (Foto: Bjørn Erik Larsen, Bergens Tidende, NTB)

FFO og NHF: – Statsråden feilinformerer

Norges Handikapforbund og Funksjonshemmedes Fellesorganisasjon mener samferdselsminister Jon-Ivar Nygård snakker usant i svar til Stortinget om kravene de har stilt til nye fjerntog.

Ivar Kvistum
Publisert 27.06.2023 19:13

Statsråden og Norske tog sprer informasjon om anskaffelsen av nye fjerntog som ikke er sann.

Det hevder Norges Handikapforbund (NHF) og Funksjonshemmedes Fellesorganisasjon (FFO) i et brev til samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.

De to organisasjonene har protestert heftig mot de nye fjerntogene som selskapet Norske tog har bestilt til trafikk på de lengste jernbanestrekningene i landet.

NHF og FFO kritiserer særlig at Norske tog har bestilt tog med høyt gulv, slik at det fortsatt ikke blir trinnfri påstigning på de nye togsettene. 

Les mer: SEKS MILLARDER KRONER FOR NYE TOG – MEN FORTSATT MED TRAPPETRINN

– Ikke krav om trinnfri adkomst

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) har flere ganger forsvart togkjøpet, og i et skriftlig svar på et spørsmål fra Rødts stortingsrepresentant Mímir Kristjánsson hevder han at NHF og FFO ikke har fremmet tydelige krav om trinnfri adkomst underveis i anskaffelsesprosessen.

Nygård viser blant annet til et møte 2. oktober 2019 i den såkalte toggruppa, der handikaporganisasjonene og jernbanemyndigheter møtes jevnlig for å drøfte tilgjengelighetsutfordringer i sektoren.

«Det ble i dette møtet ikke fremmet krav om trinnløs adkomst til toget, utover at det må
sikres trygg og behagelig på- og avstigning til flere plattformhøyder», skriver Nygård til Kristjánsson.

Portrett.

KLAR FORUTSETNING: Seniorrådgiver Cato Lie i FFO understreker at organisasjonene hele tiden har forutsatt at universell utforming innebærer trinnfri påstigning. (Foto: Ivar Kvistum)

– Helt klart krav

Men dette mener NHF og FFO gir feil bilde av hva som ble sagt og kommunisert. Organisasjonene mener de tydelig forventet og formidlet ønsket om trinnløs innstigning ved 55 og 76 centimeters plattformhøyde.

– Jeg mener at vi har vært tydelige i alle møter i toggruppa. Det har hele veien og i all vår kommunikasjon vært en forutsetning at universell utforming handler om trinnfri påstigning ved 76 centimeters plattformhøyde. Det har vi vært glassklare på hele veien, sier seniorrådgiver Cato Lie i Funksjonshemmedes fellesorganisasjon.

Plattformhøyde på 76 centimeter er den standarden som er vedtatt og som ligger til grunn for alt arbeid med oppgraderinger av jernbanestasjoner i Norge.

– Universell utforming av tog innebærer at du skal kunne kjøre rullestol rett inn på toget trinnfritt når plattformen er 76 centimeter, sier Lie.

Det har hele veien og i all vår kommunikasjon vært en forutsetning at universell utforming handler om trinnfri påstigning ved 76 centimeters plattformhøyde.

– Selektiv bruk av informasjon

I svaret til Mímir Kristjánsson viser samferdselsministeren også til et annet møte i toggruppa – 13. august 2021 – der løsninger for universell utforming ble diskutert.

«Det kom ikke innsigelser under dette møtet og i høringsuttalelser fra brukerorganisasjonene til Norske tog sitt forslag til kravspesifikasjon», skriver Nygård i svaret til.

Men dette møtet handlet ikke om nye fjerntog i det hele tatt, protesterer NHF og FFO i sitt brev til statsråden: «Dette møtet handlet om innkjøp av Type 79, som er lokaltog og har ingenting med anskaffelsen av fjerntog å gjøre.»

– Nygård bruker informasjonen selektivt. Han viser til et møte som handlet om lokaltog, og tar det til inntekt for at vi ikke har sagt noe om fjerntog, sier Cato Lie.

Oppdatering, 29. juni 2023: I et svar på organisasjonenes anklager påviser statssekretær Cecilie Knibe Kroglund at NHF og FFO blander sammen modellbetegnelsene for tog. Det aktuelle møtet handlet om fjerntog. Les mer: SLÅR TILBAKE MOT PÅSTANDER OM USANNHETER – TAR NHF OG FFO I FAKTAFEIL

Tydelige krav hele veien

Han understreker at hensikten med brevet ikke primært er å arrestere statsråden for feilinformasjon, men å understreke at de to organisasjonene hele tiden har framført tydelige krav om hvordan togene må utformes for å ivareta hensyn til universell utforming.

«Vi mener at statsråden i sitt svar, gir feil bilde av prosessen og dialogen. Kravene og forventningene er tydelig kommunisert fra vår side, men ikke blitt hensyntatt. I denne saken har vi siden toggruppemøtet i april flere ganger opplevd at statsråden og Norske tog sprer informasjon som ikke er sann», heter det i brevet fra organisasjonene.

Kjære leser 🙂

Når du er her, vil vi be deg om en liten tjeneste.

Handikapnytt.no er Norges eneste redaksjonelt uavhengige nettavis om funksjonshemmedes rettigheter, levekår og likestilling.
Vi mottar ingen pressestøtte. Og for at flest mulig skal få lese det vi skriver, har vi heller ingen betalingsmur.

Hvis du vil støtte journalistikken vår, kan du sende for eksempel 25 kroner eller et annet beløp på Vipps. Nummeret er:
526030
Du kan også bruke bankkontonummer:
8200 02 03277
Husk å merke overføringen med «Støtte til Handikapnytt».

Din støtte gjør det mulig for Norges Handikapforbund å utgi Handikapnytt fortsatt.

Tusen takk for ditt bidrag!


Norges Handikapforbund
Pressens Faglige Utvalg
Fagpressen

Hei. Takk for at du besøker Handikapnytt.no. Det er annonsene på siden som gjør det mulig å drive nettstedet. Derfor må du slå av adblock-funksjonen din for å få se innholdet. Takk for forståelsen og ha en fin leseopplevelse.