Nyhetsbrev
Søk
Alle saker

Søket må inneholde minst 3 tegn.

Denne artikkelen er skrevet ut fra Handikapnytt.no. Der finner du mer spennende innhold som dette. Artikkelen er opphavsrettslig beskyttet og må ikke viderepubliseres uten avtale.

Jon-Ivar Nygård i stortingssalen
- Det er viktig å ivareta sikkerheten ved transport av personer med nedsatt funksjonsevne, skriver Jon-Ivar Nygård blant annet i sitt svar til Stortinget om trepunktsbelter. Bildet er tatt i en annen anledning. (Foto: Benjamin A. Ward/Stortinget)

Trepunktsbelte kan bli påbudt

Nå kan det bli krav om trepunkts bilbelte i busser, også for passasjerer i rullestol. Samferdselsministeren lover å be Statens vegvesen undersøke mulighetene for et slikt krav.

Helge Olav Haneseth Ramstad
Publisert 15.05.2024 14:56

«Vil statsråden ta initiativ til at det innføres krav om trepunktsbelte for persontrafikk for personer som sitter i rullestol under reise?»

Det spørsmålet stilte Høyres stortingsrepresentant Svein Harberg til samferdselsminister Jon-Ivar Nygård. Samferdselsministreren har svart at han vil be Statens vegvesen starte en utredning om mulig krav om trepunkts bilbelter for passasjerer i rullestol.

Møter statsråden 16. mai

– Det er Statens vegvesen som må legge grunnlaget for en endring i forskriften, så det samferdselsministeren sier, er helt i tråd med det vi i NHF har bedt om og vil be om vil be om i et møte med statsråden, sier Magnhild Sørbotten.

Hun er nestleder i Norges Handikapforbund og leder for samferdselsnettverket i NHF.

I morgen, torsdag 16. mai, representerer hun SAFO/ NHF når funksjonshemmedes organisasjoner møter samferdselsministeren i Samferdselsdepartementets kontaktforum for universell utforming.

Magnhild Sørbotten forklarer at trepunktsbelte er viktig for å hindre større skader ved bråbrems eller kollisjon. Hun sier dette først og fremst er et problem i minibusser og større drosjer der eier, eller oppdragsgiver ikke er så opptatt av at rullestolbrukere skal ha samme tilgang til sikkerhet som andre.

– Vi ser også at en del fylker og helseforetak ikke har kunnskap om at de i dag må stille krav om at det skal være trepunktsbelte tilgjengelig for festing også for de som sitter i rullestol under transporten. En forskriftsendring vil signalisere at man ikke lenger kan spare penger på å gi rullestolbrukere lavere trafikksikkerhet.

Hun sier at en del som sitter i rullestol, har ingen eller lite muskelkraft i overkroppen.

– Topunktsbelte sikrer at du blir sittende, men hindrer ikke at du faller fremover med overkroppen.

Handler ikke om bybusser

«Det er åpenbart at trepunkts belte er langt tryggere enn et magebelte ved en kollisjon. Også under kjøring med større eller mindre rykk, opplever mange funksjonshemmede å sitte ustabilt i kjøretøyet. Mange funksjonshemmede har færre muskler til å både holde overkroppen rett ved rykk, og kan ha dårligere forutsetninger for å ta seg for med hendene. Det vil være relativt små kostnader knyttet til å etterinnstallere en slik belteløsning, eller inkludere anordning for trepunktsbelte ved nykjøp,» skriver Svein Harberg i sitt spørsmål til samferdselsministeren.

Magnhild Sørbotten tror en utredning fra Statens vegvesen vil vise at trepunktsbelter kan påbys. Hun har tidligere tatt opp problemstillingen i brukergruppa til Veidirektoratet og Sjøfartsdirektoratet.

– Veidirektoratet sier at det er juridisk handlingsrom for å få gjort noe. Det handlingsrommet må vi utnytte til å få satt et krav om at alle busspassasjerer skal ha mulighet til å sikre seg på en best mulig måte, sier hun.

Sørbotten påpeker at dette ikke er en sak som dreier seg om beltepåbud i bybusser, som i dag ikke har krav om belte for noen passasjerer.


Norges Handikapforbund
Pressens Faglige Utvalg
Fagpressen

Hei. Takk for at du besøker Handikapnytt.no. Det er annonsene på siden som gjør det mulig å drive nettstedet. Derfor må du slå av adblock-funksjonen din for å få se innholdet. Takk for forståelsen og ha en fin leseopplevelse.