annonse
Annonse for Permobil
Nyhetsbrev
Søk

Søket må inneholde minst 3 tegn.

Denne artikkelen er skrevet ut fra Handikapnytt.no. Der finner du mer spennende innhold som dette. Artikkelen er opphavsrettslig beskyttet og må ikke viderepubliseres uten avtale.

Mari Storstein fotografert utenfor Thon Arena Hotell på Lillestrøm.
FORSINKET: Filmskaper Mari Storstein skulle til NHF-landsmøte. Men fikk ikke være med toget til Lillestrøm. (Foto: Ivar Kvistum)

Fikk ikke være med toget – til Handikapforbundets landsmøte

Filmskaper og rullestolbruker Mari Storstein fikk ikke være med toget – på vei til landsmøtet i Norges Handikapforbund.

Av Ivar Kvistum
Publisert 17.06.2017 10:54

annonse
Annonse fra Etac: Totalleverandør tekniske hjelpemidler barn og voksne. Se mer på etac.no. 20 år i 2017
annonse
Annonse for Uloba
annonse
Annonse for Assister Meg

To tog kjørte fra Mari Storstein da hun og assistenten sto på Oslo S fredag ettermiddag.

Dokumentarfilmskaperen som også bruker rullestol, skulle til Lillestrøm or å delta med et innslag på landsmøtet i Norges Handikapforbund.

– Jeg var tidlig ute, hadde kjøpt billett og sa fra ved serviceskranken på stasjonen at jeg trengte assistanse for å komme om bord. Jeg fikk beskjed om å møte opp ved rampen på perrongen og få hjelp der, forteller Mari Storstein til Handikapnytt.

Hadde ikke tid

Men på perrongen var det ingen som kunne hjelpe.

Og da assistenten omsider fikk tak i en konduktør, var beskjeden at det var for sent. Det var ikke tid til å få Mari Storstein med toget.

Storstein gikk tilbake til serviceskranken og ba om hjelp å få tak i en konduktør, men fikk beskjed om at de ikke hadde tid.

Storstein og assistenten gikk tilbake til perrongen.

Da de prøvde å komme med neste tog, sa konduktøren at rullestolheisen ikke virket. Og det var ikke tid til å bruke rampa eller heisen i en annen vogn.

For toget måtte holde ruta.

Ble forsinket

Det var først på forsøk med det tredje toget at Mari Storstein kom seg med.

Da var hun 20 til 25 minutter forsinket.

– Heldigvis hadde jeg god tid. Men prinsipielt er det ikke greit. Det virker som det er viktigere for de ansatte å holde ruta enn å sørge for at folk kommer med, sier Mari Storstein.

– Jeg er jo heldig som har med meg assistent som kan hjelpe meg med å få tak i konduktører som kan hjelpe. Men andre har ikke den muligheten, legger hun til.

Jeg må innrømme at jeg ikke klager hver gang sånt skjer. Da måtte jeg ha brukt hele dagen, og det går ikke. Jeg skal jo jobbe også.

Ikke første gang

Episoden ble løftet fram som eksempel på alt som gjenstår av rettighetskamp da Mari Storstein omsider kom fram til Lillestrøm og kunne gå på scenen i landsmøtesalen sammen med skuespiller Kristin Grue.

Sistnevnte er søster til forsker Jan Grue, som for kort tid tilbake også opplevde ikke å få komme med toget.

Han skulle til Lillehammer for å delta på litteraturfestivalen og hadde forhåndsbestilt plassbillett, men fikk likevel beskjed om at det ikke var plass til ham og rullestolen.

Den gangen – for drøyt to uker siden – beklaget NSB og sa at andre ikke skulle oppleve noe slikt igjen.

Klikk her for å lese mer om denne saken på NRK.no.

Buss er dritt

Filmskaperen Mari Storstein har selv har lagd filmer som setter søkelyset på diskriminering og utestengelse, opplever stadig problemer med å bruke kollektivtransport.

– Og buss er mest dritt, konstaterer hun.

Hun kommer til å sende klage til NSB på den konkrete episoden på Oslo S fredag. Hun innser at det er noe hun burde gjort hver gang, men det skjer ikke alltid.

– Jeg må innrømme at jeg ikke klager hver gang sånt skjer. Da måtte jeg ha brukt hele dagen, og det går ikke. Jeg skal jo jobbe også.

Sterkt beklagelig

Pressevakt og kommunikasjonsrådgiver Gina Scholz i NSB beklager historien:

– Dette er sterkt beklagelig. Sånt skal ikke skje, sier hun.

Dette er sterkt beklagelig. Sånt skal ikke skje.

– Nå er det bare et par uker siden dere sa det samme og forsikret at det ikke skulle skje igjen. Er tilgjengelighet egentlig viktig nok for NSB?

– Det er svært viktig for oss at alle kan reise med toget. Men jeg skal ta dette med meg inn i vår organisasjon, sier Scholz.

Hun oppfordrer alle som opplever at togtilbudet ikke fungerer for dem å klage. Og aller viktigst: levere detaljerte klager med nøyaktige tidspunkter og hvilke avganger det handler om.

– Da blir det mulig for oss å følge opp hendelsene og finne ut hva som har gått galt, sier hun.

annonse
Annonse for Aleris

Norges Handikapforbund
Pressens Faglige Utvalg
Fagpressen

Hei. Takk for at du besøker Handikapnytt.no. Det er annonsene på siden som gjør det mulig å drive nettstedet. Derfor må du slå av adblock-funksjonen din for å få se innholdet. Takk for forståelsen og ha en fin leseopplevelse.