Nyhetsbrev
Søk

Søket må inneholde minst 3 tegn.

Denne artikkelen er skrevet ut fra Handikapnytt.no. Der finner du mer spennende innhold som dette. Artikkelen er opphavsrettslig beskyttet og må ikke viderepubliseres uten avtale.

Malin på kjøkkenet hjemme hos seg selv.
BOLIG OG BPA: Malin Fredrikke Pedersen frykter hva som vil skje når hun mister BPA-leverandøren som eies av det samme selskapet som eier leiligheten hennes. (Foto: Ivar Kvistum)

Malin leier bolig gjennom BPA-leverandøren – frykter å bli hjemløs

Malin Fredrikke Pedersen slo til på et tilbud om å leie leilighet gjennom den private leverandøren av brukerstyrt personlig assistanse. Nå risikerer 25-åringen å miste hjemmet sitt fordi leverandøren Hav AS ikke lenger har konsesjon til å tilby BPA i kommunen hvor hun bor.

Av Stine Slettås Machlar
Publisert 04.09.2019 14:42

For to år siden kom BPA-leverandøren Hav AS med et tilbud til Malin Fredrikke Pedersen: Om hun valgte dem som leverandør av BPA, kunne hun også få leie leilighet gjennom dem.

– Det var nesten et tilbud for godt til å være sant, men for meg virket det som den eneste muligheten jeg hadde til å starte det selvstendige livet jeg hadde drømt om. Så jeg slo til, sier Malin til Handikapnytt.

Da dette skjedde, var Malin 23 år. Hun hadde lenge drømt om å flytte fra hjemstedet i Lofoten, der hun bodde med foreldrene, og sørover til en mer sentral beliggenhet og mer stabilt vær. Valget falt på Akershus-kommunen Nittedal, nord for Oslo.

– Jeg liker å finne på ting, men i nord er det lange avstander til alt og jeg ble sliten bare av kjøreturen til og fra det jeg skulle. I tillegg ble jeg isolert i leiligheten omtrent halve året på grunn av vinterføre som gjør det vanskelig med rullestol.

Det var nesten et tilbud for godt til å være sant, men for meg virket det som den eneste muligheten jeg hadde til å starte det selvstendige livet jeg hadde drømt om.

Fikk melding med botilbud

Malin skrev et innlegg på Facebook der hun fortalte at hun ikke er fornøyd med ordningen i hjemkommunen, og at hun ville flytte og søke om BPA. Men hun visste ikke hvordan det skulle løses.

Etter å ha postet innlegget, som førte til flere oppslag i ulike medier, fikk hun en en melding fra Hav AS, en av de mange leverandørene som tilbyr BPA.

– I den meldingen fortalte de at jeg også kan leie en leilighet via et av deres andre selskap. Leiligheten er tilpasset mitt fysiske behov og har plass til assistentene. I tillegg er den innenfor hva jeg har råd til å betale for, en mye rimeligere pris enn for en slik leilighet ellers. Hav AS sa det var fordi de kan betale noe av husleia siden et rom blir brukt av assistentene, forteller Malin.

I meldingen, som Handikapnytt har sett, viser Hav AS til at de har kjøpt opp og pusset opp en leilighet til annen BPA-kunde.

Syntes det var merkelig

Malin bestemte seg for å slå til.

 – Det var det jeg trengte til den prisen jeg hadde råd til. Jeg hadde lenge sett på tilrettelagte leiligheter uten hell. Det er vanskelig å få leid noe som trenger litt tilrettelegging. Sånn sett følte jeg at jeg ikke kunne takke nei til tilbudet selv om jeg allerede i starten syns det var merkelig å skulle leie av dem som også skulle stå for assistansen min, sier hun.

Å søke om å leie en tilrettelagt leilighet via kommunen var heller ikke mulig for Malin, da de fleste kommuner krever at du har bodd i kommunen i to år for å søke om dette.

Står i dobbel uvisshet

Nå, to år senere, har Nittedal kommune hatt en ny konsesjonsavtale for BPA ute på anbud. Der fikk ikke Hav AS tilbud om å fortsette å levere tjenesten til kommunens funksjonshemmede. Det gjør at Malin må bytte BPA-leverandør.

Les mer om Nittedals BPA-konsesjon her: POLITIKERNE ENDRER BPA-AVTALE I NITTEDAL ETTER STERKE PROTESTER

Og det gjør at hun frykter for hva som vil skje med bosituasjonen.

– Hav har ikke sagt hva som skjer med leiekontrakten når jeg må bytte leverandør. Men slik jeg skjønte det, var det to alternativer: Det ene var at ny leverandør kjøper leiligheten. Det andre var at ny leverandør overtar kontrakten, noe jeg tolket som at de da må betale mellomlegget, altså den summen jeg ikke betaler på grunn av assistentrom. Jeg aner ikke hva det utgjør i sum, forklarer Malin

Benekter utleie

Handikapnytt kontakter daglig leder i BPA-firmaet Hav AS, Ronny Dahlstrøm, med generelle spørsmål om utleie av leilighet til BPA-kunder. Han ønsker ikke å bli intervjuet på telefon, men vil ha spørsmål tilsendt på e-post.

Vi gjengir korrespondansen:

Handikapnytt: Vi er kjent med at noen av deres BPA-kunder også leier leilighet av Hav eller selskaper i samme konsern. Hvor mange gjelder dette?
Dahlstrøm: Ingen.
Handikapnytt: BPA-tilbudet deres er jo knyttet til konsesjonsvilkår i de ulike kommunene. Hva skjer med leieavtalen av bolig om BPA-konsesjonen (og kunden dermed må bytte BPA-leverandør) i en kommune opphører?
Dahlstrøm: HAV har ingen utleie bolig. Dette er i så fall et forhold mellom utleier og leietaker, ikke tjenestemottaker av BPA og BPA-leverandør.
Handikapnytt: Hos noen kunder betaler dere en del av leieprisen fordi boligen brukes som assistentrom. Dersom BPA-konsesjonen opphører, hva gjør dere da for å hjelpe kunden i forhold til bosted?
Dahlstrøm: Det er fritt brukervalg i BPA. Tjenestemottaker må selv bestemme ny leverandør og høre hva ny leverandør kan tilby av tjenester og vilkår. HAV respekterer og støtter fritt brukervalg av leverandør, og alle tjenestemottakere i HAV har denne retten. HAV benytter virksomhetsoverdragelse ved overføring av BPA-ordning til ny leverandør, med gjeldende regel- og lovverk for dette.
Handikapnytt: Forutså dere at dette kunne skje når dere inngikk avtaler om både BPA-leveranse og leieavtale?
Dahlstrøm: HAV har ingen utleie bolig. HAV (eller tjenestemottaker) har aldri noen garanti for at HAV blir blant de valgte leverandører i kommunen ved konsesjonsutlysning. Spesielt usikkert er det når det blir satt tak på antall leverandører i en konsesjon. Konsesjonsutlysninger varierer fra kommune til kommune, og utformes ulikt fra tilbyder til tilbyder. HAV er en leverandør med lang fartstid og mange konsesjonsavtaler i Norge. Vi søker fortløpende på nye utlysninger og ønsker å være en av tilbyderne av BPA der det er mulig.

Flere selskap – samme eier

Ronny Dahlstrøm hevder altså at BPA-leverandøren Hav AS, hvor han er daglig leder, ikke leier ut leiligheter. Men Dahlstrøm eier også et annet selskap: Havas AS, som igjen eier BPA-leverandøren Hav AS og Hav Funksjonsassistanse AS. Ronny Dahlstrøm er daglig leder i begge de to sistnevnte.

Ifølge offisiell foretaksinformasjon driver Havas AS med utleie av egen eller leid fast eiendom. Hos Statens kartverk finner Handikapnytt ut at Havas AS står oppført i Grunnboka som eier av en seksjon i blokka der Malin bor i Nittedal, og det er Havas AS som står som formell utleier på Malin Fredrikke Pedersens leiekontrakt.

Det er også Ronny Dahlstrøm som har skrevet under på leiekontrakten, hvor det blant annet står spesifisert følgende: «HAV har Kontor og oppholdsrom til Assistenter der.»

Da Hav AS kontaktet Malin første gang, viste de til en annen kunde med samme løsning som den hun ble tilbudt. Handikapnytt fant adressen vedkommende bor på, og i Grunnboka står Havas AS, morselskapet til Hav AS, oppført også som eier av en boligseksjon denne adressen.

Malin på terrassen utenfor leiligheten.

TRIVES: Malin Fredrikke Pedersen trives godt i leiligheten i Nittedal. Hun håper hun slipper å flytte, men usikkerheten er belastende. (Foto: Ivar Kvistum)

Svarer ikke

Handikapnytt vendte tilbake til Dahlstrøm og viste til sammenhengene mellom Havas AS og Hav. Vi viste også til at Malin Fredrikke Pedersen fritar Hav og alle firma i samme konsern fra taushetsplikten, slik at Dahlstrøm kan uttale seg fritt.

Handikapnytt stilte følgende spørsmål, med en svarfrist:

  • Pedersen bor i Nittedal kommune, hvor Hav AS ikke fikk tilslag på ny BPA-konsesjon. Hun må derfor finne seg en ny BPA-leverandør. Hva vil da skje med hennes leiekontrakt med Havas AS der Hav disponerer leilighet og oppholdsrom til hennes assistenter?
  • Hva gjør dere for å hjelpe henne, nå som hun må bytte leverandør fordi hun ikke kan bruke Hav lenger?
  • Forstår du at slike bindinger med utleie av leilighet kan legge føringer for kundeforholdet mellom kunde og BPA-leverandør?

Dahlstrøm har så langt latt være å besvare disse spørsmålene.

Aldri igjen

Igjen sitter Malin, med mange ubesvarte spørsmål og en usikker fremtid. Leiekontrakten har seks måneders oppsigelsestid.

 – Nå er jeg mer usikker og utrygg enn det jeg var før jeg flytta. Jeg ville bli i leiligheten, så jeg godtok altfor mye av Hav og håndteringen deres av situasjoner som har oppstått. Jeg gjør aldri en sånn avtale igjen, og håper ingen må oppleve det samme, sier hun.

Jeg gjør aldri en sånn avtale igjen, og håper ingen må oppleve det samme.

Les hvordan lederen i Stortingets helse- og omsorgskomite reagerer på Malins sak: BEKKEVOLD: – JEG VIL TA OPP MALINS SAK MED FOLKEHELSEMINISTER LISTHAUG

Kjære leser!

Vi vil gjerne be deg om en liten tjeneste. Handikapnytt.no er et nettsted uten noen form for betalingsmur. Det er fordi vi ønsker å nå ut til flest mulig med vesentlig journalistikk om funksjonshemmedes rettigheter og levekår.
Men det koster penger å lage innholdet, og vi mottar ingen pressestøtte.

Vil du hjelpe oss å finansiere journalistikken som ingen andre enn Handikapnytt lager?
Det kan du gjøre ved å vippse for eksempel 25 kroner til 526030.

Husk å velge kategorien «Kjøp og betal» i Vipps.

Pengene går uavkortet til å lage Handikapnytt. Tusen takk for ditt bidrag.

Hilsen redaksjonen


Norges Handikapforbund
Pressens Faglige Utvalg
Fagpressen

Hei. Takk for at du besøker Handikapnytt.no. Det er annonsene på siden som gjør det mulig å drive nettstedet. Derfor må du slå av adblock-funksjonen din for å få se innholdet. Takk for forståelsen og ha en fin leseopplevelse.