Nyhetsbrev
Søk
Alle saker

Søket må inneholde minst 3 tegn.

Denne artikkelen er skrevet ut fra Handikapnytt.no. Der finner du mer spennende innhold som dette. Artikkelen er opphavsrettslig beskyttet og må ikke viderepubliseres uten avtale.

Mistet respiratoren på Norwegian-tur

Av: Stine Slettås Machlar
Publisert 29.07.2014 15:55

Her ligger den kjente politikeren Torstein Lerhol i en sykehusseng i New York – fordi respiratoren hans forsvant på tur med flyselskapet Norwegian. Først halvannet døgn etter landing kom det livsviktige utstyret til rette.

Torstein Lerhol (28) fra Vang i Valdres er avhengig av respirator om natten. For å være på den sikre siden pakket han derfor med to – en i håndbagasjen og en i kofferten –da han skulle fly til New York på ferie.

– Jeg er avhengig av respirator for å puste hver natt. Føre var som jeg alltid er, hadde jeg pakket respiratoren i håndbagasjen, og i tillegg en reserverespirator i kofferten, forteller den kjente Senterparti-politikeren til Handikapnytt.

Panikken meldte seg

Men begge respiratorene forsvant på Norwegians rute til New York. 

– Ved ankomst JFK flyplass var håndbagasjen med respiratoren plutselig forsvunnet fra hattehylla! Personalet var svært behjelpelige, men etter å ha endevendt hele flyet måtte vi gi opp. Panikken meldte seg for alvor da bagasjebåndet var tømt, men min koffert ikke hadde kommet, skriver Lerhol i en statusoppdatering på Facebook.

Pustehjelp på sykehus

Når Handikapnytt snakker med han på e-post noen timer senere, har han fått pustehjelp på et lokalt sykehus, i påevente av at den dyrebare lasten skulle komme til rette.

– Det tok tid før sykehuset fant riktig type respirator til meg. Det var en stund snakk om å sende meg hjem i ambulansefly.

Derfor kunne Norwegians bagasjehåndtering ha betydd slutten på ferien for Lerhol. Først tirsdag ettermiddag fikk han kontakt med flyselskapet etter å ha prøvd konstant siden han landet i New York over et døgn tidligere.

Ifølge VG, som skrev om saken etter at Handikapnytt hadde publisert historien, kom bagasjen til rette og ble levert til Lerhol på sykehuset tirsdag kveld, halvannet døgn etter at han landet til marerittopplevelsen i New York.

Flyr over med ny respirator

Lerhol våget ikke helt å stole på at den nødvendige respiratoren virkelig skulle komme til rette. Derfor hadde han tatt saken i egne hender.

– Jeg tok ikke sjansen på Norwegian, så jeg har selv flydd over en assistent med min søsters respirator.

LES OGSÅ: LEKTOR LERHOL

Den billetten har Torstein Lerhol Betalt for av egen lomme, men håper å få igjen pengene på forsikringen. Mest av alt er han oppgitt over Norwegians håndtering av saken.

– Det er skremmende at de har plukket opp saken først nå. Dette kunne jo gått ille, sier Lerhol.

Skylder på lynet

Norwegian på sin side beklager hendelsen, men sier at lynnedslaget på Gardemoen søndag skapte en vanskelig situasjon.

– Lynnedslaget skapte en ekstraordinær situasjon med at all bagasje stoppet opp. Dette har ført til at det har vært ekstra vanskelig å få ettersendt all bagasje. Likevel beklager vi at medisinsk utstyr ikke ble godt passet på, sier informasjonssjef i Norwegian, Lasse Sandaker-Nielsen.

Informasjonssjefen understreker at passasjerer som har behov for livsnødvendig medisinsk utstyr, må ha det med i håndbagasjen og selv se til at det ikke forsvinner.

LES OGÅ: SATT FAST I BANGKOK- UTEN RULLESTOL

Norwegian beklager også at det har tatt så lang tid for Lerhol å få kontakt.

– Det skal normalt sett ikke ta lang tid å få kontakt med oss, men lynnedslaget har gjort at det har vært stor pågang hos de som driver med bagasje.

Vurderer å dekke utgiftene

Siden dette er en så spesiell situasjon lover informasjonssjefen at de skal se på mulighetene til å refundere Lerhols ekstra utgifter forbundet med den tapte bagasjen.

Vi vil be kunden sende oss en formell klage, så skal vi se på den spesielt. Siden dette er medisinsk utstyr som han er helt avhengig av skal vi undersøke om vi kan refundere utgiftene. Vi råder derfor kunden til å ta kontakt med oss igjen, sier Lasse Sandaker-Nielsen.

Norwegian har nå vært i kontakt med sine ansvarlige i New York for å få gitt han bagasjen så snart den kommer til rette.

LES OGSÅ: FARLIG BÆRING I FLYTRAPPA


Norges Handikapforbund
Pressens Faglige Utvalg
Fagpressen

Hei. Takk for at du besøker Handikapnytt.no. Det er annonsene på siden som gjør det mulig å drive nettstedet. Derfor må du slå av adblock-funksjonen din for å få se innholdet. Takk for forståelsen og ha en fin leseopplevelse.