Nyhetsbrev
Søk

Søket må inneholde minst 3 tegn.

Denne artikkelen er skrevet ut fra Handikapnytt.no. Der finner du mer spennende innhold som dette. Artikkelen er opphavsrettslig beskyttet og må ikke viderepubliseres uten avtale.

Fotomontasje med bilde av handikap-parkeringsskilt og portrett av Lars Monsen.
KRITISK: Disse parkeringsplassene blir ekstra ettertraktet når det blir dyrere å parkere og når det kommer opp nye bomstasjoner. Lars Monsen vil gjerne stramme inn på håndhevingen av regelverket. (Foto: Georg Mathisen og Norpark)

Norpark: Flere søker HC-kort når bommer og parkering blir dyrere

Mange kommuner er for slepphendte med å innvilge parkeringsbevis til personer som ikke har reelt behov. Det taper bevegelseshemmede på, mener bransjeforening.

Av Georg Mathisen
Publisert 03.02.2021 06:00

Norpark, Norges Parkeringsforening er bransjeforening for kommuner og offentlige og private parkeringsselskaper.

Daglig leder Lars Monsen mener at mange kommuner skaper problemer for bevegelseshemmede med å være for slepphendte med parkeringsbevisene til andre grupper.

– En del har litt for lav terskel for å tildele HC-kort, sier han og mener at det gir dårligere vilkår for dem som virkelig trenger kortet.

Blant annet ser han hvordan mindre kommuner med lite parkeringsregulering deler ut parkeringsbevis som brukerne så tar med seg, parkerer i nærmeste by og legger beslag på plassene som andre har mer prekært behov for.

For å spare bompenger

Samtidig tyder tallene på at mange søker fordi de vil spare penger:

– Hvis det kommer en ny bom-strekning eller en kommune innfører avgiftsparkering, da drar søknadene i været. Mange kommuner erfarer at folk ikke søker om kort fordi de har behov for bred og god plass, men på grunn av den økonomiske fordelen, sier han.

Dette bekrefter Steinar Myhr. Han er drifts- og kontrollsjef i Trondheim parkering og sitter i styret i Norpark.

– Vi ser en stadig økning i folk som søker om å få HC-kort. Da henger det sammen med enten prisøkning for parkering på gata, at bomstasjonene øker takstene eller at det kommer en ny bomstasjon, sier han.

Vi ser en stadig økning i folk som søker om å få HC-kort. Da henger det sammen med enten prisøkning for parkering på gata, at bomstasjonene øker takstene eller at det kommer en ny bomstasjon.

– Sprekere kortbrukere

Lars Monsen vil forbeholde parkeringsbeviset for dem som faktisk er bevegelseshemmet.

– De som legger frem kortet og bruker HC-plassene nå, ser mye sprekere ut enn da jeg begynte med dette på 1980-tallet. Da skjønte vi mye bedre at de virkelig trengte det, sier han.

Monsen og de andre i parkeringsforeningen har hatt diskusjoner om regelverket rundt ulike diagnoser. Opprinnelig handlet HC-kortet om et fysisk bevegelsesproblem. I dag er det kommet inn mange flere som søker fordi de har andre utfordringer.

– Hvor vidåpen skal den porten til parkeringstillatelse for forflytningshemmede være? spør Monsen.

Norpark
  • Norpark er bransjeforeningen for all parkeringsrelatert virksomhet, både for kommersiell og forvaltningsmessig drift.
  • Medlemmer kan være kommuner, kommunale foretak og private virksomheter som driver håndhevingstjenester, samt private virksomheter som leverer varer og tjenester innenfor foreningens virkeområde.

Skreddersydd P-søknad

Steinar Myhr i Trondheim har erfaring med at mange som får avslag, kommer tilbake med ny søknad. Da har de byttet fastlege og fått en ny attest som er skreddersydd etter det avslaget de fikk i første runde.

– Vi er litt rammet av det som andre kommuner signaliserer: Hvis noen ikke får tildelt kort, så bytter de fastlege. Så kommer det søknad like etterpå der gangavstanden er tilpasset avslaget vårt. Da er det ofte vanskelig å si nei, for du møter deg selv i døren, fastslår han.

Lars Monsen tror at utviklingen skyldes politikere som er redde for å få kjeft. De blander seg inn og velger å være på den sikre siden for å slippe negative presseoppslag.

– I det store bildet bekymrer vi oss for at hvis dette kortet blir tildelt med for lav terskel, så vil rettighetene til dem som virkelig trenger det, bli redusert, sier han.

«Gapestokk» gir respekt

Steinar Myhr forteller at kommunene rundt Trondheim er blitt flinkere til å snakke med hverandre.

– Vi har invitert nabokommunene våre flere ganger for å orientere om hvor viktig det er for oss som «storebror» at de er kritiske i saksbehandlingen sin. Hvis de er for løsslupne, ødelegger det for alle som trenger HC-kortet. Det kan for eksempel være en saksbehandler fra Selbu som har fått noen som skriver at de er helt avhengig av HC-kort fordi de jobber i Trondheim. Så ringer saksbehandleren oss, og så kan vi fortelle at der de jobber, er det ingen HC-regulering, så det er lite hjelp om de får et HC-kort, sier han.

Disiplinert av nettet

På ett område er utviklingen veldig positiv, understreker Lars Monsen. Ny teknologi og sosiale medier gjør at folk flest har mer respekt enn før for HC-parkeringsplassene.

– Nå som alle har et kamera med seg hele tiden, blir man veldig fort hengt ut. Det blir en offentlig gapestokk på sosiale medier hvis man er frekk. Det gir litt disiplin, mener Norpark-sjefen.

Kjære leser!

Vi vil gjerne be deg om en liten tjeneste. Handikapnytt.no er et nettsted uten noen form for betalingsmur. Det er fordi vi ønsker å nå ut til flest mulig med vesentlig journalistikk om funksjonshemmedes rettigheter og levekår.
Men det koster penger å lage innholdet, og vi mottar ingen pressestøtte.

Vil du hjelpe oss å finansiere journalistikken som ingen andre enn Handikapnytt lager?
Det kan du gjøre ved å vippse for eksempel 25 kroner til 526030.

Pengene går uavkortet til å lage Handikapnytt. Tusen takk for ditt bidrag.

Hilsen redaksjonen


Norges Handikapforbund
Pressens Faglige Utvalg
Fagpressen

Hei. Takk for at du besøker Handikapnytt.no. Det er annonsene på siden som gjør det mulig å drive nettstedet. Derfor må du slå av adblock-funksjonen din for å få se innholdet. Takk for forståelsen og ha en fin leseopplevelse.