Nyhetsbrev
Søk

Søket må inneholde minst 3 tegn.

Denne artikkelen er skrevet ut fra Handikapnytt.no. Der finner du mer spennende innhold som dette. Artikkelen er opphavsrettslig beskyttet og må ikke viderepubliseres uten avtale.

Hiea Dakhil, driftssjef for ISS Assistanse ved OSL, og Kristin Olsen, kontraktoppfølgingsansvarlig for assistansetjenesten på OSL og Kjell Tore Hveding, IT-utvikler hos Avinor.
ASSISTANSEOPPTUR MED APP: Har du som reisende bestilt assistanse og har behov for å gi beskjed om noe på veien, kan du nå bruke en ny app-tjeneste i Avinor-appen. Fra venstre Hiea Dakhil, driftssjef for ISS Assistanse ved OSL, og Kristin Olsen, kontraktoppfølgingsansvarlig for assistansetjenesten på OSL og Kjell Tore Hveding, tjenesteutvikler IT hos Avinor. (Foto: Britt Knutsdatter Arnhøy)

Ny app-tjeneste skal gi deg bedre assistansedialog på Oslo Lufthavn

En ny app-tjeneste skal gjøre det enklere for reisende å gi beskjeder til assistansepersonellet på Oslo Lufthavn. – Last den ned og bruk den, oppfordrer Avinor. Da bidrar du nemlig også til å gjøre tjenesten enda bedre.

Av Britt Knutsdatter Arnhøy
Publisert 09.04.2019 14:36

Glem telefonkøen når du skal ut og fly! Har du bestilt assistanse på reisen og trenger å gi en beskjed til assistansetjenesten, kan du nå gi beskjed ved en melding gjennom Avinor-appen.

Tjenesten heter «Melding til assistanse», og ligger med eget ikon under knappen «På flyplassen».

Vi har opprettet en kanal for enklere kommunikasjon, og håper dette bidrar til å trygge de reisende og gi en best mulig reiseopplevelse.

Appen testes nå i første omgang ut på Oslo Lufthavn i en prøveperiode på tre måneder, og Avinor ønsker at flest mulig reisende som har bestilt assistanse skal benytte seg av appen. Det gir utviklerne innsikt i hvilke behov de reisende som bruker assistanse har.

På bakgrunn av det de får vite, og av en spørreundersøkelse de sender på sms i etterkant, går de inn og forbedrer appen.

– Vi jobber med dette kontinuerlig har allerede forbedret den flere ganger, forklarer Kjell Tore Hveding, tjenesteutvikler IT i Avinor.

Avinor-app

AVINOR-APPEN: Her finner du «Melding til assistanse».

Opp med appen

Appen er for deg med funksjonsnedsettelse som har bestilt assistanse på reisen og trenger å kontakte ISS Assistanse. Kanskje sitter du på et tog som har fått stans på vei til Oslo Lufthavn og har behov for å gi beskjed til assistansepersonellet om nettopp det.

Da kan du finne fram appen på telefonen, klikke deg inn til «Melding til assistanse» og skrive beskjed om hva det gjelder. Kanskje har du sjekket inn og satt deg ned for å bli hentet ved møtepunkt for assistanse, og så finner du ut at du skulle vært en tur på toalettet. Åpne appen, og send beskjed.

– Vi har opprettet en kanal for enklere kommunikasjon, og håper dette bidrar til å trygge de reisende og gi en best mulig reiseopplevelse, sier Hveding.

Stort behov for assistanse

I tillegg forebygger det også «no show», som det heter på reiselivspråket; nemlig at en person som har bestilt en tjeneste ikke dukker opp.

OSL har 165 000 assistanseoppdrag i løpet av et år. Hiea Dakhil, driftssjef for ISS Assistanse ved OSL og Kristin

AVINOR-APP

FYLL UT: Og send beskjed. Er du logget inn, er det bare å sende beskjed. Da det andre ferdig utfylt allerede.

Olsen, service og prosjektkoordinator og kontraktoppfølgingsansvarlig for assistansetjenesten på OSL, har stor tro på den nye tjenesten.

– Last ned appen og bruk den! oppfordrer de.

Raskere linjer

Leif Elde representerer Norges Handikapforbund i Avinors flygruppe som blant annet arbeider med temaet «Personer med redusert mobilitet» på fly og flyplasser. Han synes det er veldig bra med et slikt prosjekt.

– Det gir mulighet for raskere linjer mellom brukeren og assistanse hvis det oppstår noe. Problemet i dag er at skjærer det seg, sitter man på hver sin side og får ikke tak i hverandre. Skal man for eksempel videre med fly, er det fort gjort at neste fly er gått før man får ordnet opp, sier Elde.

Best mulig service

Appen er i dag en testversjon og skal danne grunnlag for en videreutvikling av en mer brukerorientert assistansetjeneste. Brukerne vil fortsatt bestille assistansetjenesten gjennom dialogen de har med flyselskapet.

Kristin Olsen benytter anledningen til å be alle om å bestille assistanse i god tid, gjerne samtidig som du bestiller billetten din.

– Da er det lettere å sikre riktig bemanning til enhver tid og kunne yte den beste servicen, sier hun.

Avinors intensjon er å utvide «Melding til assistanse» til andre flyplasser i landet, men før de kan ta stilling til det, skal testperioden fullføres og erfaringene fra OSL evalueres.

Kjære leser!

Vi vil gjerne be deg om en liten tjeneste. Handikapnytt.no er et nettsted uten noen form for betalingsmur. Det er fordi vi ønsker å nå ut til flest mulig med vesentlig journalistikk om funksjonshemmedes rettigheter og levekår.
Men det koster penger å lage innholdet, og vi mottar ingen pressestøtte.

Vil du hjelpe oss å finansiere journalistikken som ingen andre enn Handikapnytt lager?
Det kan du gjøre ved å vippse for eksempel 25 kroner til 526030.

Husk å velge kategorien «Kjøp og betal» i Vipps.

Pengene går uavkortet til å lage Handikapnytt. Tusen takk for ditt bidrag.

Hilsen redaksjonen


Norges Handikapforbund
Pressens Faglige Utvalg
Fagpressen

Hei. Takk for at du besøker Handikapnytt.no. Det er annonsene på siden som gjør det mulig å drive nettstedet. Derfor må du slå av adblock-funksjonen din for å få se innholdet. Takk for forståelsen og ha en fin leseopplevelse.