Nyhetsbrev
Søk
Alle saker

Søket må inneholde minst 3 tegn.

Denne artikkelen er skrevet ut fra Handikapnytt.no. Der finner du mer spennende innhold som dette. Artikkelen er opphavsrettslig beskyttet og må ikke viderepubliseres uten avtale.

Portrettfoto av Hveding, i avgangshallen på OSL.
FORTSETTER ASSISTANSE-PROSJEKT: Avinor fortsetter utviklingen app-tjenesten «Melding til assistanse» i Avinor-appen, forteller Kjell Tore Hveding, tjenesteutvikler IT hos Avinor. Tjenesten skal gi enklere kommunikasjon for reisende som har bestilt assistanse og har behov for å gi beskjed om noe på veien. (Arkivfoto: Britt Knutsdatter Arnhøy)

Ønsker flere brukere av ny assistanse-app på flyplassen

Avinor ønsker flere brukere av app-tjenesten «Melding til assistanse» på Oslo Lufthavn. Tjenesten skal gjøre det lettere for reisende som har bestilt assistanse å gi beskjeder.

Britt Knutsdatter Arnhøy
Publisert 12.09.2019 09:16

Siden utprøvingen startet har 15-20 brukere i måneden benyttet seg av app-tjenesten «Melding til assistanse» på Oslo Lufthavn.

Tjenesten ligger i Avinor-appen under ikonet «På flyplassen».

Kjell Tore Hveding, tjenesteutvikler IT hos Avinor, forteller om gode tilbakemeldinger, fornøyde brukere og god dialog – men innrømmer at de hadde håpet på flere brukere. Han legger noe av skylden på det faktum at tilbudet ikke har vært særlig markedsført.

Handikapnytt skrev om app-prosjektet første gang i april: NY APP-TJENESTE SKAL GI DEG BEDRE ASSISTANSE-DIALOG PÅ OSLO LUFTHAVN

Fortsatt testing

Men prosjektet fortsetter på Oslo Lufthavn, og Avinor ønsker at flest mulig reisende som har bestilt assistanse skal benytte seg av appen. Det gir utviklerne innsikt i hvilke behov de reisende har. På bakgrunn av det de får vite, og av en spørreundersøkelse de sender på sms i etterkant, forbedres appen.

– Vi tester fortsatt og driver med kontinuerlig forbedring. Samtidig ønsker vi å utvide funksjonaliteten, forteller Hveding.

Klikk og skriv beskjed

App-tjenesten «Melding til assistanse» skal bedre og forenkle kommunikasjonen med assistansetjenesten for reisende som har bestilt assistanse. Appen er for deg med funksjonsnedsettelse som har bestilt assistanse på reisen og trenger å kontakte ISS Assistanse.

For eksempel hvis du skulle være så uheldig å sitte på et tog som har fått stans på vei til Oslo Lufthavn og har behov for å gi beskjed til assistansepersonellet om nettopp det: Da kan du finne fram appen på telefonen, klikke deg inn til «Melding til assistanse» og skrive beskjed om hva det gjelder.

Uvisst når

Målet er at også andre av Avinors flyplasser skal kunne benytte seg av tilbudet, og flere av dem har begynt å etterspørre tilbudet. IT-utvikleren kan imidlertid ikke tidfeste når det kan bli en realitet.

I startfasen har Avinor gjort det rimelig og benyttet sms-teknologi for meldingsutveksling, men det må de endre på før systemet kan gjelde også andre lufthavner. Hveding viser også til at assistansetjenesten utføres av tredjepartsaktører på de fleste flyplassene, noe som krever dialog med dem i forkant.


Norges Handikapforbund
Pressens Faglige Utvalg
Fagpressen

Hei. Takk for at du besøker Handikapnytt.no. Det er annonsene på siden som gjør det mulig å drive nettstedet. Derfor må du slå av adblock-funksjonen din for å få se innholdet. Takk for forståelsen og ha en fin leseopplevelse.