Nyhetsbrev
Søk

Søket må inneholde minst 3 tegn.

Denne artikkelen er skrevet ut fra Handikapnytt.no. Der finner du mer spennende innhold som dette. Artikkelen er opphavsrettslig beskyttet og må ikke viderepubliseres uten avtale.

De tre fotografert inne på terminalen med et parkert fly utenfor i bakgrunnen.
Cato Ulvestad fikk en omvisning av Kristin Olsen og Lasse A. Vangstein i Avinor. De var glade for å høre Catos synspunkter på hvordan «nye» Oslo lufthavn fungerer for rullende passasjerer. (Foto: Tore Fjeld)

Så bra er tilgjengeligheten i Gardermoens nye Terminal 2

Torsdag 27. april var den offisielle åpningen av den nye Terminal 2 på Gardermoen. Handikapnytt har sjekket hvor tilgjengelig den er.

Av Bjørnhild Fjeld
Publisert 27.04.2017 12:19

– Oslo lufthavn Gardermoen er blitt dobbelt så stor – og mer tilgjengelig enn før. Det er konklusjonen til den rullende globetrotteren Cato Ulvestad.

Cato er fra Hamar og jobber til daglig på Ikea i Ringsaker og bruker all fritid på å reise rundt i verden. Han har hittil besøkt over 40 land og enda flere flyplasser.

Mitt førsteinntrykk er at dette er veldig bra. Det er ingen steder jeg ikke kommer til med rullestolen.

Det var derfor helt naturlig å ringe Cato da Handikapnytt trengte en rullestolbruker som kunne være med og inspisere den nybygde terminal 2 på Gardermoen.

– Mitt førsteinntrykk er at dette er veldig bra. Det er ingen steder jeg ikke kommer til med rullestolen, sier Cato.

Skryter av samarbeidet

Funksjonshemmedes organisasjoner skryter av samarbeidet med Avinor om utformingen av den nye terminalen på Gardermoen.

– Ved utformingen av nye Oslo lufthavn har vi hatt stort fokus på universell utforming. Alle løsninger har blitt lagt frem for et forum bestående av ressurspersoner fra forskjellige interesseorganisasjoner, hvor de har hatt mulighet til å påvirke løsningene vi har endt opp med, forklarer Hans Petter Stensjøen.

Han er prosjektleder ved utbyggingsprosjektet på Oslo lufthavn.

Forumet har bestått av medlemmer fra Blindeforbundet, Hørselshemmedes Landsforbund, Funksjonshemmedes Fellesorganisasjon, Norges Astma- og Allergiforbund og Norges Handikapforbund.

Forbilledlig prosjekt

Rådgiver Cato Lie i Funksjonshemmedes Fellesorganisasjon mener T2-prosjektet på Gardermoen er et forbilledlig prosjekt når det gjelder inkludering av funksjonshemmede.

– Interesseorganisasjonene har vært med i prosjektgruppen helt siden starten da den nye terminalen ble planlagt. Avinor har uttalt at de ville skape den mest universelt utformede flyplassen i verden. Det er opp til andre å vurdere om de har klart det, men vi mener resultatet er blitt veldig bra.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

Cato studerer utvalget av drikkevarer.

Noen av varene kunne stått lavere, spøker Cato Ulvestad inne på taxfree-butikken. (Foto: Tore Fjeld)

Lie sier at brukerne er blitt spurt og hørt gjennom hele prosessen. Det har vært holdt cirka seks årlige møter i brukerforumet, og alle innspill er blitt tatt på alvor av utbyggerne.

– Et eksempel er at vi påpekte noen uheldige terskler ved handikaptoalettene. Det resulterte i at de nå blir skiftet.

Driften avgjør tilgjengeligheten

Seniorrådgiver og byggingeniør Steinar Myrdal i Norges Handikapforbund er enig med sin kollega i FFO.

– Vi har hatt konstruktivt samarbeid gjennom hele prosessen, både mellom oss som representerer funksjonshemmedes organisasjoner og mellom oss og fagfolkene i prosjektet. Ullensaker kommunes rådgiver på byggesak har hele tiden deltatt aktivt og positivt i samarbeidsgruppen. Prosessen har vært forbilledlig. Avinor, prosjektledelsen og arkitektene har lyttet til våre innspill og råd, og jeg mener vi har kommet fram til gode løsninger, sier han.

Det er jo hvordan flyplassen driftes og organiseres som sammen med den fysiske utformingen skal skape den gode opplevelsen for alle reisende.

Myrdal påpeker at det er viktig at driften av flyplassen har fokus på universell utforming, og at de som drifter alle flyplassens forskjellige funksjoner ser sitt store ansvar for å forvalte de flotte universelt utformede omgivelsene rett.

– Det er jo hvordan flyplassen driftes og organiseres som sammen med den fysiske utformingen skal skape den gode opplevelsen for alle reisende, sier han.

Problemer for synshemmede

Men for synshemmede er det fortsatt krevende å finne fram på flyplassen, fordi informasjonsmonitorene henger for høyt.

– Norges Blindeforbund har bedt om at det settes opp monitorer i øyehøyde, slik at synshemmede har mulighet til å komme inntil, opplyser Beate Alsos, rådgiver i Norges Blindeforbunds interessepolitiske avdeling.

Oslo lufthavn Gardermoen
  • Norges hovedflyplass ble offisielt åpnet 8. oktober 1998.
  • I 2016 hadde Oslo lufthavn 25,8 millioner reisende og Skandinavias nest største flyplass.
  • 15.000 mennesker har Oslo lufthavn som sin arbeidsplass, fordelt på over 120 selskaper som jobber med alt fra bagasjehåndtering til flynavigasjon.
  • Utvidelsen av Oslo lufthavn ble vedtatt i 2008, og står klar 27. april 2017.
  • Kostnaden er beregnet til å bli 14 milliarder.

Flere ber om assistanse

For reisende som har behov for hjelp på flyplassen, tilbys assistanse. Dette er en gratis tjeneste som alle flyselskapene har plikt til å tilby. Det er Aviator assistansetjeneste som i dag er ansvarlige for assistansetjenesten på Avinor Oslo lufthavn.

Du kan få assistanse til ulike ting: Alt fra at noen tar deg i mot når du kommer med buss eller tog og følger deg helt til flyet, eller at noen hjelper deg med å sjekke inn bagasje.

– Det er etter hvert ganske mange som er blitt klar over at det er mulig å få assistanse på flyplassen. Derfor opplever vi at det er stadig større etterspørsel. De fleste bestiller dette på forhånd, men det er også noen som finner ut når de er på flyplassen at de trenger assistanse, sier Kristin Olsen i Avinor.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

Cato prøver telefonen der man kan tilkalle assistanse.

Flere steder i terminalen er det spesielle telefoner du kan bruke dersom du skal tilkalle assistanse. (Foto: Tore Fjeld)

Du har også lov til å ha med en egen ledsager hvis du heller ønsker det, men da må du huske å be om ledsagerbevis ved innsjekking.
Dersom du trenger assistanse, bør du bestille dette senest 48 timer før avreise.

– Vi ønsker så tidlig bestilling som mulig slik at vi sikrer at det er nok personer på jobb for de med behov for assistanse. Hvis det oppstår akutt behov for assistanse, kan vi ordne det også; du kan for eksempel bestille det på noen spesielle assistansetelefoner på flyplassen. Men hvor raskt du får assistanse, kommer an på trafikken og hvor mange andre som trenger assistanse akkurat da.

Uansett om du som rullestolbruker klarer deg selv eller ønsker assistanse på flyplassen, bør du beregne litt ekstra tid for å være sikker på å rekke flyavgangen. Hvis du synes det er langt å gå, finnes det rullestoler som kan lånes uten å bestille på forhånd.

Operativ prøvedrift

Den nye terminalen på Oslo lufthavn Gardermoen åpnet offisielt 27. april, men ble satt i delvis prøvedrift fra 1. november i fjor, og full operativ prøvedrift fra 1. februar i år.

– Så å si alt er ferdig, men ved å kjøre operativ prøvedrift i en periode før vi åpner for ordinær drift, har vi mulighet til å rette eventuelle feil på forhånd, sier Lasse A. Vangstein, kommunikasjonsrådgiver i Avinor.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

Cato prøver hvilestolt på sykestua.

Nye Gardermoen er utstyrt med sykestue. Det er en ordning Cato Ulvestad mener er nyttig. (Foto: Tore Fjeld)

Da Handikapnytt besøkte Norges hovedflyplass i midten av mars, gjensto det kun å få på plass noen nye butikker og serveringssteder. Med den nye terminalen har Gardermoen kapasitet til 32 millioner passasjerer årlig.

– I 2017 passerer vi trolig 26 millioner passasjerer, forteller Vangstein.

Egne sykerom

En flyplassnyhet er at OSL nå har fått egne sykerom for passasjerer som opplever å bli akutt dårlige, eller som for eksempel trenger å få skiftet.

– Her skal man kunne få inn en båre, det er en hvilestol du kan legge deg ned på og det er dusjfasiliteter dersom man trenger å dusje og skifte, forteller Kristin Olsen.I løpet av vår rundtur i den nye terminalen la Cato merke til én terskel som kunne by på problemer – den var i døråpningen til nettopp sykerommet.

– Her skal det gjøres forbedringer, forsikrer Kristin Olsen i Avinor.

I Handikapnytts magasinutgave 02/17 leser du mer om Cato Ulvestads inspeksjon av tilgjengeligheten på «nye Gardermoen».

Klikk her for å kjøpe digital tilgang til bladet. Du kan både kjøpe enkeltutgaver, enkeltsider og tegne digitalt abonnement.

Klikk her for å tegne et abonnement på Handikapnytt. Fyll inn informajonen i e-posten. Abonnementet koster 300 kroner for seks utgaver.

Klikk her for å melde deg inn i Norges Handikapforbund. Da mottar du Handikapnytt som et gode inkludert i medlemskontingenten.


Norges Handikapforbund
Pressens Faglige Utvalg
Fagpressen

Hei. Takk for at du besøker Handikapnytt.no. Det er annonsene på siden som gjør det mulig å drive nettstedet. Derfor må du slå av adblock-funksjonen din for å få se innholdet. Takk for forståelsen og ha en fin leseopplevelse.