Denne artikkelen er skrevet ut fra Handikapnytt.no. Der finner du mer spennende innhold som dette. Artikkelen er opphavsrettslig beskyttet og må ikke viderepubliseres uten avtale.
Visst kunne han evakuere seg selv!
Tom Atle Steffensen var med Widerøe-flyet som sist helg måtte nødlande på grunn av røykutvikling. Da fikk han bevist det flyselskapet tvilte på: at han kan evakuere seg selv.
– Jeg evakuerte meg selv helt til slutt, og utenfor ventet brannfolk som støttet meg ned trappa. De to medpassasjerene som ikke kunne evakuere seg selv, ble båret ut at staute medpassasjerer, og så sto det personell klart utenfor til å assistere dem.
Slik beskriver funksjonshemmede Tom Atle Steffensen situasjonen da Widerøes fly fra Bergen til Kristiansand den 21. april måtte nødlande.
NRK skriver at det spredde seg røyk i kabinen da flyet var i lufta, slik at flyet måtte nødlande på Flesland og de 58 personene om bord måtte evakueres.
Tre hadde bestilt bæring
Tom Atle Steffensen opplevde at det hele gikk veldig bra og beskriver et profesjonelt personell på flyet. Men nettopp usikkerhet om han kunne komme seg ut av flyet uten hjelp i en slik situasjon, gjorde at han nesten ikke kom seg verken til eller fra Bergen denne helga.
Komplikasjonene ved hans reise startet allerede fredag formiddag.
– Vi var tre som skulle reise fra Kristiansand til Bergen, og som alle hadde bestilt bæring om bord. De to første ble båret om bord, men jeg ble nektet adgang på flyet, fordi jeg reiste alene. De andre hadde med seg assistenter, forteller Tom Atle Steffensen.
Billetten hans var merket med at han trengte å løftes inn i flyet.
– Jeg kan evakuere meg selv, og det forklarte jeg til kapteinen. Så jeg ba om å få forandret koden på min booking. Kapteinen gikk, og plutselig losset de av både bagasjen og rullestolen min. Men så fikk jeg kontrabeskjed, uten at jeg fikk vite hvorfor: Jeg fikk likevel være med flyet.
Motstridende beskjeder før hjemreisen
Søndag snakket han med Widerøes personale på Flesland, som sa at koden på billetten skal være riktig denne gangen. Ved gaten fikk han derimot beskjed om at de kun kan ha med to passasjerer som må bæres.
– Men den hyggelige kvinnen jeg snakker med, sier at hun vet om min situasjon – at jeg kan evakuere meg selv, og at hun skal snakke med kapteinen.
Også denne gangen kom Tom Atle Steffensen med flyet. Og han fikk altså evakuert seg selv, da evakuering dessverre ble en realitet.
– Men jeg skjønner ikke hvordan flere enn to passasjerer kan få bestilt bæring om bord, hvis de bare kan ha med to passasjerer som må bæres. Og ingen har kunnet fortelle meg hvorfor det ligger en begrensning der på to bæringer, sier han.
– Kanskje tror de at alle som må bæres om bord, også trenger hjelp til å evakueres, men slik er det ikke.
Widerøe har forsikret Tom Atle Steffensen om at de skal se på bookingsystemet sitt, forteller han, men han er redd folk ikke skal komme med flyet sitt i sommerferien hvis endringen tar tid.
Han legger til at han ikke har opplevd disse problemene hos andre flyselskaper.
Feil ved bookingsystemet
Kommunikasjonsrådgiver Lina Lindegaard Carlsen i Widerøe bekrefter at Widerøe på alle sine fly har en begrensning på to passasjerer som har behov for bæring til flysetet. At tre passasjerer fikk booket billett der de oppga behov for bæring, sier hun skyldtes en svikt i bookingsystemet.
– Systemet ble gjennomgått og testet påfølgende dag og fungerer nå som normalt igjen. Dette skulle imidlertid ikke skjedd, og vi er lei oss for den usikkerheten dette skapte for passasjeren på flyplassen, skriver hun i en epost til Handikapnytt.
– Det stemmer at vi har en begrensning på to passasjerer med behov for bæring til flysetet per flyvning. Dette har bakgrunn i flysikkerheten om bord og baserer seg på internasjonale luftfartsmyndigheter sine regelverk (EASA). Vi har imidlertid ingen begrensning når det gjelder passasjerer som kun har behov for bæring opp/ned flytrappen eller assistanse til/fra gate.
Lina Lindegaard Carlsen skriver at da Tom Atle Steffensen bekreftet at han bare hadde behov for å bæres opp flytrappa, ble bakkepersonell og flymannskap enige om at han kunne være med.
– Det kan nok tenkes at vi i Widerøe praktiserer reglene noe strengere enn andre i bransjen, med hensyn til at vi på flertallet av våre flyvninger kun har én kabinansatt om bord. Våre kabinansatte har ansvar for å evakuere samtlige passasjerer i kabinen ved en eventuell nødsituasjon, legger hun til.
– Du trenger å medbringe ledsager om bord dersom du har behov for hjelp med å komme deg til nødutgang, løsne setebeltet, finne frem og ta på livvest, ta på oksygenmaske, følge instruksjoner ved en nødsituasjon eller trenger medisinsk assistanse. Dette er ikke egne Widerøe-regler. Dette er europeiske regler fastsatt av EASA som alle flyselskap er nødt til å følge. Disse reglene opplyser vi også om ved bestilling.
NHF mener flyselskaper må ta kostnaden
Enkelte flyselskaper krever at bevegelseshemmede har med egen evakueringsledsager. Norges Handikapforbund utfordrer den praksisen i sin høringsuttalelse til Nasjonal transportplan.
«Dette påfører funksjonshindrede ekstra utgifter enn andre passasjerer. Reise må skje på egen vurdering og ansvar, og flyselskapene må selv sørge for å ha bemanning som sikrer at de kan gjennomføre pålagt evakueringshastighet, alternativt må selskapet selv dekke kostnadene til evakueringsledsagere», skriver NHF og foreslår dette:
«Stortinget ber regjeringen sikre at flyselskap som har avtale om transport på FOT-rutene har nok kabinpersonale til å sikre pålagt evakueringstid, eventuelt dekker billetten til evakueringsledsageren.»