Nyhetsbrev
Søk
Alle saker

Søket må inneholde minst 3 tegn.

Denne artikkelen er skrevet ut fra Handikapnytt.no. Der finner du mer spennende innhold som dette. Artikkelen er opphavsrettslig beskyttet og må ikke viderepubliseres uten avtale.

Brannfolk og røykdykkere på vei inn i et brennende fly.
KLAR DEG SELV: Røykdykkertjenesten er avviklet ved norske flyplasser. Pilotforbundet mener det gjør det mer utrygt om det skulle brenne i et fly, særlig for bevegelseshemmede. Bildet er fra en øvelse. (Illustrasjonsfoto: Shutterstock, NTB)

Ingen kan redde rullestolbrukere ut av brennende fly

Hvis flyet brenner, må du klare deg selv. – Er det ikke så nøye med oss? Jeg føler meg som en annenrangs borger, sier Freddy Ulvseth i Norges Handikapforbund.

Georg Mathisen
Publisert 13.09.2023 18:47

Avinor fjernet røykdykkerne på flyplasser for sju år siden.

Det skyldes regler fra det europeiske flysikkerhetsbyrået, Easa.

Fremdeles mener fagforbundene at Avinor har tolket reglene feil.

– Hvis det oppstår en brann i Hamburg, for eksempel, eller på en annen flyplass i EU, så vil røykdykkere komme inn og hjelpe den som trenger hjelp. Hvis samme situasjon skulle oppstå på Flesland, så finnes det ikke røykdykkertjeneste lenger, sier Jens Salt.

Han leder flysikkerhetskomitéen i Pilotforbundet.

– Annenrangs

Det får regionleder Freddy Ulvseth i Norges Handikapforbund til å reagere sterkt.

Selv klarer han å gå litt.

– Men vi har mange medlemmer som ikke er i stand til å gå selv. De har bedt om hjelp til å komme seg ut av flysetet. I en nødssituasjon blir de overlatt til seg selv, sier han.

Ulvseth føler seg som en annenrangs borger. Han peker på at det ikke bare er den som har trengt hjelp til å komme inn på flyet, som kan trenge hjelp til å komme ut. Etter en nødlanding kan også selve landingen ha skadet noen.

– Om du ikke trengte hjelp inn i flyet, kan det hende at du trenger hjelp ut, sier han.

Den store, røde knappen

Lufthavndirektør Helge Eidsnes på Flesland oppfordrer til å tenke over sikkerheten uansett om du er på et fly eller et hotell. Han snakker gjerne om hvordan lufttransport er den tryggeste formen for transport med svært få ulykker.

– Skjer det en ulykke i Norge, så trykker vi på den store, røde knappen og mobiliserer maksimalt av brann- og redningsressurser. Det offentlige og Avinor er meget godt rigget. Jeg har selv ledet røykinnsatser. Men det første du gjør, er å sikre flyet så det går an å overleve i det, sier Eidsnes.

Gruppebilde.

REAGERER: De er uenige om flysikkerheten på bakken – fra venstre Vidar Nordbø, Freddy Ulvseth, Mari Halvorsen Sundgot, Jens Salt og Helge Eidsnes. (Foto: Georg Mathisen)

Ikke oppdatert

På Kjevik er Vidar Nordbø brannmann med røykdykkerutdannelse. Han har ikke fått oppdatert seg faglig som røykdykker siden 2015.

– I dag øver vi ikke på å gå inn i tett brannrøyk, forteller han.

– Brannmenn som Vidar må stå og se på røykutviklingen. De settes ikke i stand til å gjøre den jobben de ønsker å gjøre, kommenterer Mari Halvorsen Sundgot, som leder Delta Luftfart.

Hun er blant dem som mener at Avinor har tolket regelverket feil.

– Det er spesielt å oppleve at Avinor tar bort røykdykkerbiten, noe som i prinsippet gjør Freddy Ulvseth til en annenrangs borger. Han blir ikke prioritert på linje med det han ville blitt i Tyskland, Frankrike eller andre EU-land, sier Pilotforbundets Jens Salt.

Det er spesielt å oppleve at Avinor tar bort røykdykkerbiten, noe som i prinsippet gjør Freddy Ulvseth til en annenrangs borger.

Langt til brannstasjonen

Ulvseth selv mener at selv om det er bare ti minutter før røykdykkerne kommer til Flesland, så er det verre på mange andre flyplasser

 – Hvordan er det på Evenes? spør han.

– I Sverige er det røykdykkere på en liten flyplass som Kalmar. Skjer det noe på en liten norsk flyplass, har du ikke den tjenesten nærmere enn nærmeste brannstasjon, sier Jens Salt. Kalmar har omtrent en tredjedel av passasjertallet på Evenes.

– Vi investerer mye i brann og redning. Vi hever kompetansen og har fått en betydelig nivåhevning, ikke minst på de minste lufthavnene, sier lufthavndirektør Helge Eidsnes.

Kjære leser 🙂

Når du er her, vil vi be deg om en liten tjeneste.

Handikapnytt.no er Norges eneste redaksjonelt uavhengige nettavis om funksjonshemmedes rettigheter, levekår og likestilling.
Vi mottar ingen pressestøtte. Og for at flest mulig skal få lese det vi skriver, har vi heller ingen betalingsmur.

Hvis du vil støtte journalistikken vår, kan du sende for eksempel 25 kroner eller et annet beløp på Vipps. Nummeret er:
526030
Du kan også bruke bankkontonummer:
8200 02 03277
Husk å merke overføringen med «Støtte til Handikapnytt».

Din støtte gjør det mulig for Norges Handikapforbund å utgi Handikapnytt fortsatt.

Tusen takk for ditt bidrag!


Norges Handikapforbund
Pressens Faglige Utvalg
Fagpressen

Hei. Takk for at du besøker Handikapnytt.no. Det er annonsene på siden som gjør det mulig å drive nettstedet. Derfor må du slå av adblock-funksjonen din for å få se innholdet. Takk for forståelsen og ha en fin leseopplevelse.