Nyhetsbrev
Søk
Alle saker

Søket må inneholde minst 3 tegn.

Denne artikkelen er skrevet ut fra Handikapnytt.no. Der finner du mer spennende innhold som dette. Artikkelen er opphavsrettslig beskyttet og må ikke viderepubliseres uten avtale.

Portrett av Inger Rødsandtrø innfelt på kartutsnitt der strekningen fra Sandefjord til Skien er uthevet, og bolstasjene er markert.
DYR NØDVENDIGHET: Inger Rødsandtrø (innfelt) betaler en høy pris for å ta vare på helsa – i form av bompenger langs E18 i Vestfold og Telemark. (Faksimile av kart på Bompengekalkulator.no.)

Bompenger truer treningen – ber om fritak for funksjonshemmede

Inger Rødsandtrø har endelig funnet en treningsform som fungerer for henne. Men hun betaler så mye i bompenger for å komme seg til treningssenteret at hun nesten ikke har råd.

Av Ivar Kvistum
Publisert 30.08.2021 09:44

Som rullestolbruker er Inger Rødsandtrø fra Sandefjord avhengig av å trene. Nå har hun endelig funnet et treningskonsept som er godt tilrettelagt for hennes funksjon og behov.

Det dreier seg om et Feelgood-senter av samme typen som Mona og Dagfinn Enerly har startet i Rygge i Østfold.

Det nærmeste senteret av denne typen ligger i Skien. Hun reiser dit tre ganger i uka og merker god effekt av treningen med apparater som er lagd for å fungere for personer med funksjonsnedsettelser.

Dyre passeringer

Det hun også hun merker, er bompengefinansieringen av nye E18 gjennom Vestfold og Telemark mot Sørlandet.

– I løpet av en måned blir det 595,20 kroner i bompenger når jeg trener tre ganger i uka. Når dette kommer på toppen av alle andre utgifter, som har økt på grunn av kutt i ytelser, blir det for mye, konstaterer hun.

På strekningen fra hjemmet sitt i Sandefjord til treningssenteret i Skien passerer hun fem bomstasjoner. I tre av dem betaler hun full pris.

I de to siste betaler hun ikke. De er knyttet til Bypakke Grenland, som gir fritak for bilister med parkeringsbevis for forflytningshemmede.

Har ikke noe alternativ

Inger Olga Rødsandtrø skulle ønske at det var mulig at funksjonshemmede får fritak for betaling i alle bomstasjoner, slik det er fritak i bomringer rundt byene – for eksempel Bypakke Grenland.

– Som rullestolbruker har jeg ikke noe alternativ til bilen. Det er ikke mulig for meg å reise denne strekningen med buss, påpeker hun.

Som rullestolbruker har jeg ikke noe alternativ til bilen. Det er ikke mulig for meg å reise denne strekningen med buss.

Lenger ned i saken forklarer statssekretær Ingelin Noresjø i Samferdselsdepartementet hvorfor hun ikke vil oppfylle Inger Rødsandtrøs ønske.

– Urimelig

Inger Rødsandtrø får støtte fra stortingsrepresentant og Fremskrittspartiets toppkandidat i Telemark, Bård Hoksrud.

Bortimot daglig får han henvendelser fra folk som merker på egen lommebok hvordan E18 og annen veiutbygging gjennom distriktet hans blir finansiert.

– Og når den nye strekningen fra Porsgrunn til Langangen er ferdig, vil det bli enda mer å betale, kanskje 20 kroner hver vei, sier han.

Portrett av Bård Hoksrud.

STØTTER FRITAKSKRAV: Mange funksjonshemmede har ikke noe alternativ til bilen, og de kan heller ikke kjøre elbil. Da bør de få bompengefritak, mener Fremskrittspartiets Bård Hoksrud. (Foto: Fremskrittspartiet)

 

Hoksrud mener det er urimelig at funksjonshemmede som i praksis ikke har noe alternativ til bilen dersom hverdagen skal fungere, må betale like mye som andre i bompenger langs landeveien.

– Det burde vært samme ordning på vanlig vei som det er rundt byene der funksjonshemmede med HC-kort ikke betaler, sier han.

Her får du fritak i dag
  • Forflytningshemmede med gyldig parkeringstillatelse i minimum to år fra kommunen har rett til fritak i bomringer knyttet til byområder.
  • Det betyr at det er gratis passering i disse anleggene:
  • I og rundt Oslo (Fjellinjen), Bergen, Nord-Jæren, Hauglandspakken, Miljøpakken i Trondheim, Kristiansand, Vegpakke i Harstad, Bypakke Grenland, Bypakke Nedre Glomma, Førdepakken og Bypakke Bodø.
  • Kilde: Fjellinjen.no

Bård Hoksrud utfordrer samferdselsminister Knut Arild Hareide til å finne en løsning som gjør det rimeligere å passere bommene for Inger Rødsandtrø og andre funksjonshemmede uten alternativ til bilen.

Staten krever – staten straffer

Hadde Inger Rødsandtrø kjørt elbil, kunne hun passert gratis i bomstasjonene langs E18. Men så lenge hun kjører rullestoltilplasset kassebil fra Nav, har hun ikke den muligheten heller.

Nav har nemlig ingen planer om å elektrifisere trygdebilene med det første.

Les mer: OFFENTLIG NULLUTSLIPPSKRAV – MEN FORTSATT FOSSILT FOR RULLESTOLBRUKERE

Frp-representanten ser det slik:

– Staten pålegger deg en bestemt biltype, for så å straffe deg for det gjennom bompengene. Det er urimelig når du ikke har noen mulighet til å velge en nullutslippsbil som premieres med rabatter eller fritak.

Staten pålegger deg en bestemt biltype, for så å straffe deg for det gjennom bompengene.

I utgangspunktet er Hoksruds parti motstander av all bompengefinansiering av nye veier.

– Ja, egentlig vil vi fjerne alt. Men klarer vi å få bort noe, er vi glade for det, sier han.

Veifinansering, ikke sosial utjevning

Handikapnytt ba politisk ledelse i Samferdselsdepartementet kommentere Inger Rødsandtrøs problem og Bård Hoksruds utfordring. I en e-post skriver statssekretær Ingelin Noresjø (KrF) at hun har forståelse for at  bompengebelastningen for den enkelte kan bli høy.

Men:

«I Norge er bompenger først og fremst en måte å finansiere vei på, og brukes ikke politisk til sosial og økonomisk utjevning. Der har vi andre virkemidler, for eksempel gjennom skattesystemet.

I Norge er bompenger først og fremst en måte å finansiere vei på, og brukes ikke politisk til sosial og økonomisk utjevning.

Nytteprinsippet er viktig i bompengepolitikken. Det innebærer at de som betaler skal ha nytte av veien/prosjektet, og de som har nytte av veien/prosjektet skal betale. Nytten kan sies å være noe lavere i bomringene rundt de største byene, fordi forflytningshemmede i mindre grad kan benytte kollektivtilbudet fremfor bil. Derfor har denne gruppen fått fritak her.

På de strekningsvise prosjektene, altså veier mellom byene, er nytten den samme for forflytningshemmede og andre trafikanter, og det er derfor ikke lagt til grunn at fritak kan innføres her.»

***

Endringer i saken:
30.08.21, kl. 1320: Uttalelsene fra statssekretær Ingelin Noresjø ble lagt til.

Kjære leser 🙂
Vil du hjelpe Handikapnytt med å lage flere saker som den du leser nå? Da kan du sende oss 25 kroner eller et annet beløp på Vipps, nummer:
526030
Du kan også bruke bankkontonummer:
8200 02 03277
Husk å merke overføringen med «støtte til Handikapnytt».

Handikapnytt.no er Norges eneste redaksjonelt uavhengige nettavis om funksjonshemmedes rettigheter, levekår og likestilling. Vi mottar ingen pressestøtte, og vi har ingen betalingsmur. Din støtte gjør det mulig for oss å fortsette arbeidet. Pengene går uavkortet til å lage Handikapnytt.
Tusen takk for ditt bidrag.
Hilsen oss i redaksjonen


Norges Handikapforbund
Pressens Faglige Utvalg
Fagpressen

Hei. Takk for at du besøker Handikapnytt.no. Det er annonsene på siden som gjør det mulig å drive nettstedet. Derfor må du slå av adblock-funksjonen din for å få se innholdet. Takk for forståelsen og ha en fin leseopplevelse.