Nyhetsbrev
Søk
Alle saker

Søket må inneholde minst 3 tegn.

Denne artikkelen er skrevet ut fra Handikapnytt.no. Der finner du mer spennende innhold som dette. Artikkelen er opphavsrettslig beskyttet og må ikke viderepubliseres uten avtale.

Portrett av Bernt Reitan Jenssen.
MYE GIKK GALT: Ruter-direktør Bernt Reitan Jenssen tviler på om TT-tjenesten i det hele tatt egner seg for konkurranseutsetting. (Foto: Ruter)

Ruter vil straffe minibuss-selskap for feil i TT-tjenesten

Minibuss 24-7 vil måtte betale gebyr for hver gang de ikke leverer TT-tjenesten slik de skal.

Ivar Kvistum
Publisert 26.01.2023 09:58

Det har vært store problemer etter at kollektivselskapet Ruter overtok ansvaret for TT-tjenesten i Oslo.

Nå varsler Ruter at selskapet som leverer tjenesten – Minibuss 24-7 – heretter må betale «gebyr for avvik» dersom de gjør feil.

I tillegg har Ruter satt inn ekstra kapasitet, og den regningen blir sendt til Minibuss 24-7.

Ruter har også lagt ut på anbud et oppdrag om å evaluere egen innsats da de overtok TT-tjenesten.

TT står for tilrettelagt transport og er en tjeneste for funksjonshemmede som ikke kan benytte det ordinære kollektivtilbudet.

Fungerer ikke

Det er Ruter-direktør Bernt Reitan Jenssen som opplyser om dette i et intervju med Aftenposten

– Dette er en sak som har berørt oss skikkelig. Ikke bare denne organisasjonen, men også meg personlig. At dette ikke er en «quick fix», er noe vi burde sett tidligere, sier Jenssen i intervjuet.

Han stiller seg spørrende til TT-tjenesten i det hele tatt egner seg for konkurranseutsetting.

– Det er en politisk diskusjon. Men jeg har sett at denne måten å gjøre det på, det fungerer ikke, sier han.

Det er en politisk diskusjon. Men jeg har sett at denne måten å gjøre det på, det fungerer ikke.

Jenssen peker på at all kompetanse hos sjåførene går tapt når en ny operatør overtar oppdraget. Derfor må man i det minste sørge for at sjåførene fortsetter selv om et nytt selskap vinner anbudskonkurransen.

Manglende sikring – manglende kompetanse

Etter at Ruter i august i fjor overtok TT-tjenesten i Oslo, førte det til en storm av klager.

Passasjerer skader seg ved at rullestoler velter på grunn av manglende sikring. Timelange telefonkøer og barn som blir levert feil sted og overlatt til seg selv. Sjåfører som opptrer arrogant og bruker fysisk makt.

Fra oktober i fjor fikk underleverandøren Minibuss 24–7 ansvaret for selve kjøringen, og da fikk Ruter inn over 100 klager på avvik, feil, sikkerhetsbrudd og mangler bare i løpet av de tre første ukene.

Sjåførenes opplæring viste seg å ha grunnleggende mangler. Blant annet hadde ikke alle sjåfører fått tilstrekkelig opplæring i hvordan å kjøre og sikre personer i elektriske rullestoler. 

Les mer: KLAGESTORM MOT TT-TJENESTEN

Trygg, forutsigbar og forsvarlig

Regionleder Magnhild Sørbotten i Norges Handikapforbund Oslo hilser Ruters selvsransaking velkommen. Hun mener også det er godt grunnlag for å sanskjonere mot Minibuss 24-7.

– Så er det aller, aller viktigste nå at de Oslo-borgerne som bruker TT i spesialbil, må få tilbake en tjeneste som er trygg, forsvarlig, forutsigbar, og sørger for at TT-kunden kommer dit han skal, når han skal være der. Det må også skje uten de store samkjøringsforsinkelsene enkelte opplever, uttaler Sørbotten i en Facebook-oppdatering fra NHF Oslo.

Kjære leser 🙂

Når du er her, vil vi be deg om en liten tjeneste.

Handikapnytt.no er Norges eneste redaksjonelt uavhengige nettavis om funksjonshemmedes rettigheter, levekår og likestilling.
Vi mottar ingen pressestøtte. Og for at flest mulig skal få lese det vi skriver, har vi heller ingen betalingsmur.

Hvis du vil støtte journalistikken vår, kan du sende for eksempel 25 kroner eller et annet beløp på Vipps. Nummeret er:
526030
Du kan også bruke bankkontonummer:
8200 02 03277
Husk å merke overføringen med «Støtte til Handikapnytt».

Din støtte gjør det mulig for Norges Handikapforbund å utgi Handikapnytt fortsatt.

Tusen takk for ditt bidrag!


Norges Handikapforbund
Pressens Faglige Utvalg
Fagpressen

Hei. Takk for at du besøker Handikapnytt.no. Det er annonsene på siden som gjør det mulig å drive nettstedet. Derfor må du slå av adblock-funksjonen din for å få se innholdet. Takk for forståelsen og ha en fin leseopplevelse.